Itt a Smart korszakváltó autója
Az a csillapíthatatlan étvágy, amivel az autóvásárlók falják a kompakt divatterepjárókat, olyan szereplőket is bevonz a szegmensbe, amelyek eddig csak apró városi cirkálókból próbáltak megélni. A Smartnál most jött el az a pillanat, hogy egy szinttel feljebb lépjen méretben, de a korszakváltás, amit a tegnap este bemutatott #1 képvisel, már 2019-ben elkezdődött: ekkor hagyott fel a német cég a belsőégésű motoros járművek gyártásával, és alapította meg a Daimler anyavállalat a kínai Geely-vel közösen a Smart Automobile Co., Ltd. vegyesvállalatot. Az új cég célja nem más, mint hogy globális értékesítésre gyártson tisztán elektromos autókat Kínában.
A Smart még 2021-ben mutatta be az a tanulmányt Concept #1 néven, ami a tegnap prezentált változat elődjének tekinthető. A villanyautó dizájnja frissítően modernnek és fiatalosnak tűnik a márka korábbi autóihoz képest, de közel sem jelent vadonatúj stílusirányt, hiszen a #1 számos dizájnelemében – különösen az összefüggő hátsó lámpában – a Mercedes-Benz EQ sorozatának legkisebb tagjára, az EQA-ra emlékeztet.
A gyártásba szánt változat egyébként, ahogyan az várható volt, külsőre csak néhány dologban különbözik a koncepciótól: kidobták az „öngyilkos ajtókat”, módosítottak kicsit a fényszórókon, bevájtak két légbeömlőt a lökhárítóba, és a méretek sem maradtak teljesen azonosak. Az autó 2 centimétert vesztett a hosszából (4270 mm), 8,8 centit a szélességéből (1822 mm), és 6,2 centit a magasságából (1636 mm), tehát összességében nem lett akkora a #1, mint amekkorának tavaly mutatták. A 2750 mm tengelytáv viszont változatlan maradt.
A dizájn szempontjából sokkal inkább az volt a kérdés, hogy a futurisztikus utastérnek mi lesz a sorsa. A szériaváltozatban már elhagyták a „szabadon lebegő” üléseket, így máris kissé zsúfoltabbnak néz ki a jármű, amire a meglehetősen magas választófalként magasodó középkonzol is ráerősít egy kicsit. A műszerfalat nem dekorálták túl, lényegében minden vezérlési lehetőséget a 12,8 colos érintőkijelzőre és a kormánykeréken elhelyezett gombokra bíztak. A kormány mögött egy 9,2 colos kijelző bújik meg, valamint egy 10 colos HUD panel is segíti az információközlést. A jármű rendszere hálózaton keresztül fogad frissítéseket.
A Smart #1 egyik kiemelten fontos újdonsága, hogy a Geely csoport SEA (Sustainable Experience Architecture) padlólemezére épül, amelyet a tervezők a belsőégésű motoros járművek nélkülözhetetlen alkotóelemeinek megkötése nélkül, kifejezetten villanyautók alá terveztek. Ebbe egy 200 kW csúcsteljesítményű, és 343 Nm nyomatékú villanymotort szereltek, ami a hátsó tengelyt mozgatja. Az autó 180 km/h-s végsebességre képes.
Az NMC kémiás cellákból egy 66 kWh kapacitású akkupakk épül fel, ami AC-n maximum 22 kW-tal, DC-n pedig 150 kW-tal tölthető. Előbbi esetében 10 és 80% között kevesebb mint három óra, utóbbinál ugyanezen töltési tartományban kevesebb mint fél óra a töltési idő a CCS csatlakozón. Egy feltöltéssel körülbelül 420-440 kilométert megy el a jármű ideális körülmények között a WLTP szabvány szerint.
A városi SUV üresen 1820 kilót nyom, megengedett össztömege 2270 kg. A hátsó csomagtartójában 273, de előretolt hátsó ülésekkel 411 liternyi csomag is elfér, és elöl, a motorháztető alatt is találunk 15 liternyi helyet pakolni, ami a töltőkábel számára ideális.
A #1 ára egyelőre nem ismert, és azt sem tudni, hogy mikor érkezik az európai piacokra, de sajtóértesülések szerint valamikor az év második felében nyílik meg rá a rendelés.