HALLASSUK A HANGUNK!

Írd alá Te is a GEVA (Global EV Alliance) nyilatkozatát!

Ezek miatt tényleg szívás a villanyautó

Mi itt a villanyautósok szerkesztőségében néhány éve rendszeresen írtunk a gyér töltőhálózatot kritizáló cikkeket, az utóbbi időben azonban nagyon háttérbe szorult a téma. Pedig szó sincs arról, hogy a cégek megvesztegettek volna minket. Egyszerűen akkorát javult a töltőhálózat és nőtt az akkumulátorok kapacitása az elmúlt években, hogy mi, akik a hőskorban kezdtük a villanyautózást ma már bármilyen apró aggodalom és előzetes tervezés nélkül indulunk hosszabb utakra. Őszintén szólva annyira elhatalmasodott rajtunk ez a hozzáállás, hogy nem is értjük, de legalábbis nem tudunk őszintén együtt érezni, amikor zsörtölődik egy kezdő villanyautós bármilyen fórumon a töltők miatt.

Olyan helyzet azonban nincs, ahonnan nem lehetne tovább fejlődni, ezért úgy döntöttünk, hogy összegyűjtjük és keményen, a cégek nevét sem véka alá rejtve leírjuk, hogy miben kellene még fejlődni ahhoz, hogy egy kezdőnek is kellemes élményt nyújtson az elektromobilitás. A lista biztosan nem teljes, mi ezeket tapasztaltuk a közelmúltban vagy ezeket éreztük nehézkesnek. Ha nektek vannak további, általunk nem észrevett gondjaitok, mindenképp írjátok meg hozzászólásban.

Ide kattintva a Villanyautós tippek és kérdések Facebook csoportunkban szavazhattok is, hogy szerintetek melyik a legfontosabb probléma.

Általános problémák

Szolgáltatótól függetlenül, pontosabban ezek a többségnél létező gondok:

  • Nincs tető a töltősziget felett
  • A legtöbb helyszínen egyetlen oszlop van.
    • Ha rossz vagy foglalt a töltő, akkor lehet máshová autózni. Már ha van még elég energia az akkuban.
  • Nincs belföldi roaming
    • Minden szolgáltató saját applikációjában regisztrálni kell, pedig ha valahol én életemben egyszer töltök, akkor komfortos lenne a megszokott appot használni, akár még felárral is. Egyelőre nem is látszik törekvés az együttműködésre.
  • Akadálymentesítés teljes hiánya
    • A töltőket gyakran ütközésgátlók védik és minimum fel vannak téve egy járdaszigetre. Ez indokolt, hogy ne koccolják le, viszont egy kerekesszékes villanyautós számára szinte lehetetlen az oszlopok használata, és a legtöbb helyen nincs személyzet sem, hogy segítséget kérjenek valakitől.
  • Tolvajnak nézik a villanyautóst
    • Szerződésünk van, ismerik a kártyaszámom, mégis sok cég kisebb-nagyobb összeget zárol töltésindításnál. Nem is a zárolt pénz fáj, hanem amennyire ez megnehezíti a töltésindítást, az idén bevezetett kétlépcsős azonosítás még rá is tett egy lapáttal. Néhány cég szerencsére már észrevette ezt a problémát és változtatott a gyakorlaton, de a többség még mindig zárol.
  • Nincs plug & charge
    • A Tesla 2012-ben megoldotta már, hogy a töltőoszlop megkapja az autó azonosítóját és levonják a töltési díjat a kártyámról, ezt közel egy évtized alatt sem sikerült lemásolni.
  • Nincs bankkártya elfogadás
    • Igazából értjük az okát, amíg átlagosan 0,8 töltés jut naponta egy oszlopra, és a magyar törvények szerint kötelező névre szóló számlát adni a töltésről, ez jelentősen megdrágítaná a töltést, de legalább kísérleti jelleggel elkezdhetné valamelyik szolgáltató. Ha azt tapasztalják, hogy a bankkártyás töltőnél a magasabb töltési díj ellenére sokkal több az ügyfél, akkor bizonyítottuk, hogy ez a jó irány, ha senki sem töltene az adott oszlopon a felár miatt kártyával, akkor bizonyítottuk, hogy maradhat a jelenlegi rendszer.
  • A többségnél nincs RFID indítási lehetőség
    • Ha a kocsiból kiszállva leejtem a mobilom, ott maradok áram nélkül. Kivétel a Mobiliti, valamint ha előrelátók voltunk és korábban betanítottuk a kártyát, akkor a TEA. a Nova Futura és az evDirect, illetve részben ide sorolható a MOL Plugee a shop nyitvatartási idejében fizethető csomagokkal, de utóbbinak jelentős felára van.
  • Nincs havi gyűjtőszámla
    • Egy rutinos villanyautós akkor tölt, amikor eleve parkol az autó és nem áll meg külön tölteni. Ennek mellékhatása a sok rövid töltés, néhány száz, esetleg pár ezer forintos tételekkel. Aki céges autóként elszámolja a töltést, ezzel az őrületbe kergeti a könyvelőjét. (Üdítő kivétel az E.ON és az evDirect havi, illetve a Mobiliti 15 napos gyűjtőszámlázása.)
  • Kávézó, mosdó hiánya
    • Az elektromos autó töltők jelentős részét – főképp eleinte – oda tették, ahol volt felesleges elektromos kapacitás, így dolgunk végezni maximum a trafóház mögé bújhatnánk el. Szerencsére az utóbbi időben már szaporodnak az olyan helyszínek, ahol bevásárlással, ebéddel, kávézással hasznosan tölthetjük a töltési időt, és mosdót is találunk.
A MOL Plugee legtöbb töltőjénél kávézhatunk és mosdó is van

