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 Január 30-án jelent meg egy cikk Tom Moloughney „tollából”, aki hatótávtesztet végzett a Lucid Air Dream Edition Range változatán 70 mérföld/órás sebességgel (kb. 112 km/h). Tom 2010 óta foglalkozik elektromos járművekkel. Az észak-amerikai és a kínai elektromos járműpiacra specializálódott, azon belül is a járművek töltésére és a töltőberendezésekre. A szakembernek a Tom a State of Charge néven futó, alapvetően EV töltőkkel foglalkozó YouTube csatornája mellett számos publikációja jelent már meg a Forbes, a Plugincars, a GreenCarReports és a BMWblog felületein is. Tapasztalatairól ezúttal az InsidEVs honlapján számolt be. A teszt célja az volt, hogy kiderüljön az autó ténylegesen felhasználható akkumulátorkapacitása. Szia Uram! Alig használt Lucid Air eBay-ről érdekel? Impozáns hatótáv Tom a teszt során arra volt kíváncsi, hogy valóban elérhető-e az autóval az 500 mérföldes, azaz kb. 801 km-es hatótáv országúti körülmények között. Azt már a teszt előtt sejteni lehetett, hogy az addigi független hatótávrekordot, ami 310 mérföld volt országúton 70 mérföld/órás tempóval és egy Tesla Model 3 tartotta, meg fogják dönteni az autóval. A kérdés csak az volt, hogy mennyivel. A tesztre némi szervezkedés után Arizonában került sor. A beszámoló szerint az autó tippelőórája és fogyasztása gyakorlatilag végig konzisztens volt. Tom az adatokat 4 részre osztotta, így 25%-os akkumulátormerülési bontásban láthatjuk a megtett valós távolságot. etapok 100% – 75% 75% – 50% 50% – 25% 25% – 0% elért hatótáv 120 mérföld (192 km) 128 mérföld (205 km) 126 mérföld (202 km) 126 mérföld (202 km) A fogyasztásra sem lehetett panasz. Bár az első etap volt a legkevésbé hatékony a Lucid gyakorlatilag szinte végig 4,2 – 4,3 mérföld/kWh-s fogyasztást produkált, ami azt jelenti, hogy 1 kWh energiával az Air durván 6,88 km távolságot tett meg. Az egyszerűség kedvéért ez 14,53 kWh fogyasztást jelent száz km-en! Ez elég hatékonynak tűnik. Ha ezt a számot megszorozzuk a megtett 801 km-rel kiderül, hogy a Lucid Air Dream Edition Range változatának akkucsomagjából ideális körülmények között biztos, hogy ki lehet préselni 116-117 kWh ténylegesen felhasználható energiát. Most akkor mennyi, az annyi? A hatótáv teszt végén a Lucid által megadott 118 kWh kapacitásból az autó 117+ kWh-t használt el a mérés szerint. Tomnak még 6 mérföldet (kb. 9,6 km) sikerült vezetnie azt követően, hogy a fedélzeti számítógép töltöttségi állapotjelzője nullát mutatott és még kb. 3 mérföldet (kb. 4,8 km) azt követően, hogy a számítógép jelezte, 117 kWh energia már biztosan elfogyott. Ez arra enged következtetni, hogy kevesebb, mint 0,25 kWh kraft maradt az akkupakkban a teszt végén. A tesztre használt autót, aminek az órájában kicsivel több, mint 10.000 km van a Lucid bocsátotta rendelkezésre, és eddigi élete során kipróbálásra, demonstrálásra használták, vagyis nemigen kímélték. Ez jelenthet néhány Wh degradációt az akkucsomagban, de valószínűleg ez az érték nem jelentős. Nehéz így az összehasonlítás A Lucid esetében azért volt kérdés a valós felhasználható energia mennyisége, mert a gyártó nem kommunikálta következetesen a beépített cellakapacitást. A vállalat eredetileg 113 kWh-s csomagot jelentett be, de a 2021 szeptemberi EPA mérés nagyobb akkucsomagot feltételezett. Végül a tényleges gyártás megkezdésekor 118 kWh-t jelentettek be a Dream Edition változat, míg 112 kWh-t a Grand Touring esetén, de arról továbbra sem közöltek adatokat, hogy ez a szám a teljes kapacitást (bruttó), vagy a felhasználható energiamennyiséget (nettó) jelenti. Ez nagyon megnehezíti az egyes gyártók modelljei között az összehasonlítást, hiszen vannak, akik a bruttó, vannak, akik a nettó kapacitást árulják el. Van olyan gyár, aki mindkettőt közli és olyan is – lásd Lucid – aki mindössze egy számot árul el, de többet nem. Az InsidEVs egyébként készített már a Lucid-ról egy DC gyorstöltés elemzést, amiből arra következtettek, hogy az akkumulátor csomag tényleges mérete kb. 122 kWh körül lehet. Ha ez igaz, akkor a 118 kWh és a 122 kWh közötti 4 kWh eltérés, kb 3,3%-os puffert feltételez. Tom a tesztről videót is készített a YouTube csatornájára, amit itt tudtok megnézni: 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 Zvara SzabolcsHiszek abban, hogy a legkisebb tettnek is lehet óriási hatása ezért villanyautót használok, amit napelemről töltök. Igyekszem a háztartást műanyagmentesíteni, a hulladékot szelektíven gyűjteni, az elhasznált dolgokat újra felhasználni és amit lehet a saját kertben megtermelni. Jó érzés tudni, hogy ez nem csak nekem számít, ezért csatlakoztam a Villanyautósok.hu csapatához. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!