Ezek miatt tényleg szívás a villanyautó
Mi itt a villanyautósok szerkesztőségében néhány éve rendszeresen írtunk a gyér töltőhálózatot kritizáló cikkeket, az utóbbi időben azonban nagyon háttérbe szorult a téma. Pedig szó sincs arról, hogy a cégek megvesztegettek volna minket. Egyszerűen akkorát javult a töltőhálózat és nőtt az akkumulátorok kapacitása az elmúlt években, hogy mi, akik a hőskorban kezdtük a villanyautózást ma már bármilyen apró aggodalom és előzetes tervezés nélkül indulunk hosszabb utakra. Őszintén szólva annyira elhatalmasodott rajtunk ez a hozzáállás, hogy nem is értjük, de legalábbis nem tudunk őszintén együtt érezni, amikor zsörtölődik egy kezdő villanyautós bármilyen fórumon a töltők miatt.
Olyan helyzet azonban nincs, ahonnan nem lehetne tovább fejlődni, ezért úgy döntöttünk, hogy összegyűjtjük és keményen, a cégek nevét sem véka alá rejtve leírjuk, hogy miben kellene még fejlődni ahhoz, hogy egy kezdőnek is kellemes élményt nyújtson az elektromobilitás. A lista biztosan nem teljes, mi ezeket tapasztaltuk a közelmúltban vagy ezeket éreztük nehézkesnek. Ha nektek vannak további, általunk nem észrevett gondjaitok, mindenképp írjátok meg hozzászólásban.
Általános problémák
Szolgáltatótól függetlenül, pontosabban ezek a többségnél létező gondok:
- Nincs tető a töltősziget felett
- A legtöbb helyszínen egyetlen oszlop van.
- Ha rossz vagy foglalt a töltő, akkor lehet máshová autózni. Már ha van még elég energia az akkuban.
- Nincs belföldi roaming
- Minden szolgáltató saját applikációjában regisztrálni kell, pedig ha valahol én életemben egyszer töltök, akkor komfortos lenne a megszokott appot használni, akár még felárral is. Egyelőre nem is látszik törekvés az együttműködésre.
- Akadálymentesítés teljes hiánya
- A töltőket gyakran ütközésgátlók védik és minimum fel vannak téve egy járdaszigetre. Ez indokolt, hogy ne koccolják le, viszont egy kerekesszékes villanyautós számára szinte lehetetlen az oszlopok használata, és a legtöbb helyen nincs személyzet sem, hogy segítséget kérjenek valakitől.
- Tolvajnak nézik a villanyautóst
- Szerződésünk van, ismerik a kártyaszámom, mégis sok cég kisebb-nagyobb összeget zárol töltésindításnál. Nem is a zárolt pénz fáj, hanem amennyire ez megnehezíti a töltésindítást, az idén bevezetett kétlépcsős azonosítás még rá is tett egy lapáttal. Néhány cég szerencsére már észrevette ezt a problémát és változtatott a gyakorlaton, de a többség még mindig zárol.
- Nincs plug & charge
- A Tesla 2012-ben megoldotta már, hogy a töltőoszlop megkapja az autó azonosítóját és levonják a töltési díjat a kártyámról, ezt közel egy évtized alatt sem sikerült lemásolni.
- Nincs bankkártya elfogadás
- Igazából értjük az okát, amíg átlagosan 0,8 töltés jut naponta egy oszlopra, és a magyar törvények szerint kötelező névre szóló számlát adni a töltésről, ez jelentősen megdrágítaná a töltést, de legalább kísérleti jelleggel elkezdhetné valamelyik szolgáltató. Ha azt tapasztalják, hogy a bankkártyás töltőnél a magasabb töltési díj ellenére sokkal több az ügyfél, akkor bizonyítottuk, hogy ez a jó irány, ha senki sem töltene az adott oszlopon a felár miatt kártyával, akkor bizonyítottuk, hogy maradhat a jelenlegi rendszer.
