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
auto
2024. 04. 26. péntek

Ennyit bír a szuperhatékony Lightyear One autópálya-tempóban

elektromos autó

A Lightyear csapatának eltökélt szándéka, hogy a világ egyik leghatékonyabb elektromos autóját dobják piacra, ehhez pedig egy közel sem hétköznapi megjelenésű, de aerodinamikai szempontból kiemelkedően ideális formatervet hívtak segítségül. A One névre keresztelt modell jelenleg fejlesztés alatt áll, de a cégnek azt már sikerült elérnie, hogy a prototípus konstans körülbelül 85 km/h-s sebesség mellett majdnem eléri az ígért 725 kilométeres WLTP hatótávolságot. Mindezt úgy, hogy az akkucsomag nem is nevezhető kifejezetten nagynak ahhoz képest, hogy mekkora aksit cipel manapság néhány villanyautó – 60 kWh, ami azt jelenti, hogy átlagosan körülbelül 84,5 Wh energiát fogyasztott egy kilométeren a teszt során.

710 kilométert ment egy töltéssel a leghatékonyabb elektromos autó

Ahogy halad előre a fejlesztés, a csapat fokozatosan növeli a prototípus sebességét. Jelenleg 130 km/h környékén járnak (160 km/h lesz a plafon), úgyhogy egy új videóban meg is mutatták, hogy mekkora hatótávra számíthat majd az, aki gyakran vezet autópálya-tempóban. Nem meglepő módon folyamatos 130 km/h mellett jelentősen csökken a hatótáv, a One 141 Wh/km-es fogyasztást mutatott, ami azt jelenti, hogy valamivel több mint 400 kilométert tud megtenni egy töltéssel.

Hozzá kell tenni, hogy ez a teszt – amely az első nagysebességű teszt volt a jármű életében – jóval hidegebb körülmények között zajlott, mint a korábbi: a külső hőmérséklet 10°C volt, ami rontja az autó fogyasztását. A nyári kilencórás teszt alatt ráadásul a One napelemei is tudtak 3,45 kWh elektromosságot termelni.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.