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
auto
2024. 04. 26. péntek

Mivel a villanyautók felhasználói már régen nem csak a töltéstervezés nevű stratégiai játékot kedvelő elhivatott kockák közül kerülnek ki, egyre fontosabb lett, hogy hosszabb utakon a töltések ideális megtervezésének feladatát valamilyen navigációs szoftver levegye a vállunkról. A Teslások számára az autó már lassan egy évtizede megtervezi hosszabb útvonalak esetén a töltéseket (igaz a saját, Supercharger hálózat töltőire támaszkodva), de a többi autós még vár a felmentő segítségre.

Az első, bárki (azaz bármilyen villanyautó típus) számára elérhető ilyen megoldást a hobbi projektként induló aBetterRoutePlanner hozta el, ma azonban egyre több hasonló megoldásból választhatnak az autósok. Megjelent például a magyar startup által fejlesztett Volteum nevű applikáció, de az Android Automotive operációs rendszerrel működő autók (pl. Volvo, Polestar, Ford) számára a Google Maps is biztosít töltéstervezést.

A Google Maps is tud már villanyautó töltőkkel útvonalat tervezni

A Tesla feladata könnyű, a saját SuC hálózat elérhetőségét, foglaltságát, működőképességét folyamatosan látják az autók, de ahogy egyre több egymástól független elektromobilitás szolgáltató jelenik meg, úgy lesz egyre nagyobb feladat egy átfogó töltőpont adatbázis létrehozása.

Európában a villanyautózás hajnalán két közösségi alapokon nyugvó applikáció is elterjedt, egyikük a Plugshare, a másik a Chargemap. Ezeknek fontos előnye, hogy a közösség bármely tagja fel tud venni töltőpontokat az adatbázisba, amely egyben hátrányos is, mivel előfordulhatnak nem ellenőrzött, elavult információk is a rendszerben, ezért érdemes a töltőpontoknál a legutóbbi bejelentkezéseket is figyelembe venni.

A hatalmas töltőpont adatbázissal rendelkező Chargemap tegnap este fontos újdonságot jelentett be: egy olyan útvonaltervezőt készítettek, amely az útba eső töltőpontokkal is képes tervezni.

A megoldás egyelőre beta állapotban van, sikerült is megizzasztani néhány különösen hosszú útvonallal, például nem sikerült neki megtervezni egy Budapest-Párizs utat, de egy közbenső pont hozzáadásával két részletben már megoldotta a feladatot. Olyat is javasol, hogy 1 percre 2% utántöltése miatt álljunk meg egy töltőpontnál, tehát van még mit csiszolni a rendszeren, egyértelmű azonban, hogy alapvetően egy nagyon hasznos funkciót kapott az applikáció, amely laikusok számára is kényelmessé teheti az elektromos autós hosszú távú utazásokat.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.