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
auto

Kompakt villanymotort és meghajtóegységet fejlesztett a Koenigsegg

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

A szuperautókról híres svéd Koenigsegg elkészítette első villanymotorját, sőt, tulajdonképp egyszerre kettőt. A Quark nevű a plug-in hibridekhez, a Terrier, amely már egy teljes hajtásrendszer, pedig a tisztán elektromos modellekhez készült.

A cég elektromobilitási fejlesztéseinek sora a David nevű inverterrel kezdődött, ezt követi most a Quark villanymotor, amelynek legfontosabb újítása, hogy nem kell választani a nyomaték és teljesítmény között. A Raxiális fluxusnak elnevezett topológia egyensúlyt teremt a radiális és az axiális fluxus között. A radiális és axiális fluxus elrendezés együttes alkalmazása tette lehetővé az iparágban a legjobbnak számító nyomaték/teljesítmény/tömeg arányt.

Koenigsegg Quark e-motor, Terrier meghajtóegység és David inverter (fotó: Koenigsegg)

A Quark érdekessége a hatékonysága és alacsony tömege, a nagy teljesítményt és a fordulatszámot is figyelembe véve. A csúcsteljesítmény/tömeg arányt tekintve talán nem a Quark a legjobb, a nyomaték/teljesítmény/fordulatszám/tömeg mátrixot figyelembe véve azonban egyetlen villanymotor sem ér a közelébe. Ennek köszönhetően számos olyan sebességváltót nélkülöző alkalmazásban előnyös választás mint a tengeri hajózás vagy a repülőgép-ipar.

Koenigsegg Quark villanymotor teljesítmény- és nyomaték-görbéje (forrás: Koenigsegg)

A Quark maximális teljesítménye 250 kW (335 lóerő), nyomatéka 600 Nm. A paraméterek különösen annak tudatában lenyűgözőek, hogy a motor rendkívül kompakt, tömege alig 30 kg. A hatfázisú David inverterhez két Quark villanymotort és egy bolygókereket társítva kapjuk a Terriert, amely egy nyomatékvektoros elektromos meghajtó egység. A 670 lóerős, 1100 Nm nyomatékkal rendelkező Terrier meghajtó egység tömege mindössze 84 kg.

Koenigsegg Terrier meghajtóegység, a méretek érzékeltetéséhez egy 330 ml-es italos dobozzal (fotó: Koenigsegg)

A Quarkot a Gemera PHEV mellett további, jövőben megjelenő plug-in hibrid modellekben alkalmazzák majd, a Terrier pedig a tisztán elektromos modellekbe kerül, bár a Koenigsegg jelenleg nem kínál villanyautót.

A Quark tervezésénél fontos szempont volt, hogy a Gemera modell brutális gyorsulását már alacsony sebességnél biztosítsa, így a belsőégésű motor a magasabb sebességtartományra összpontosíthat, mondta Dragos-Mihai Postariu, a Koenigsegg villanymotor tervezési vezetője.

Koenigsegg Quark villanymotor, a méretek érzékeltetéséhez egy 330 ml-es italos dobozzal (fotó: Koenigsegg)

A Quark tengelye a motorsportban és űrkutatásban használt 300M acélból készült. A közvetlen hűtést a kompakt kialakítás és a nagyobb hűtési hatékonyság miatt választották. A forgórészben a Koenigsegg Aircore üreges szénszálas technológiáját alkalmazták, melyet eddig például a felnik, kormány, ülések stb. kialakításához használt a Koenigsegg – tette hozzá Székely András, a cég E-Motor fejlesztési vezetője.

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.
Összehasonlítás