MOL Plugee

  • Nincs felfestés, táblázás
    • A töltőoszlop mellett bárki szabályosan parkolhat. Ráadásul sokszor (autópályás lokációk) a kávézó bejáratához legközelebbi helyek ezek, ezért rendszeresen elparkolják. Az sem ritka, hogy a benzinkút alkalmazottai parkolnak a töltők előtt.
  • A kuponok felhasználása nehézkes
    • Az applikáció alapvetően rendben van, de a kedvezményes vásárláshoz kínált kuponok megjelenése esetleges, utólag nem lehet előhívni és a shop eladók gyakran szeretnék megtagadni ezek elfogadását, de legalábbis nem értik mit is akarunk velük.
  • Nincs roaming
    • Senkivel nincs roaming, még NEXT-e partnerekkel sem. (Csak a MOL külföldi saját töltőivel.)
13 szabad parkolóhely mellett a 2 töltőhelyen hagyományos autó parkol. Az autós nem hibás, hisz tábla nem tiltja a töltőoszlop előtti parkolást.

Lidl – eCharge

  • applikáció problémák
    • megbízhatatlanul működik,
    • a töltők sokszor nem láthatók a térképen az alkalmazásban,
    • a regisztráció sokak számára lehetetlen (talán telefontól/Android verziótól függ),
    • ha néhány hétig nem használok Lidl töltőt kiléptet, kényelmetlen újra begépelni a jelszót (ha egyáltalán emlékszem rá).
  • csak nyitvatartási időben használható
    • Amikor a bolt zár, kikapcsolják a töltőket. Értem, hogy a vásárlóknak szánják, de egy későbbi fizetős rendszerben megoldhatnák az éjszakai töltés utólagos levásárlását/kedvezményekre váltását, már csak azért is, hogy a kiépített töltőinfrastruktúra ne álljon ott kihasználatlanul, miközben a környékbeli társasházakban élők nem mernek még villanyautóra váltani otthoni töltés hiányában.
  • teljesítmény-korlátozás fázis aszimmetria miatt
    • Az AC töltők esetében bár rendelkezésre áll a 3×32 Amper tápellátás, ha egyfázisú autót csatlakoztatunk, az maximum 20 ampert kap, így 7,2 kW helyett csak 4,6 kW-tal tudunk tölteni.
  • téves kikapcsolási idő
    • Talán a koronavírus miatti kijárási korlátozás idejében telepített töltőkre jellemző leginkább, hogy 19:00 maradt a kikapcsolási időpont, akkor is, ha az üzletek azóta 21:00-kor zárnak.
  • nincs roaming
Az egri Lidl töltőinél a fotó készítése óta elkészült a felfestés, de a töltőoszlop 19:00 után már nem használható

