Ezeket a villanyautókat ajánlanák a németek

A német Nextmove villanyautó kölcsönzővel már többször foglalkoztunk, mivel 400 darabos folttájuk révén nagyon sok tapasztalatuk van, és Youtube csatornájukon színvonalas tesztekkel is szoktak jelentkezni. Most több mint 2800 villanyautós bevonásával készítettek egy érdekes felmérést arról, hogyan látják a német elektromos autó tulajdonosok a villanyautózás kihívásait, valamint saját autójuk gyengeségeit, erősségeit.

Az eredményekből alább szemezgetünk.

Kik a német villanyautósok?

A Nextmove által rendelt és a USCALE által készített felmérés résztvevőinek először arra kellett válaszolniuk, milyen villanyautóval járnak jelenleg.

Forrás: Nextmove

Ez az eredmény talán nem sokkol senkit, bár azért az érdekes, hogy a német villanyautósok 44%-a városnál kisebb településen él, valamint, hogy a válaszadók között ennyi a Teslás, miközben a VW hazájában vagyunk, a koreaiak, no meg a Nissan pedig már évek óta a villanyautózás jól ismert szereplőinek számítanak. Ezért, azoknál a grafikonoknál, ahol nem egyes márkák, hanem az egész piac szerepel, a jelenlegi piaci súlyuknak megfelelően súlyozták az adatokat. (Magyarul a felülreprezetntált Tesla, vagy Polestar számai lejjebb, másoké feljebb mentek a tényleges piaci részesedés arányában, hogy ne legyen megtévesztő az adat).

Mik a leggyakoribb hiányosságok és problémák?

Forrás: Nextmove

Mi sokszor bosszankodunk az autók tesztelésekor, hogy egyes márkák és modellek nem mutatják az autó töltöttségét százalékban, mások viszont amiatt szoktak reklamálni, ha nem látják mennyi kilométer van még hátra. A német villanyautósok leginkbb azt szeretnék, hogy az autók mindkét adatot mutassák a műszerfalon.

Forrás: Nextmove

A válaszadók 60%-a jelezte, hogy már találkozott töltési problémákkal a kocsi használata során, ami, valljuk be, elfogadhatatlanul magas szám, ezen mindenképpen dolgozni kell. A legritkábban a Tesla, a Mini és a Mercedes tulajdonosok jeleztek ilyen gondot,  de hogy kik szerepeltek a legrosszabbul azt nem hozták nyilvánosságra. (Arra tudunk csak gondolni, hogy van ennek a felmérésnek egy pénzért megvásárolható részletesebb változata is).

Forrás: Nextmove

Csak egyet tudunk érteni a Nextmove azon véleményével, hogy a telefonos applikáció a villanyautósoknak nem csak egy nice to have, hanem egy szükséges szolgáltatás, amit minden márkának alap funkcióként kellene elérhetővé tennie. Ez rendkívül fontos lehet például a töltés monitorozásban. A felmérés szerint a jelenlegi telefonos megoldások használóinak több mint harmada találkozott már hibákkal a hűtés/fűtés távoli vezérlésében. Szintén majd egy harmaduk jelezte, hogy van, hogy nem tudja lekérdezni a töltöttség szintjét, egy ötödük pedig arról számolt be, hogy nem működik megbízhatóan a töltés nyomon követése az alkalmazásban.

Kinek mi a házi feladata?

A készítők arra is kitértek a kérdésekkel, hogy egyes márkáknak és típusoknak mik azok a problémás területeik amin még dolgozniuk kellene.

Forrás: Nextmove

A Kiások több kisebb problémát jelöltek meg, egyetlen olyan terület volt csak, ami kiemelkedik a többi közül. Ezzel egyébként egyet tudunk érteni, hiszen a kis akkus Nirok és Soulok töltési teljesítménye eléggé gyengének számít már a mai mezőnyben, a 64 kWh-s változatoknál pedig ugyan a 70 kW+ csúcséréték nem vállalhatatlan, de azért az akku méretéhez képest ma már semmiképp nem kiemelkedő. Az EV6 ebben biztosan jobb lesz.

Forrás: Nextmove

Senkit nem fog meglepni, hogy az ID.3 tulajdonosokat a szoftveres bugok kergetik őrületbe, és ezt a megállapítást nyugodtan kiterjeszthetjük minden MEB platformos autóra. A Nextmove épp a napokban számolt be róla, hogy 14 új ID.3, illetve ID.4 átvételekor az autók fele szoftveres hibákat mutatott, ezért nem tudják munkára fogni őket, először a szervizbe mennek. Az erről szóló videóban epésen meg is jegyzik, hogy ebben már utolérték a Teslát a Wolfsburgiak.

Forrás: Nextmove

A Nissan tulajdonosok ezzel szemben inkább a töltési teljesítményre és az akkumenedzsmentre panaszkodnak. A rapid-gate  névre keresztelt jelenség, amikor az aksi túlmelegszik és csak lassan hajlandó tölteni Németországban, ahol többször mennek, hosszabb, nagyobb sebességű autópályás szakaszokon valószínűleg gyakoribb probléma, mint nálunk.

Forrás: Nextmove

A Teslások az összeszerélés minőségére és a zajszigetelésre panaszkodnak – ebben sincs semmi meglepő. Utóbbi kapcsán azért érdemes megjegyezni, hogy mindenki Bjornja részletes listát vezet műszeres méréseiről, és azok alapján a Tesla valóban nincs az élmezőnyben, de az új, dupla üvegezésű kínai Model 3 a Mercedes EQA és az Audi e-tron GT között van a listán.

Forrás: Nextmove

A listán a Corsa-e kapcsán a telefonos applikáció és a szoftver minősége volt a leggyakoribb kifogás, és, megint csak egyet kell értenünk a Nextmove kommentárjával, hogy ezt az eredményt az összes PSA modellre kiterjeszthetjük. Ők is beszámoltak arról a furcsaságról például, hogy ha töltésközben ráadjuk „a gyújtást” az autóra, mert mondjuk várakozás közben használnánk a légkondit, akkor az autó számítógépe elkezdi csökkenteni a fogyasztási adatokat, mintha az a villámtöltés rekuperáció lenne.

Forrás: Nextmove

Összességében az autók technológiája kapcsán a válaszadók a Teslát, az Audit, a Hyundait és a Kiát tették a sor elejére, míg a sort a Polestar mellett a két néhai PSA márka, az Opel és a Peugeot zárja. Utóbbiaknál 31, illetve 53 százalék értékelte rosszra a minőséget, míg a Polestar esetén valószínűleg az újonc kiforratlansága vezetett ahhoz, hogy csak a tulajdonosok negyede szerint jó az informatikai színvonal.

Ajánlanád?

A Nextmove felmérésben ennél még több kérdés és grafikon van, amelyeket az alábbi videóban meg is lehet tekinteni. A legfontosabb kérdés azonban mégiscsak az volt, ajánlaná-e a tulajdonos az autóját egy jóbarátnak, kollégának ismerősnek. A grafikon magáért beszél.

Forrás: Nextmove

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.