- A többségnél nincs RFID indítási lehetőség
- Ha a kocsiból kiszállva leejtem a mobilom, ott maradok áram nélkül. Kivétel a Mobiliti, valamint ha előrelátók voltunk és korábban betanítottuk a kártyát, akkor a TEA. a Nova Futura és az evDirect, illetve részben ide sorolható a MOL Plugee a shop nyitvatartási idejében fizethető csomagokkal, de utóbbinak jelentős felára van.
- Nincs havi gyűjtőszámla
- Egy rutinos villanyautós akkor tölt, amikor eleve parkol az autó és nem áll meg külön tölteni. Ennek mellékhatása a sok rövid töltés, néhány száz, esetleg pár ezer forintos tételekkel. Aki céges autóként elszámolja a töltést, ezzel az őrületbe kergeti a könyvelőjét. (Üdítő kivétel az E.ON és az evDirect havi, illetve a Mobiliti 15 napos gyűjtőszámlázása.)
- Kávézó, mosdó hiánya
- Az elektromos autó töltők jelentős részét – főképp eleinte – oda tették, ahol volt felesleges elektromos kapacitás, így dolgunk végezni maximum a trafóház mögé bújhatnánk el. Szerencsére az utóbbi időben már szaporodnak az olyan helyszínek, ahol bevásárlással, ebéddel, kávézással hasznosan tölthetjük a töltési időt, és mosdót is találunk.

MOL Plugee
- Nincs felfestés, táblázás
- A töltőoszlop mellett bárki szabályosan parkolhat. Ráadásul sokszor (autópályás lokációk) a kávézó bejáratához legközelebbi helyek ezek, ezért rendszeresen elparkolják. Az sem ritka, hogy a benzinkút alkalmazottai parkolnak a töltők előtt.
- A kuponok felhasználása nehézkes
- Az applikáció alapvetően rendben van, de a kedvezményes vásárláshoz kínált kuponok megjelenése esetleges, utólag nem lehet előhívni és a shop eladók gyakran szeretnék megtagadni ezek elfogadását, de legalábbis nem értik mit is akarunk velük.
- Nincs roaming
- Senkivel nincs roaming, még NEXT-e partnerekkel sem. (Csak a MOL külföldi saját töltőivel.)

Lidl – eCharge
- applikáció problémák
- megbízhatatlanul működik,
- a töltők sokszor nem láthatók a térképen az alkalmazásban,
- a regisztráció sokak számára lehetetlen (talán telefontól/Android verziótól függ),
- ha néhány hétig nem használok Lidl töltőt kiléptet, kényelmetlen újra begépelni a jelszót (ha egyáltalán emlékszem rá).
- csak nyitvatartási időben használható
- Amikor a bolt zár, kikapcsolják a töltőket. Értem, hogy a vásárlóknak szánják, de egy későbbi fizetős rendszerben megoldhatnák az éjszakai töltés utólagos levásárlását/kedvezményekre váltását, már csak azért is, hogy a kiépített töltőinfrastruktúra ne álljon ott kihasználatlanul, miközben a környékbeli társasházakban élők nem mernek még villanyautóra váltani otthoni töltés hiányában.
- teljesítmény-korlátozás fázis aszimmetria miatt
- Az AC töltők esetében bár rendelkezésre áll a 3×32 Amper tápellátás, ha egyfázisú autót csatlakoztatunk, az maximum 20 ampert kap, így 7,2 kW helyett csak 4,6 kW-tal tudunk tölteni.
- téves kikapcsolási idő
- Talán a koronavírus miatti kijárási korlátozás idejében telepített töltőkre jellemző leginkább, hogy 19:00 maradt a kikapcsolási időpont, akkor is, ha az üzletek azóta 21:00-kor zárnak.
