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
auto
2024. 03. 29. péntek

Villannyal földön és levegőben: a Škoda szabadidő-autója egy elektromos repülő ellen

A világ legelső, az EASA (European Union Aviation Safety Agency) által típusengedélyezett elektromos repülője, és a Škoda első tisztán elektromos meghajtású városi terepjárója között ég és föld a különbség, mégis sok dolog közös bennük: nem bocsátanak ki káros anyagot, olcsóbb az üzemeltetésük a hagyományos társaikénál, és forradalmasítják a közlekedést. És nem utolsó sorban mindketten a Škoda elektromobilitást népszerűsítő kisfilmjének főszereplői.



A cseh autógyártó egy amolyan Top Gear stílusú versenyt rendezett Pipistrel Velis Electro kisrepülőgép és az ENYAQ iV között, de persze szó sincs igazi versenyzésről, a rendezők inkább arra helyezik a hangsúlyt, hogyan nyit új fejezetet mindkét jármű a maga kategóriájának történetében.

A kétszemélyes elektromos repülő teljesítménye 60 kW, energiája pedig egy 24,8 kWh-s akkucsomagból származik, így körülbelül mintegy 45 percig képes a levegőben maradni, ami után egy órás töltést igényel a teli aksihoz. A Škoda közleménye szerint egy óra repülés költsége mindössze 2 angol font, szemben egy hagyományos meghajtású repülő 70-80 fontos üzemeltetési költségével. Ráadásul fele annyira hangos, mint egy repülőbenzinnel táplált repcsi.

Az ENYAQ iV-t valószínűleg kevesebb olvasónak kell bemutatni, az elektromos SUV többféle akkumérettel és teljesítménnyel megvásárolható, a videóban szereplő példány egy iV 80-as 150 kW teljesítménnyel és 82 kWh akkuval. A villanyautóból hétfőn mutatkozott be a kupétetős variáns, ami nem csupán egy csinosabb formát hozott magával, hanem az ENYAQ-családban elérhető legnagyobb hatótáv is jellemzi.

Villanyautó teszt: Škoda Enyaq iV 80 Sportline

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.