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 Október 25-én hétfőn életbe lépett az ULEZ (Ultra-Low Emission Zone) újabb bővítése Londonban, s ezzel 380 négyzetkilométerre növekedett az a terület a brit fővárosban, ahol a szennyező autók tulajdonosainak fizetniük kell a behajtásért. Az ULEZ, mely immár északon az A406-os, délen pedig az A205-ös körgyűrűig húzódik, és London mintegy negyedét lefedi, nem zéró kibocsátású zóna, azaz egyetlen autós számára sem tiltott a behajtás. Ám míg a villanyautósok, az Euro 4 és újabb benzines, illetve az Euro 6 és újabb dízeles autók sofőrjei ingyenesen közlekedhetnek a területen, addig az idősebb járművekkel útnak induló polgároknak napi 12,5 fontjába (kb. 5400 Ft) kerül a behajtás. A „bliccelőket” akár 160 fontra, átszámítva körülbelül 69 ezer forintra is büntethetik. Forrás: www.tfl.gov.uk A londoni ULEZ a mostani bővítéssel az eredeti méretének 18-szorosára növekedett, területén több mint 3,8 millió városlakó éli az életét. A kormány beszámolója szerint a londoniaknak sikerült alkalmazkodniuk a változásokhoz: míg 2017-ben, az ULEZ első bővítésekor csupán a zónába behajtó autók 39%-a felelt meg az előírásoknak, most az előrejelzések szerint az autósok 87%-a díjmentesen beléphet. Egy kutatás szerint egyébként a fővárosiak körében hatszor gyorsabban zuhan a dízel népszerűsége, mint az Egyesült Királyság többi részén. A becslések szerint körülbelül 110.000 olyan autós lesz naponta az ULEZ kibővített területén, akiknek ki kell fizetni a 12,5 fontos belépőt, de a kormány őket is igyekszik váltásra ösztönözni. A zóna területén működő online megfigyelőrendszer folyamatosan azonosítja az előírásoknak nem megfelelő járműveket, és a kormány egy információs kampány keretében levelet küld a tulajdonosoknak arról, hogy milyen lehetőségeik vannak a tisztább közlekedésre. A brit kormány összesen 61 millió fontnyi támogatást tett félre a zónában működő kisvállalkozások, minibuszokat üzemeltető jótékonysági szervezetek, valamint alacsony jövedelmű lakosok számára roncsprémium igénybe vételéhez. Eddig több mint 12.000 öreg, szennyező autótól szabadult meg a város a program keretében. A világjárvány előtt, a 2017-es februári szinthez képest 44%-kal sikerült csökkenteni az út menti nitrogén-dioxid koncentrációt London belvárosában. Az ULEZ bővítésével párhuzamosan történt még egy nagyon fontos változás a londoni autós közlekedésben: szigorították az úgynevezett Congestion Charge (dugódíj) feltételeit. Ez egy 15 fontos (kb. 6500 Ft) összeg, amit az ULEZ-be való behajtáson felül kell fizetni a hét minden napján a reggel 7 és este 10 óra közötti autózásért a főváros központjában. Ez alól kizárólag a zéró kibocsátású járművek, valamint a 75 g/km-nél alacsonyabb CO2-kibocsátású, legalább 20 mérföldes elektromos hatótávra képes plug-in hibridek tulajdonosai mentesültek, ám utóbbiakat most kizárták. Forrás: Transport for London A kormányzat azzal indokolta a döntést, hogy az autók meghajtástól függetlenül hozzájárulnak a közlekedési dugóhoz, és inkább a sétálást, kerékpározást, és a tömegközlekedést szeretnék népszerűsíteni. Ezen logika alapján tehát az elektromos és a hidrogén-üzemanyagcellás járművek mentességét is vissza lehetne vonni – így is lesz, a jelenlegi tervek szerint 2025-ben, addig azonban fontosabb a teljesen tiszta üzemű autók terjedésének támogatása. Címlapkép forrása: Transport for London 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 Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!