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
auto
2024. 04. 26. péntek

Az akkumulátor degradáció a mobiltelefonok akkumulátorában nagyon durva tud lenni. Valószínűleg ez az oka, hogy aki még sosem villanyautózott úgy áll hozzá, hogy 2-3 év után több millió forintért cserélni kell az elektromos autók akkumulátorát. A szkeptikusokat az sem nyugtatja meg, hogy az autógyártók jellemzően 8 év vagy 160.000 km garanciát vállalnak az akkura. (Való igaz, hogy ez általában 70-75%-os akku állapotra vonatkozik.)

Egy elektromos autó akkumulátor állapotát alapvetően kétféle módon ellenőrizhetjük: megnézzük mennyit tudunk elmenni egy teljesen feltöltött autóval a teljes lemerülésig. Ez egy eléggé időigényes folyamat, ráadásul ha vásárlás előtt állunk, az eladók az esetek túlnyomó többségében aligha járulnak ehhez hozzá. A másik lehetőség a megfelelő diagnosztikai szoftver használata. A legtöbb típushoz ehhez nem feltétlenül kell egy drága, márkaszervizekben elérhető berendezés, egy mobiltelefonos alkalmazás és egy OBD olvasó is elegendő. (Kisebb eltérések előfordulhatnak a gyári diagnosztikával mért eredményhez képest, jelentős különbségről azonban még sosem hallottunk.)

Nissan Leaf akkudegradáció – folytatás grafikonokkal

Utóbbi megoldásnál a fő gond, hogy egyes típusok még rengeteg futás és sok év után is 100%-os állapotot jelentenek magukról, amit magunk is gyanakvással fogadunk. Ebbe a kategóriába sorolhatók a Hyundai és a Kia modellek (a régi Kia Soul EV kivételével). Más modellek (pl. a Nissan LEAF vagy a Peugeot iON, Citroën C-Zero, Mitsubiushi i-Miev trió) őszintébbek, sőt arra is van gyanúnk, hogy egyes típusoknál a szoftver pesszimista és a valós akku állapotnál rosszabb értéket közöl.

A Hyundai Ioniq (28 kWh) leleplezését egy évvel ezelőtt magunk is megkíséreltük, amikor egy 50.000 kilométert és egy 270.000 kilométert futott autó valós hatótávját hasonlítottuk össze autópályán. A teszt során nem mértünk jelentős eltérést. Annyira kicsi volt a különbség a két autó valós hatótávja között, hogy ez akár mérési hiba is lehetett, de ha valóban romlott az akku állapot, akkor is elhanyagolható ennek mértéke.

Villanyautó közel 300 ezres futással – hányszor cseréltek akkut?

Ezúttal a Kia e-Niro esetében tudunk beszámolni egy hasonló mérésről. Ebben a tesztben nem egy keveset és egy sokat futott autót vetnek össze, hanem egy 75.000 kilométert futott autót saját újkori önmagával. A szlovák MojElektromobil.sk oldal egyik szerzője másfél éve vásárolt egy vadonatúj e-Nirot, melyhez saját diagnosztikai eszközt is készített. Kitalált egy módszert az akkumulátorból kivehető energia mérésére, és lemérte, hogy az új autóból mennyi energiát tud kivenni. Télen hideg akkumulátorral is megismételte a mérést, majd nemrégiben a 1,5 éves, 75.000 km-t futott autóval újra elvégezte a tesztet.

A mérési módszer egyszerű: az autót teljesen feltölti, majd elindul egyenletes 110 km/h sebességgel az autópályán. Lehetőleg kerüli a fékezést, hiszen a visszatöltött energia megzavarná a mérés eredményét, amikor lassítani kell engedi kigurulni az autót. Amikor az akkumulátor már majdnem félig lemerült megfordul, és visszaautózik a kiindulási helyre. A cél az akkut minél jobban lemeríteni, ha kell a végén kissé növelve a sebességet. Az előző tesztek során  3-4%-ra merített akkuval elemezte a diagnosztikai rendszer eredményeit és számította ki az akkumulátor teljes kapacitását. Az eredmények nagyon biztatók. Amikor új volt az autó a hivatalosan nettó 64 kWh kapacitású akkumulátorból a mérés során 66,3 kWh energiafelhasználást kalkulált. A téli teszten a hideg akkumulátorból 64,7 kWh energiát sikerült kisajtolni. Az autó másfél éves korában pedig, 75.000 km futás után 65,7 kWh lett az eredmény. Bizonyára van a mérésben némi pontatlanság is, de az eredmény magáért beszél, a degradáció maximum 1% körüli lehet.

Vajon a Kia e-Niro akkuja sem degradálódik?

 

A saját közel 2 éves szintén Kia e-Niro autómban, amelyben jelenleg 80.000 km van, a diagnosztikai szoftver 100%-os akku állapotot jelent. Amennyiben a szlovák autóstárs mérése helytálló, és valóban a hivatalos 64 kWh feletti kapacitás érhető el, akkor ez alátámasztja a 100%-os értéket. Reméljük, hogy a továbbiakban is végez majd hasonló méréseket, melyeket meg is oszt az érdeklődőkkel.

Az eredmények alapján nagyon úgy tűnik, hogy teljesen mindegy, hogy 70%-os vagy jobb akkumulátor állapotot garantál a gyártó 8 év és 160.000 km futásig, ilyen mértékű degradáció mellett a garanciára aligha lesz szükség, bátran vállalhatnának akár 95%-ot is.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.