- nincs roaming

E.ON – drivE.ON
- applikáció problémák
- Ha ritkán használok E.ON töltőt, akkor az alkalmazás kiléptet, ilyenkor kényelmetlen újra begépelni a jelszót (ha egyáltalán emlékszem rá).
- Az alkalmazás a 11 kW-os töltőket is 22 kW-osnak jelzi, mivel hosszabb töltésnél percdíj is van, ezt nem csak az időnk, a pénztárcánk is bánhatja.
- lassú ügyfélszolgálat
- Az ügyfélszolgálat több hét alatt reagál egy az applikációban bejelentett töltőhibára.
- ZSE hálózattal összeakad a regisztráció
- Aki korábban már regisztrált a szlovák ZSE Drive szolgáltatónál, nem használhatja ugyanazt az email címet. Erre nem is hívják fel a figyelmet, az ember egyszerűen nem érti, miért nem tud bejelentkezni, csak akkor lesz gyanús, mikor szlovák nyelvű email érkezik, ha kínomban az elfelejtett jelszó opcióval próbálkozom.
- nappali/éjszakai töltés árazás nem egyértelmű
- Az éjszakai tarifa bevezetése szuper ötlet, de nem egyértelmű, hogy ilyenkor a töltés indítási és/vagy leállítás időpontja számít, esetleg idősávokon átívelő töltésnél mindkét árazás megjelenik egy töltésen belül?
- nincs roaming
- Még anyacégen belül sem működik, azaz a külföldi E.On által üzemeltetett töltőket sem tudjuk a magyar alkalmazással használni.

Mobiliti (e-Mobi)
- perc alapú árazás
- Induláskor teljesen indokolt volt, hiszen a gyér töltőhálózatnál nagyon fontos volt, hogy az autósok a lehető legrövidebb ideig foglalják a töltőket. Ma azonban már időszerű lenne a korrektebb kWh alapú elszámolásra váltani.
- eltérő töltési teljesítmény azonos áron
- Nincs különbség a 110-125 ampert kiszolgálni képes DC töltők árazása között, így nem csak az autóm töltési képességeitől vagy a töltési tartománytól függ a végső ár, hanem attól is, hogy épp melyik töltőjüknél állok meg. A kWh alapú elszámolás ezt is megoldaná, elég büntetés, ha egy lassú töltőnél tovább tart a töltés, nem szeretnénk még többet is fizetni érte.
- nem üzembiztos töltők
- Leginkább a DBT töltőkre jellemző, hogy nem lehet számítani rájuk, nagyon gyakran meghibásodnak
- belföldi roaming hiánya
- Magasan vezetnek roaming megoldások tekintetében a hazai szolgáltatók között, de a belföldi roamingban lenne még hová fejlődni.
Ionity
- gyakori meghibásodás
- Nagyon gyakran hibás 1-2 oszlop a négyből, sokszor ez csökkentett teljesítményt, máskor nem működő oszlopot jelent. Szerencsére 2-4 oszlop található egy helyszínen, így van esély átállni a másikhoz, ha épp nem foglalt.
- 27.000 forintos zárolás és magas töltési díj
- Nem értjük, hogy miért jobb nekik, ha roaming szolgáltatóval használjuk a saját alkalmazás helyett, de a brutálisan magas zárolt összeg erre ösztönöz.
has.to.be GmBH
- 27.000 forintos zárolás
- Nem értjük, hogy miért jobb nekik, ha roaming szolgáltatóval használjuk, a saját applikáció helyett, de a minden töltésnél zárolt 27.000 Ft erre ösztönöz.
ELMŰ-ÉMÁSZ – eCharge
- nehézkes töltés indítás
- Gyakori, hogy több nekifutásra sikerül megkezdeni a töltést. Talán a bankoknál idén bevezetett kötelező kétlépcsős azonosítás és a 3000 Ft-os zárolás ennek oka.
