Százszorosára növeli a dízelek szennyezését a magas gázár
Az elmúlt napokban kapta fel a sajtó az értesülést, hogy a magas gázárak miatt az európai műtrágya gyárak korlátozzák, akár teljesen leállítják a termelésüket. A műtrágyagyártás melléktermékének tekinthető AdBlue adalék nélkül az elmúlt bő 10 évben gyártott dízel autók nem képesek teljesíteni az EURO6 normát, egyes modellek az EURO5-öt sem, így a NOx kibocsátás akár százszorosára is növekedhet.
Dízel járművek | Jóváhagyás dátuma | Első forgalomba helyezés dátuma | CO | THC | VOC | NOx | HC+NOx | PPN [#/km] | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Euro 1 | 1992. július | 1993. január | 2.72 (3.16) | – | – | – | 0.97 (1.13) | 0.14 (0.18) | – |
Euro 2 | 1996. január | 1997. január | 1.0 | – | – | – | 0.7 | 0.08 | – |
Euro 3 | 2000. január | 2001. január | 0.66 | – | – | 0.50 | 0.56 | 0.05 | – |
Euro 4 | 2005. január | 2006. január | 0.50 | – | – | 0.25 | 0.30 | 0.025 | – |
Euro 5a | 2009. szeptember | 2011. január | 0.50 | – | – | 0.180 | 0.230 | 0.005 | – |
Euro 5b | 2011. szeptember | 2013. január | 0.50 | – | – | 0.180 | 0.230 | 0.0045 | 6×1011 |
Euro 6b | 2014. szeptember | 2015. szeptember | 0.50 | – | – | 0.080 | 0.170 | 0.0045 | 6×1011 |
Euro 6c | – | 2018. szeptember | 0.50 | – | – | 0.080 | 0.170 | 0.0045 | 6×1011 |
Euro 6d-Temp | 2017. szeptember | 2019. szeptember | 0.50 | – | – | 0.080 | 0.170 | 0.0045 | 6×1011 |
Euro 6d | 2020. január | 2021. január | 0.50 | – | – | 0.080 | 0.170 | 0.0045 | 6×1011 |
AdBlue adalék szükséges ahhoz, hogy az SCR katalizátor az égés során keletkező nitrogén-oxidokat nitrogénné és vízzé bontsa. Sajnos az SCR katalizátor normál esetben sem mindig működik, az EU szabályozások túlságosan megengedők a gyártókkal szemben, így a 20 fokos tavaszi délutánok kivételével az SCR katalizátor nagyjából bármikor szabályosan kiiktatható, ezért a dízelek károsanyag-kibocsátása sokszorosára növekszik a rövid városi utakon, különösen télen vagy a nyári kánikulában. Sajnos a gyártók számára sokkal fontosabb a motor, mint a városlakók tüdejének védelme.
A helyzetet tovább rontja, hogy az AdBlue gyártási kapacitás csökkenésének hírére tömeges felvásárlás indult, egyes országok stratégia készletet kezdtek felhalmozni az egyébként nagyon rövid eltarthatósági idővel rendelkező karbamid oldatból, és természetesen a fogyasztók is azonnal pánikba estek, a Telex tegnap arról számolt be, hogy a magyar benzinkutakon, alkatrész-kereskedésekben is hiánycikk lett az AdBlue.
A félelem részben jogos, mivel amikor az autóból kifogy az AdBlue adalék, a szoftver letiltja az autó beindítását. Ugyanakkor középtávon nem várható hiány a piacon az adalékból, az árak emelkedése viszont valószínűleg elkerülhetetlen lesz. Utóbbi alól a felhalmozás sem véd, mert az adalék eltarthatósági ideje viszonylag rövid, így jó esély van rá, hogy az eheti pánikban felhalmozott készletek jelentős része a lefolyóban végzi majd.
Természetesen élelmes vállalkozók megoldják az adalék szint ellenőrzésének kiiktatását, így hiába helyeztek forgalomba egy autót a legújabb EURO6Dtemp környezetvédelmi besorolással, az valójában nem képes teljesíteni az elvárt szintet. Minden bizonnyal eddig is voltak, akik az adalék vásárlását a szoftver okosításával oldották meg, azonban a Telex most tömegek figyelmét hívta fel a lehetőségre, azaz a portál gyakorlatilag felbujtja olvasóit környezetkárosítás szabálysértésre.
Az ADAC mérése szerint az EURO6Dtemp norma bevezetésének hatására a dízel járművek károsanyag-kibocsátása a valós forgalomban akár 99%-kal csökkenhet az EURO5 szabványúakhoz képest. Ha elfogadjuk ezt a tetszetős eredményt, akkor most az AdBlue hiány miatt kiiktatott ellenőrző rendszerrel működő autók nitrogén-oxid kibocsátása akár százszorosára is növekedhet.
Címlapkép: pxfuel