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 Nem mindennapi dolog egy importőr életében, hogy új hajtásláncot vezet be a piacára, és még ennél is nagyobb nap az, amikor mindezt elsőként teheti meg egy adott járműkategóriában. Nem is győzték hangsúlyozni ennek jelentőségét a Volvo teherautókkal foglalkozó hazai képviseleténél, ahol péntek délelőtt átadták a Waberer’s csoportnak az első Volvo FL típusú elektromos teherautót. Ez Magyarországon az első elektromos teherautó, ami sorozatban gyártott modellként kapott zöld rendszámot. Az FL és FE modellek két- és háromtengelyes kivitelben 2019 óta érhetők el a Volvo kínálatában tisztán elektromos hajtáslánccal is. A most átadott dobozos felépítményű jármű 4 db, egyenként 66 kWh-s akkumodullal van felszerelve, amivel 200-240 km megtételére lesz képes. A teherautó saját tömege 9 tonna, és maximum 14 raklapon valamivel több, mint 7 tonna rakomány elszállítására képes. Az áru bejuttatásához egy 1,5 tonna kapacitású emelőhátfalat is kapott. Az FL sorozat 2 vagy 6 akkumulátorral is rendelhető, így a legnagyobb hatótávolsága nagyjából 300 km, de utolsó km-es városi kiszállításra a 2 akkumulátoros (132 kWh) kialakítás is elegendő lehet, így az alacsonyabb bekerülési költség mellett növelhető a jármű hasznos teherbírása is. A maximum 200 kW teljesítményű motor kétfokozatú váltón keresztül hajtja a kerekeket, a maximális forgatónyomaték 425 nm. Az FE sorozat dupla motorral készül, így akár 400 kW teljesítmény és 850 nm-es forgatónyomaték leadására is képes. Az akkumulátorok a felépítmény alá az első és a hátsó tengelyek közé kerültek, a feltöltésük a fülke bal hátsó sarkánál elhelyezett CCS csatlakozón keresztül lehetséges. 150 kW-os egyenáramú (DC) töltőről a 4 akkus verzió feltöltése 2 órát vesz igénybe. A Volvo FL azonban nincs feltétlen drága DC töltőkre utalva, a 22 kW-os fedélzeti töltőjével ugyanennek a változatnak a feltöltése éjjel 11 óra alatt megoldható. A személyautókhoz hasonlóan a teherautók sem mennek megállás nélkül sok ezer km-t. Tölteni nem csak a kötelező pihenők, de a célállomásokon a rakodás ideje alatt is lehet. Ilyenkor egy félórás várakozás alatt egyenáramról nagyjából 50, váltakozó áramról 10 extra km nyerhető. Az elektromos hatótávot egy teherautó esetén még a villanyautósok számára megszokottnál is több tényező befolyásolja, ezért a Volvo készített egy hatótáv szimulátort, amiben egy út minden lényeges adata megadható. A jármű alapadatai (akkuméret, felépítmény, töltöttségi szint, felépítmény extra fogyasztása, stb.) mellett megadható a maximális sebesség, az össztömeg és természetesen az útvonal is a rakodások és töltések megállóival együtt. Ezek és a domborzati viszonyok alapján a rendszer kiszámolja a teljes fogyasztást, illetve hogy az út különböző pontjain milyen töltöttségi szintre lehet számítani. A példaként beállított, 6 tonnás rakománnyal tervezett 136,8 km-es útra 115,9 kWh-s energiaigényt tervezett. Ezen az útvonalon így a Volvo FL átlagos fogyasztása 85 kWh/100 km-re adódik, így ilyen körülmények között a 4 akkuval szerelt, 265 kWh-s változattal akár 300 km is megtehető lenne. A tisztán elektromos Volvo FL vezetőfülkéje teljesen azonos a hagyományos modellek fülkéjével, az igazi különbséget a hang illetve a rezonancia hiánya és a szokatlanul jó gyorsulás jelentik. Míg a hagyományos verziónál a sebességváltónak 16 fokozaton kell végiglépdelnie egy gyorsítás során, addig az elektromosnál egyetlen váltásra torpan csak meg a gyorsulás. Bár hangtalannak nem lehet nevezni, de közvetlenül a manőverező teherautó mellett is kényelmesen, könnyedén lehet beszélgetni. Az igazi kontrasztot az mutatta meg, amikor a rendezvény végén beindították az elektromos mellett álló dízel teherautót. A most átadott Volvo FL teherautót egy alapos ismerkedés és teszt után fogják munkába állítani, a további példányok rendeléséről csak a tapasztalatok kiértékelése után dönt a megrendelő. Az FL és FE sorozatokhoz az FH, FM és FMX típusok elektromos változatai 2022-ben csatlakoznak, amivel a Volvo Trucks teljes kínálatí elérhetővé válik tisztán elektromos meghajtással is. A sajtótájékoztató legfontosabb mondata azonban nem ezzel a konkrét típussal vagy példánnyal volt kapcsolatos. Miközben a teherautók és kamionok kapcsán a legtöbb ember fejében a kontinenst átszelő fuvarokat teljesítő járművek állnak, addig megfeledkezünk arról, hogy a városokban, vagy városok között de kisebb távon mennyire sok jármű közlekedik. A Volvo saját adatai alapján az összes fuvar 40%-a kevesebb mint 300 km-es távon történik, így ezek már ma is megoldhatóak lennének tisztán elektromos hajtással. A Volvo Trucks egyébként a mai kor elvárásainak megfelelően saját klímacélt is megfogalmazott, aminek elérésekor a cég 2040-re teljesen klímasemlegessé válhat. Ehhez 2025-ig az eladott járművek CO2 kibocsátását a 2019-es szinthez képest 15%-kal, 2030-ra pedig 30%-kal kell csökkenteniük. 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 Antalóczy TiborA Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!