- Az ingyenes töltők esetén megmaradt a szerződéssel történő töltésindítás, ami leginkább az új ügyfelek számára zavaró, akik már a fizetős korszakban regisztráltak, megadták a bankkártya-számukat, így az ingyenes töltőknél nem értik, miért nem indul el a töltés.
- nincs roaming
- Az anyacég egyes külföldi töltőit legalább tudjuk használni.

Penny Market – Polyfazer
- megbízhatatlan töltőoszlopok
- A töltőberendezések nem igazán üzembiztosak, ráadásul az applikáció a nem működő töltőket is működőként jelzi.
- energia mérési hiba
- Az applikációban az energia mérése egyes oszlopok esetén hibás. Amíg ingyenes a töltés ez nem katasztrófa, de a fizetős rendszerben fájni fog, ha nem sikerül megoldani.
- nincs roaming
Optimum Way – BookMyCharging
- applikációs nehézségek
- A foglalási rendszer feleslegesen bonyolítja a töltést. Előre be kell állítanom, a maximális töltési időt, ami hozzáadódik a lefoglalt időszelethez. Ha ezt elfelejtettem magasra emelni, akkor 30 perc után leáll a töltésem akkor is, ha senki sem jön utánam.
- Nem láthatók egyszerre az AC és DC töltők, át kell kapcsolni a szűrési feltételeket.
- Többféle árazásból választhatunk az alkalmazásban, külön az AC és DC töltőkre. Ez tulajdonképpen értünk van, de lehetne annyira gáláns a cég, hogy azt kell kifizetnem, amely a legkedvezőbb töltési díjat biztosítja számomra, ne nekem kelljen számolgatni minden töltésindítás előtt.
- Enel X töltők szigorú indítás-csatlakoztatás sorrendje
- A legtöbb töltőnél mindegy, hogy előbb csatlakoztatjuk a töltőkábelt és utána ügyködünk az alkalmazásban, vagy fordítva. Az Enel X gyártmányú töltőknél csak akkor indul el a töltés, ha a csatlakoztatás előtt indítjuk az applikációból a töltést. Ez hiába van feltüntetve az oszlopon, a felhasználó néhány sikeres töltés után már nem pazarol időt az olvasásra.
- nincs roaming
Nova Futura Zrt
- nincs meg a feltüntetett teljesítmény
- Egyes 50 kW-os teljesítményűnek ígért DC töltők csak 35-40 kW-tal képesek tölteni.
- nincs applikáció
- Viszont bármilyen RFID kártya betanítható az első töltésnél, így a későbbiekben villámgyors a töltésindítás.
- nincs roaming
TEA.
- applikáció nem jelzi az offline töltők használati módját
- Ha egy töltő elveszti a hálózati kapcsolatot, akkor a töltés az applikációval nem indítható. Ilyenkor a töltő az rajta lévő gombokkal használható (ez követendő példa lenne a többi szolgáltató számára is), tehát nem maradunk áram nélkül, de az applikáció ezt nem említi.az oszlop kezelőszerveivel ingyenesen elindítható.
- nincs roaming
EV-Direct
- Egyetlen oszlopból áll a „hálózat”
- nincs roaming
Shell Recharge
- Mobiliti töltőktől eltérő árazás
- Alapvetően szerencsés, hogy nem kell plusz egy alkalmazás, de ha már a mobiliti applikációt kell használnunk szerencsésebb lenne, ha a töltési díj azonos lenne, vonatkoznának a Shell töltőire a díjcsomagok, kedvezmények
Tesla Supercharger
- túlterheltség
- Amíg a töltők használata minden teslás számára ingyenes, addig olyanok is ott sorakoznak az ingyen áramért, akiknek nem feltétlen a mielőbbi továbbjutásuk miatt van szükségük a töltésre. Ezzel hátráltatják a tényleg úton lévőket, akiknek ez a hálózat épült.
Nektek mi a véleményetek? Milyen területen szorul még fejlesztésre a hazai töltőhálózat? Javaslataitokat írjátok meg hozzászólásban.