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
auto
2024. 05. 11. szombat

Kompakt villanymotort és meghajtóegységet fejlesztett a Koenigsegg

elektromos autó
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

A szuperautókról híres svéd Koenigsegg elkészítette első villanymotorját, sőt, tulajdonképp egyszerre kettőt. A Quark nevű a plug-in hibridekhez, a Terrier, amely már egy teljes hajtásrendszer, pedig a tisztán elektromos modellekhez készült.

A cég elektromobilitási fejlesztéseinek sora a David nevű inverterrel kezdődött, ezt követi most a Quark villanymotor, amelynek legfontosabb újítása, hogy nem kell választani a nyomaték és teljesítmény között. A Raxiális fluxusnak elnevezett topológia egyensúlyt teremt a radiális és az axiális fluxus között. A radiális és axiális fluxus elrendezés együttes alkalmazása tette lehetővé az iparágban a legjobbnak számító nyomaték/teljesítmény/tömeg arányt.

Koenigsegg Quark e-motor, Terrier meghajtóegység és David inverter (fotó: Koenigsegg)

A Quark érdekessége a hatékonysága és alacsony tömege, a nagy teljesítményt és a fordulatszámot is figyelembe véve. A csúcsteljesítmény/tömeg arányt tekintve talán nem a Quark a legjobb, a nyomaték/teljesítmény/fordulatszám/tömeg mátrixot figyelembe véve azonban egyetlen villanymotor sem ér a közelébe. Ennek köszönhetően számos olyan sebességváltót nélkülöző alkalmazásban előnyös választás mint a tengeri hajózás vagy a repülőgép-ipar.

Koenigsegg Quark villanymotor teljesítmény- és nyomaték-görbéje (forrás: Koenigsegg)

A Quark maximális teljesítménye 250 kW (335 lóerő), nyomatéka 600 Nm. A paraméterek különösen annak tudatában lenyűgözőek, hogy a motor rendkívül kompakt, tömege alig 30 kg. A hatfázisú David inverterhez két Quark villanymotort és egy bolygókereket társítva kapjuk a Terriert, amely egy nyomatékvektoros elektromos meghajtó egység. A 670 lóerős, 1100 Nm nyomatékkal rendelkező Terrier meghajtó egység tömege mindössze 84 kg.

Koenigsegg Terrier meghajtóegység, a méretek érzékeltetéséhez egy 330 ml-es italos dobozzal (fotó: Koenigsegg)

A Quarkot a Gemera PHEV mellett további, jövőben megjelenő plug-in hibrid modellekben alkalmazzák majd, a Terrier pedig a tisztán elektromos modellekbe kerül, bár a Koenigsegg jelenleg nem kínál villanyautót.

A Quark tervezésénél fontos szempont volt, hogy a Gemera modell brutális gyorsulását már alacsony sebességnél biztosítsa, így a belsőégésű motor a magasabb sebességtartományra összpontosíthat, mondta Dragos-Mihai Postariu, a Koenigsegg villanymotor tervezési vezetője.

Koenigsegg Quark villanymotor, a méretek érzékeltetéséhez egy 330 ml-es italos dobozzal (fotó: Koenigsegg)

A Quark tengelye a motorsportban és űrkutatásban használt 300M acélból készült. A közvetlen hűtést a kompakt kialakítás és a nagyobb hűtési hatékonyság miatt választották. A forgórészben a Koenigsegg Aircore üreges szénszálas technológiáját alkalmazták, melyet eddig például a felnik, kormány, ülések stb. kialakításához használt a Koenigsegg – tette hozzá Székely András, a cég E-Motor fejlesztési vezetője.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.