Pert nyert a villámtöltő hálózat a benzinkút lobbi ellen

Miért nincsen harapnivaló, üdítő, kávé, vagy éppen WC egy villámtöltőnél? Hát azért mert a benzinkút lobbi nem engedi.

Tényleg, nem viccelek.

Not so fast

A Fastnedet talán nem kell bemutatni rendszeres olvasóinknak, de aki esetleg nem ismerné őket, a 9 éves holland cég 134 villámtöltő állomást üzemeltet Nyugat-Európában, melyek többsége 150 kW, vagy még nagyobb töltési teljesítmény leadására képes. A cég beszámolója szerint 2020 negyedik negyedévében 53 ezer ügyfél közel 200 ezer alkalommal töltött náluk – a hálózathoz csak megújuló energiát vásárolnak, de villámtöltőik felett is napelemes tető alatt várakozhatunk.

Forrás: Fastned

A nagy teljesítményű villámtöltőiről és jellegzetes sárga színű márkajelzéséről ismert vállalat azonban ennyivel nem elégszik meg, ugyanis a benzinkutakhoz hasonló kényelmi szolgáltatások bevezetését tervezi. Vendéglátóipari egységeket, shopokat, mosdókat szeretnének telepíteni a töltőik mellé. Mivel holland cégről van szó, és töltőállomásaik többsége, szám szerint 105, Hollandiában található, először itt akarták megkezdeni a fejlesztéseket, de nem várt akadályba ütköztek.

A kényelmi szolgáltatások kiépítéséhez ugyanis engedélyt kellett kérniük az illetékes holland hatóságtól – azonban az elutasította a kérelmet. A hivatal indoklása szerint nem adhat ki ilyen engedélyt a Fastned részére, mert az sértené a benzinkút hálózatokkal megkötött korábbi szerződéseit. Hogy pontosan mi szerepel ezekben, azt nem tudjuk, de gyaníthatóan a holland gyorsforgalmi úthálózat melletti üzemanyagtöltő állomások exkluzív jogokat kaptak bizonyos tevékenységekre, és kikötötték, hogy más nem nyújthat ilyet. Hogy teljesen korrektek legyünk, nyilván fizettek is egy raklapnyi pénzt az államnak azért, hogy egy-egy autópálya szakaszon ők üzemeltethessék a benzinkutat és a shopot, tehát valahol érthető az elvárásuk.

Forrás: Fastned

A Fastned azonban ebbe nem nyugodott bele, bíróságra vitte az ügyet, ami el is jutott a legmagasabb jogi fórumig az országban, amely 2019 januárjában szintén velük értett egyet. A Cleantechnika helyi beszámolója szerint ekkor azonban érdekes fordulat következett be. Bár a bíróság döntése nyomán a Fastned megkapta a szükséges engedélyeket, a hivatal nem volt hajlandó bérbe adni az első boltokhoz szükséges földterületet. Az engedélyek kapcsán talán még azt is mondhatnánk, hogy a hatóság csak körültekintő volt, nem akarta, hogy a benzinkút üzemeltetők bepereljék, ezért tisztázni akarta a helyzetet. Mondjuk az akkor is furcsa, hogy fellebbezésekkel miért vitték el az ügyet a holland legfelsőbb bírói testületig. De ez a második húzás a bérbeadással, már picit árulkodó: mégis mért képviseli annyira harciasan a hivatal a benzinkutasok érdekeit, hogy hosszú, vesztes, az adófizetőknek pénzbe kerülő pereskedés után újabb ürügyet keres, hogy ne kelljen végrehajtania a legfelsőbb bírói testület döntését?

Az ügy végére, úgy tűnik, a hágai bíróság döntése tett most áprilisban pontot. A döntés kimondja, hogy az állam jogtalanul tagadta meg a bérbeadást a Fastnedtől. Cselekedeteivel a holland állam megszegte az Európai Szolgáltatási Irányelveket, amely a szolgáltatóipar részvevőit és a szabad versenyt védi. Sőt, mindezzel anyagi károkat is okozott a töltőüzemeltetőnek, amit kompenzálnia kell.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.