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
auto
2024. 04. 26. péntek

Egy amerikai államban betiltanák a vezeték nélküli frissítéseket

elektromos autó

Amerikában sem kell a szomszédba menni a furcsaságokért. Néha tudnak olyan meglepő dolgokat mutatni, amit európaiként elsőre nem is értünk. Az egyik ilyen terület a helyi autókereskedések befolyása a politikára, ami magyar szemmel eléggé abszurdnak tűnhet, mégis egy létező és fontos tényező.

Most szintén ez a lobbi áll amögött, hogy Nyugat-Virginia államban egy olyan tervezet került a törvényhozás elé, ami megtiltaná az autógyártóknak, hogy az értékesítés után, távolról, vezeték nélkül frissítsék az autók bizonyos funkcióit (OTA).

Csírájában kell elfojtani

Nyugat-Virginia valószínűleg nem a legjelentősebb amerikai állam, ha a gazdasági súlyát nézzük. Bár az egy főre jutó GDP háromszor annyi, mint Magyarországon, az állam területe hazánkénak mindössze 2/3-a, és csak annyian élnek itt, mint Budapesten. Mégis, egy viszonylag kis államban hozott törvénynek is lehet nagy jelentősége az USA-ban, ugyanis, ha itt átmegy a törvényhozáson a szabályozás, máshol is bátrabban próbálkozhatnak vele.

A Cleantechnica híre szerint a HB 4560-as számú törvényjavaslat eredményeképp az autógyártók a jövőben nem küldhetnének az interneten keresztül szoftverfrissítéseket a kocsikra, kivéve, ha az a navigációs térképeket, vagy az infotainment rendszert érinti. Ez azt jelenti, hogy nem javíthatnának közvetlenül különböző hibákat, és nem engedélyezhetnének például plusz lóerőket, hatótávot, gyorsabb töltést, vagy új funkciókat a kocsikon. Ehhez mindig be kellene menni a márkaszervizbe.

A fenti ötlet annyira abszurdnak tűnik, mintha arról számolnánk be, hogy az elektronikai boltok kilobbizták, hogy a telefonunk frissítését csak náluk, pénzért lehessen lefolytatni, annak gyártója ne tehesse azt elérhetővé az interneten. Hogy ilyesmi egyáltalán hogy juthat el a törvényhozásig, arra magyarázat lehet, hogy a törvénytervezetet az autókereskedések kereskedelmi szövetsége javasolta, és célja az, hogy a nagy autógyártókkal szemben a kis kereskedések érdekeit védje. Ezek a franchise rendszerben működő kereskedők ugyanis viszonylag keveset keresnek az új autók árrésén, jövedelmük nagy része a szervizszolgáltatásokból ered. A busás hasznot viszont veszélyezteti, ha a vevőnek be sem kell fáradnia szervizbe, nem lehet rádumálni egyéb javításokra, alkatrészcserére, kiegészítők beszerzésére, vagy több éves karbantartási csomagokra.

A tervezet ellen tiltakozó Alliance for Automotive Innovation (Szövetség az Autóipari Innovációért) az állam törvényhozásának megküldött levelében azt kéri, hadd szólaljon fel az illetékes szakbizottság ülésén, hogy szóban is elmondhassa, miért károsítaná meg az új törvény a fogyasztókat, és vetné vissza az innovációt. Mint levelükben írják, az OTA megoldások korlátozása az infotainment rendszerekre azt eredményezné, hogy a vásárlóknak minden másért be kellene vinni az autót a szervizbe, miközben a frissítést a gyártók kényelmesen, a fogyasztó terhelése nélkül is el tudná végezni távolról. Az OTA frissítések nem csak a kényelmet, de a biztonságot is növelik a szövetség szerint.

Hogy a kereskedések mégis mire alapozzák, hogy lehetséges az autógyártók jogait ilyen mértékben korlátozni, arra egy másik írásunkban kerestünk magyarázatot:

18 amerikai államban nem nyithat boltot a Tesla

 

A címlapkép forrása: kreiszeitung.de

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.