Beigazolódott: Hazugság a villanyautók magasabb szennyezése

Amikor a hagyományos, szennyező autók betiltásáról van szó, gyakori érv, hogy az elektromos autók nem szüntetik meg, csak áthelyezik a szennyezést az utcáról az erőműbe. Személyes véleményem, hogy ha a Földnek ez nem is segít, az emberi egészség szempontjából már ez is hatalmas eredmény (lenne), hiszen nem a sűrűn lakott városokban kerülne a levegőbe a rengeteg szennyező anyag, amit közvetlenül a tüdőnkbe szívunk.

A helyzet azonban ennél sokkal jobb, legalábbis az ICCT (International Council on Clean Transportation – Tiszta Közlekedés Nemzetközi Tanácsa) friss tanulmánya erre a következtetésre jutott. A szervezet a belsőégésű motoros és az elektromos személygépkocsik életciklusának üvegházhatású gáz-kibocsátásának globális összehasonlítását végezte el a tanulmányban. A személyautók teljes életciklusát vizsgálták, azaz az autók gyártásának (elektromos autónál természetesen  beleértve az akkumulátor gyártást is) környezetterhelését is figyelembe vették az üzemeltetés során keletkező károsanyag kibocsátás mellett.

A villanyautó többet szennyez mítoszt megcáfoló tanulmány nem egy elszigetelt, magas megújuló energia aránnyal rendelkező országot vagy régiót vett alapul, hanem globális adatokra támaszkodik. Az újautó-piac mintegy 70%-át jelentő amerikai, európai, kínai és indiai autóhasználati szokásokat és ezeknek a régióknak áramtermeléséhez kapcsolódó szennyezést egyaránt figyelembe vették. Az eredmény régiónkét eltérő ugyan, de globálisan is egyértelmű és meggyőző.

„Az eredmények azt mutatják, hogy már a jelenleg forgalomba helyezett autók esetében is lényegesen alacsonyabb az akkumulátoros elektromos járművek (BEV) teljes életciklusának üvegházhatású gázkibocsátása. Amint az alábbi ábra szemlélteti, egy ma eladott átlagos közepes méretű villanyautó élettartama alatti emissziója Európában 66–69%-kal, az Egyesült Államokban 60–68%-kal, Kínában 37–45%-kal, Indiában pedig 19–34%-kal alacsonyabb, mint egy hasonló hagyományos üzemanyaggal hajtott jármű szennyezése. Ezen kívül az elektromos energiamix egyre karbonmentesebb, így a villanyautók és a hagyományos járművek közötti életciklusra számított kibocsátás-különbség jelentősen megnő, ha a 2030-ban eladott autókat vesszük figyelembe.”

Átlagos, közepes méretű belsőégésű motorral szerelt és akkumulátoros elektromos autók teljes életciklus alatti üvegházhatású gáz-kibocsátása Európában, az Egyesült Államokban, Kínában és Indiában 2021-ben és a 2030-ban várható érték. A hibahatár a jelenlegi (magasabb érték) és a Párizsi Egyezménynek megfelelő energiamixet jelzi.

A tanulmány természetesen nem vonja kétségbe, hogy egy elektromos autó legyártása (az akkumulátorgyártás miatt) szennyezőbb, mint egy hagyományos autó gyártási folyamata, ezt a hátrányt azonban már a használat első évében ellensúlyozza a villanyautó. A használt akkumulátorok második élete (például fix energiatárolókban) azonban tovább csökkenti a kezdeti szennyezést.

Címlapkép: pxfuel.com

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.