HALLASSUK A HANGUNK!

Írd alá Te is a GEVA (Global EV Alliance) nyilatkozatát!

Ne parkoljanak mások közelébe, kéri a villanyautósokat a GM

A Chevrolet Bolt EV az autópiac számkivetettjévé vált. Az LG Energy Solutions által szállított selejtes akkumulátorcellák miatt szinte bármikor kigyulladhat egy újabb példány az Egyesült Államokban vagy Kanadában – legalábbis a folyamatos médiavisszhangnak ez az üzenete, ám a valóság azért nem ennyire drámai, hiszen egészen jól lehet tudni, hogy milyen helyzetekben van tényleges kockázata egy akkumulátortűznek. A General Motors ezért minden tulajdonosnak azt javasolja, hogy ne töltsék 90% fölé az akkumulátort, ne hagyják körülbelül 113 kilométer megmaradt hatótáv alá merülni, valamint közvetlenül töltés után kültéren parkoljanak, illetve ne hagyják a töltőn éjszakára a garázsban.

Most újabb kérés érkezett a gyártótól, ami még tovább bonyolítja a vásárlóinak hétköznapjait: lehetőleg tartsanak 50 láb (kb. 15 méter) távolságot más járművektől parkolásnál, és a parkolóházban a legfelső szintre álljanak, mindezt azért, hogy „csökkentsék az épületszerkezetben és más járművekben okozott kárt egy potenciális tűz ritka esetében”.

Azt azért nem nehéz belátni, hogy a GM szinte lehetetlent kér az autósoktól, hiszen aki komolyan teljesíteni akarja a kérést, annak a belvárosi utcákat és a forgalmasabb parkolókat is el kell kerülnie, ráadásul semmi sem garantálja, hogy nem áll be valaki a parkoló Bolt EV mellé, úgy meg ugyebár felesleges volt a tulajdonos óvatossága. Ráadásul abból a szempontból értelmetlennek is tekinthető a GM legújabb instrukciója, hogy akik olvassák, azok nagy eséllyel a töltésre vonatkozókat is betartják, tehát alacsony a tűz kockázata, ám akik eddig nem foglalkoztak a veszéllyel, azok ezek után is bátran ráparkolnak bárkire.

Ezentúl így kell parkolni a Chevy Bolt EV-vel: jó messze mindenkitől

Az elmúlt bő két év alatt több mint 15 Chevy Bolt EV gyulladt ki az akkumulátor hibájára visszavezethetően, a legutóbbi szeptember 13-án, egy 2019-es modellévű jármű. Ha a tűzoltók nem érnek hamar a helyszínre, a tűz továbbterjedt volna a garázsra, és a benne álló Ram pickupra is, amely egyébként így is kárt szenvedett. Valószínűleg ez az eset ösztönözte a General Motors-t arra, hogy figyelmeztesse ügyfeleit saját, és mások értékeinek megóvására.

A villanyautó sínylődését egyébként mindannyian átérezhetjük, hiszen másfél éve ebben élünk: megjelent egy potenciálisan halálos „betegség”, ami ellen csak egyetlen gyógymóddal, akkucserével lehet védekezni. Ez azonban sok időt vesz igénybe, és nagyon drága. A tulajdonosok már tudnak időpontot foglalni, de nem fog pillanat alatt megtörténni több mint 140 ezer autóban az akkucsere. Addig azonban a Bolt EV-ket egyre kevesebb helyre engedik be, van például már olyan parkoló, ahonnan teljesen kitiltották a modellt, most pedig a (javasolt) távolságtartást is elrendelték. Vajon a következő lépés az lesz, hogy a parkolóházakban parkolni, és a nyilvános töltőkre csatlakozni már csak azokat a tulajdonosokat engedik, akiknek van védettségi igazolványuk igazolásuk a megtörtént akkucseréről?

A helyzetről ráadásul egyre több aggasztó részlet derül ki. Az InsideEVs például úgy tudja, hogy az LG Energy Solutions az idei év első 7 hónapja alatt több mint 33 GWh akkumulátort termelt, ami azt jelenti, hogy ha csupán a GM számára gyártana új aksit (ami persze nem így van), akkor is körülbelül két hónapig tartana minden érintett példányban az akkucsere, és akkor még nem szerelt össze új példányokat a Bolt EV-ből és EUV-ből a Chevrolet. A vállalat szeptemberben le is állította az autók gyártását, amit most október 15-ig meghosszabbított.

A General Motors számára különösen rosszkor jött ez a botrány. A Bolt EV 2016-ban került piacra, és akkor nagy népszerűségnek örvendett, ám az elmúlt öt évben nem érkezett hozzá komolyabb fejlesztés. Egészen februárig, amikor az EUV-val egyetemben bemutatkozott az új generáció, amely olyan újdonságokat hozott, amiket a vásárlók régóta kérnek. Happy endet vártunk, de káoszt kaptunk – a vásárlók szerint ezen a ponton a GM-nek már nem az akkucserével kellene bajlódni, hanem visszavásárolni minden egyes eladott példányt. A GM ráadásul éppen egy elég agresszív elektromos offenzívára készül az Ultium padlólemezzel, amelynek sikerén biztosan nyomot fog hagyni ez a szomorú történet. Nem is csak a hírnév miatt, hanem mert ez a több mint 9 GWh akku az új modellekből is hiányozni fog.

Habár a GM és a Chevy Bolt EV vesszőfutása földrajzilag tőlünk távolinak tűnik, sajnos félő, hogy más, Európában forgalmazott modellek sincsenek biztonságban. Hogy mi a helyzet a Hyundai háza táján, arról mostanában semmit sem hallottunk, és egyelőre az Opel Ampera-e modell kapcsán sem bukkant fel újabb fejlemény, de csak remélni tudjuk, hogy nem kerültek hibás cellák más autógyártók termékeibe is. Ezenfelül nem is feltétlenül csak az autógyártók érintettek, egyelőre vizsgálat folyik arról, hogy a világ legnagyobb akkumulátoros energiatárolójának túlmelegedését nem hibás LG-cellák okozták-e.

Címlapkép forrása: Facebook/Cherokee County Fire and Emergency Services

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.