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
auto
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

Október 25-én hétfőn életbe lépett az ULEZ (Ultra-Low Emission Zone) újabb bővítése Londonban, s ezzel 380 négyzetkilométerre növekedett az a terület a brit fővárosban, ahol a szennyező autók tulajdonosainak fizetniük kell a behajtásért.

Az ULEZ, mely immár északon az A406-os, délen pedig az A205-ös körgyűrűig húzódik, és London mintegy negyedét lefedi, nem zéró kibocsátású zóna, azaz egyetlen autós számára sem tiltott a behajtás. Ám míg a villanyautósok, az Euro 4 és újabb benzines, illetve az Euro 6 és újabb dízeles autók sofőrjei ingyenesen közlekedhetnek a területen, addig az idősebb járművekkel útnak induló polgároknak napi 12,5 fontjába (kb. 5400 Ft) kerül a behajtás. A „bliccelőket” akár 160 fontra, átszámítva körülbelül 69 ezer forintra is büntethetik.

Forrás: www.tfl.gov.uk

A londoni ULEZ a mostani bővítéssel az eredeti méretének 18-szorosára növekedett, területén több mint 3,8 millió városlakó éli az életét. A kormány beszámolója szerint a londoniaknak sikerült alkalmazkodniuk a változásokhoz: míg 2017-ben, az ULEZ első bővítésekor csupán a zónába behajtó autók 39%-a felelt meg az előírásoknak, most az előrejelzések szerint az autósok 87%-a díjmentesen beléphet. Egy kutatás szerint egyébként a fővárosiak körében hatszor gyorsabban zuhan a dízel népszerűsége, mint az Egyesült Királyság többi részén.

A becslések szerint körülbelül 110.000 olyan autós lesz naponta az ULEZ kibővített területén, akiknek ki kell fizetni a 12,5 fontos belépőt, de a kormány őket is igyekszik váltásra ösztönözni. A zóna területén működő online megfigyelőrendszer folyamatosan azonosítja az előírásoknak nem megfelelő járműveket, és a kormány egy információs kampány keretében levelet küld a tulajdonosoknak arról, hogy milyen lehetőségeik vannak a tisztább közlekedésre.

A brit kormány összesen 61 millió fontnyi támogatást tett félre a zónában működő kisvállalkozások, minibuszokat üzemeltető jótékonysági szervezetek, valamint alacsony jövedelmű lakosok számára roncsprémium igénybe vételéhez. Eddig több mint 12.000 öreg, szennyező autótól szabadult meg a város a program keretében. A világjárvány előtt, a 2017-es februári szinthez képest 44%-kal sikerült csökkenteni az út menti nitrogén-dioxid koncentrációt London belvárosában.

Az ULEZ bővítésével párhuzamosan történt még egy nagyon fontos változás a londoni autós közlekedésben: szigorították az úgynevezett Congestion Charge (dugódíj) feltételeit. Ez egy 15 fontos (kb. 6500 Ft) összeg, amit az ULEZ-be való behajtáson felül kell fizetni a hét minden napján a reggel 7 és este 10 óra közötti autózásért a főváros központjában. Ez alól kizárólag a zéró kibocsátású járművek, valamint a 75 g/km-nél alacsonyabb CO2-kibocsátású, legalább 20 mérföldes elektromos hatótávra képes plug-in hibridek tulajdonosai mentesültek, ám utóbbiakat most kizárták.

Forrás: Transport for London

A kormányzat azzal indokolta a döntést, hogy az autók meghajtástól függetlenül hozzájárulnak a közlekedési dugóhoz, és inkább a sétálást, kerékpározást, és a tömegközlekedést szeretnék népszerűsíteni. Ezen logika alapján tehát az elektromos és a hidrogén-üzemanyagcellás járművek mentességét is vissza lehetne vonni – így is lesz, a jelenlegi tervek szerint 2025-ben, addig azonban fontosabb a teljesen tiszta üzemű autók terjedésének támogatása.

 

Címlapkép forrása: Transport for London

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.