E.ON – drivE.ON

  • applikáció problémák
    • Ha ritkán használok E.ON töltőt, akkor az alkalmazás kiléptet, ilyenkor kényelmetlen újra begépelni a jelszót (ha egyáltalán emlékszem rá).
    • Az alkalmazás a 11 kW-os töltőket is 22 kW-osnak jelzi, mivel hosszabb töltésnél percdíj is van, ezt nem csak az időnk, a pénztárcánk is bánhatja.
  • lassú ügyfélszolgálat
    • Az ügyfélszolgálat több hét alatt reagál egy az applikációban bejelentett töltőhibára.
  • ZSE hálózattal összeakad a regisztráció
    • Aki korábban már regisztrált a szlovák ZSE Drive szolgáltatónál, nem használhatja ugyanazt az email címet. Erre nem is hívják fel a figyelmet, az ember egyszerűen nem érti, miért nem tud bejelentkezni, csak akkor lesz gyanús, mikor szlovák nyelvű email érkezik, ha kínomban az elfelejtett jelszó opcióval próbálkozom.
  • nappali/éjszakai töltés árazás nem egyértelmű
    • Az éjszakai tarifa bevezetése szuper ötlet, de nem egyértelmű, hogy ilyenkor a töltés indítási és/vagy leállítás időpontja számít, esetleg idősávokon átívelő töltésnél mindkét árazás megjelenik egy töltésen belül?
  • nincs roaming
    • Még anyacégen belül sem működik, azaz a külföldi E.On által üzemeltetett töltőket sem tudjuk a magyar alkalmazással használni.
Július 31-én bejelentettem az applikációban, hogy nem működik az oszlop. Augusztus 18-án kaptam választ, megköszönték, ki fogják vizsgálni.

Mobiliti (e-Mobi)

  • perc alapú árazás
    • Induláskor teljesen indokolt volt, hiszen a gyér töltőhálózatnál nagyon fontos volt, hogy az autósok a lehető legrövidebb ideig foglalják a töltőket. Ma azonban már időszerű lenne a korrektebb kWh alapú elszámolásra váltani.
  • eltérő töltési teljesítmény azonos áron
    • Nincs különbség a 110-125 ampert kiszolgálni képes DC töltők árazása között, így nem csak az autóm töltési képességeitől vagy a töltési tartománytól függ a végső ár, hanem attól is, hogy épp melyik töltőjüknél állok meg. A kWh alapú elszámolás ezt is megoldaná, elég büntetés, ha egy lassú töltőnél tovább tart a töltés, nem szeretnénk még többet is fizetni érte.
  • nem üzembiztos töltők
    • Leginkább a DBT töltőkre jellemző, hogy nem lehet számítani rájuk, nagyon gyakran meghibásodnak
  • belföldi roaming hiánya
    • Magasan vezetnek roaming megoldások tekintetében a hazai szolgáltatók között, de a belföldi roamingban lenne még hová fejlődni.

Ionity

  • gyakori meghibásodás
    • Nagyon gyakran hibás 1-2 oszlop a négyből, sokszor ez csökkentett teljesítményt, máskor nem működő oszlopot jelent. Szerencsére 2-4 oszlop található egy helyszínen, így van esély átállni a másikhoz, ha épp nem foglalt.
  • 27.000 forintos zárolás és magas töltési díj
    • Nem értjük, hogy miért jobb nekik, ha roaming szolgáltatóval használjuk a saját alkalmazás helyett, de a brutálisan magas zárolt összeg erre ösztönöz.

has.to.be GmBH

  • 27.000 forintos zárolás
    • Nem értjük, hogy miért jobb nekik, ha roaming szolgáltatóval használjuk, a saját applikáció helyett, de a minden töltésnél zárolt 27.000 Ft erre ösztönöz.

