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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

A szlovákiai Voltia arról vált Európa-szerte ismertté, hogy a Nissan e-NV200 típusú elektromos kisteherautójának a karosszéria megtoldásával nagyobb csomagteret adott, így akiknek gyári 4 köbméteres változatban nem kínál elég helyet a modell, azok már 8, illetve 10 köbméter raktérrel is megvásárolhatják a villanyautót. Egy 2019-ben indított projekt hamarosan azok számára is megoldással szolgál, akik kibocsátásmentesen szeretnének hűtést igénylő árukat szállítani: a Nissan eNV200 XL Voltia hűtőkocsi változatának prototípusa megkapta az engedélyt, hogy Ausztria útjain, valós körülmények között teszteljék.

Forrás: Voltia

A Voltia becslései szerint évente mintegy 60.000 hűtőkocsit értékesítenek az autógyártók Európában, és a hűtéshez szükséges energiát szinte mindegyikben fosszilis üzemanyagból biztosítják. Akad olyan példa is, ahol a jármű tisztán elektromos hajtása ellenére dízelgenerátorral végzik a hűtést – ezzel szemben a Voltia megoldásánál, melyet a PRODUCTBLOKS nevű vállalat fejlesztett, a hűtőegység a magas feszültségű akkumulátorból nyeri az energiát, így az egész jármű működése kibocsátásmentes.

Forrás: Voltia

A raktér hűtése jelentős mennyiségű energiát igényel, a szlovák cég közleménye szerint egy dízeles furgon fogyasztása a duplájára is nőhet egy ilyen átalakítással. Elektromos meghajtásnál a rendszer hatékonysága nagyot nő, ám értelemszerűen az autó hatótávja megérzi, hogy az akkumulátor más célra is biztosít elektromosságot. A tesztek során kiderül, hogy valós közlekedési körülmények között, potenciális vásárlók feladatait miképpen tudja elvégezni az elektromos hűtőautó. A Voltia szerint a legnagyobb üzleti lehetőség az élelmiszerek és gyógyszerek városi és városkörnyéki szállításában mutatkozik.

Az autó fejlesztésében számos technológiai partnerrel és kutatóegyetemmel együttműködött a Voltia, amelyek a ZERO Logistics és a CONSERVE projekteken keresztül összesen 3,3 millió eurós támogatást kaptak a megvalósításhoz az osztrák klímavédelmi minisztériumtól.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.