ELMŰ-ÉMÁSZ – eCharge

  • nehézkes töltés indítás
    • Gyakori, hogy több nekifutásra sikerül megkezdeni a töltést. Talán a bankoknál idén bevezetett kötelező kétlépcsős azonosítás és a 3000 Ft-os zárolás ennek oka.
    • Az ingyenes töltők esetén megmaradt a szerződéssel történő töltésindítás, ami leginkább az új ügyfelek számára zavaró, akik már a fizetős korszakban regisztráltak, megadták a bankkártya-számukat, így az ingyenes töltőknél nem értik, miért nem indul el a töltés.
  • nincs roaming
    • Az anyacég egyes külföldi töltőit legalább tudjuk használni.
A töltőnyílás fedelét záró rugó elfáradt, esőben nem szerencsés, hogy védtelen az aljzat

Penny Market – Polyfazer

  • megbízhatatlan töltőoszlopok
    • A töltőberendezések nem igazán üzembiztosak, ráadásul az applikáció a nem működő töltőket is működőként jelzi.
  • energia mérési hiba
    • Az applikációban az energia mérése egyes oszlopok esetén hibás. Amíg ingyenes a töltés ez nem katasztrófa, de a fizetős rendszerben fájni fog, ha nem sikerül megoldani.
  • nincs roaming

Optimum Way – BookMyCharging

  • applikációs nehézségek
    • A foglalási rendszer feleslegesen bonyolítja a töltést. Előre be kell állítanom, a maximális töltési időt, ami hozzáadódik a lefoglalt időszelethez. Ha ezt elfelejtettem magasra emelni, akkor 30 perc után leáll a töltésem akkor is, ha senki sem jön utánam.
    • Nem láthatók egyszerre az AC és DC töltők, át kell kapcsolni a szűrési feltételeket.
    • Többféle árazásból választhatunk az alkalmazásban, külön az AC és DC töltőkre. Ez tulajdonképpen értünk van, de lehetne annyira gáláns a cég, hogy azt kell kifizetnem, amely a legkedvezőbb töltési díjat biztosítja számomra, ne nekem kelljen számolgatni minden töltésindítás előtt.
  • Enel X töltők szigorú indítás-csatlakoztatás sorrendje
    • A legtöbb töltőnél mindegy, hogy előbb csatlakoztatjuk a töltőkábelt és utána ügyködünk az alkalmazásban, vagy fordítva. Az Enel X gyártmányú töltőknél csak akkor indul el a töltés, ha a csatlakoztatás előtt indítjuk az applikációból a töltést. Ez hiába van feltüntetve az oszlopon, a felhasználó néhány sikeres töltés után már nem pazarol időt az olvasásra.
  • nincs roaming

Nova Futura Zrt

  • nincs meg a feltüntetett teljesítmény
    • Egyes 50 kW-os teljesítményűnek ígért DC töltők csak 35-40 kW-tal képesek tölteni.
  • nincs applikáció
    • Viszont bármilyen RFID kártya betanítható az első töltésnél, így a későbbiekben villámgyors a töltésindítás.
  • nincs roaming

TEA.

  • applikáció nem jelzi az offline töltők használati módját
    • Ha egy töltő elveszti a hálózati kapcsolatot, akkor a töltés az applikációval nem indítható. Ilyenkor a töltő az rajta lévő gombokkal használható (ez követendő példa lenne a többi szolgáltató számára is), tehát nem maradunk áram nélkül, de az applikáció ezt nem említi.az oszlop kezelőszerveivel ingyenesen elindítható.
  • nincs roaming

EV-Direct

  • Egyetlen oszlopból áll a „hálózat”
  • nincs roaming

Shell Recharge

  • Mobiliti töltőktől eltérő árazás
    • Alapvetően szerencsés, hogy nem kell plusz egy alkalmazás, de ha már a mobiliti applikációt kell használnunk szerencsésebb lenne, ha a töltési díj azonos lenne, vonatkoznának a Shell töltőire a díjcsomagok, kedvezmények

Tesla Supercharger

  • túlterheltség
    • Amíg a töltők használata minden teslás számára ingyenes, addig olyanok is ott sorakoznak az ingyen áramért, akiknek nem feltétlen a mielőbbi továbbjutásuk miatt van szükségük a töltésre. Ezzel hátráltatják a tényleg úton lévőket, akiknek ez a hálózat épült.

Nektek mi a véleményetek? Milyen területen szorul még fejlesztésre a hazai töltőhálózat? Javaslataitokat írjátok meg hozzászólásban.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.