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
auto
2024. 05. 30. csütörtök

Újabb rekordon a villanyautók eladásai Európában

elektromos autó

FRISSÍTÉS: cikkünket frissítettük a márciusi német adatokkal.

Az elmúlt két évben jelentősen megugrottak az alternatív meghajtású autók eladásai Európában, és azon belül is gyorsan nő a tisztán elektromosok részesedése. Bár elsőre azt hihetnénk, az autóipari eladásainak visszaesése miatt csak arról van szó, hogy egy kisebb tortából hasítanak ki nagyobb szeletet a villanyautók, a valóság az, hogy az eladási darabszámok is szépen emelkednek.

Ugyan összesített európai számaink még nincsenek, a három legnagyobb piac adatai már megvannak az év első három hónapjára, így van értelme megnézni, hogyan indult 2022.

Nem torpant meg a növekedés

A félvezető hiány még mindig nem teljesen oldódott meg 2022 elején, és erre csak rárakódtak az ukrán háború hatásai, valamint a COVID újabb hullámai. Ennek ellenére a tisztán elektromos autó részesedésének növekedése töretlen az Egyesült Királyságban, Franciaországban és Németországban is.

A különböző meghajtási formák arányainak változásában évek óta megfigyelhető folyamat a dízelek gyors visszaszorulása. Ahhoz képest hogy a 2010-es évek elején még 50% feletti eredményeket értek el az európai eladásokban, ma már csak az autók ötödét, vagy még kisebb hányadát rendelik dízelmotorral. A franciáknál és a németeknél az arány szinte egyforma, 57%, illetve 56% a benzinesek és a dízelesek együttes aránya a piacon, a britek azonban jobban beletapostak és már csak az eladások fele történik hagyományos hajtáslánccal. Ezen belül is az olajos modellek gyakorlatilag teljesen kiszorultak a piacról, eladásaik a tavalyi szám felére zsugorodtak és mindössze már csak a piac 6%-át teszik ki.

Az érem másik oldala természetesen az elektromos hajtás térnyerése.

A hagyományos, nem tölthető hibridek még mindig vezetnek ezen a kategórián belül, sőt, Németországban 20%-kal nőtt az arányuk. Franciaországban ennél szerényebb mértékben, 3,6%-kal növekedtek az eladások, a briteknél viszont egészen figyelemreméltó, 52%-os volt a változás pozitív irányba.

A tölthető hibrid elvileg egy híd lenne a villanyautó felé, de egyelőre még szerény 7-11% közötti részesedést látunk csak belőlük, ráadásul mintha elfogyna a lendület. Az Egyesült Királyságban még 12%-kal növekedni tudtak az értékesítési számok, a franciáknál viszont 6%-kal, míg németeknél 15%-kal kevesebb fogyott belőlük, mint tavaly. A probléma valószínűleg ott lehet, hogy árban nagyon nagy az ugrás a sima hibridről a konnektorosra, ráadásul utóbbiak ára lassan összeér a teljesen elektromos autókéval.

Ahogy már arra a bevezetőben is utaltunk, a tisztán elektromos modellek értékesítési számai is figyelemreméltóan növekszenek. Németországban 29%-kal, a franciáknál 43%-kal, az Egyesült Királyságban pedig 102%-kal növekedtek az eladások - azaz a briteknél dupláztak a tavalyi év azonos időszakához képest.

A kedvencek

Sajnos az összeurópai toplistákra mindig elég sokat kell várni, de ha más nem, az év közepén majd rápillantunk az állásra. Addig is van pár részadatunk erről a három piacról.

Kezdeném a némettel, mert ott még várjuk a márciusi típusra lebontott számokat, de február végéig az első három a Tesla Model 3, a Fiat 500e és a Tesla Model Y voltak az elektromosok eladási listáján. Ha megjönnek a végső adatok, frissítjük a cikket. FRISSÍTÉS: megérkeztek a német adatok.

Franciaországból az első négy helyezettet tudjuk, itt viszont már a teljes első negyedévre megvannak az adatok. A sorrend:

Végül a britek maradtak, ahol sajnos nincs külön villanyautós lista, de a teljes piac Top 10-es összesítésén van két teljesen elektromos modell, és több olyan típus, aminek van villanyos változata is.

A fentiekből az azért jól kirajzolódik, hogy mind a három piacon a Tesla van az élen, ami nem csoda, hiszen most már tudjuk, hogy a vállalat 59 ezer darabos negyedéves eladási adata rekord a kontinensünkön. Ez ráadásul több, mint a tavaly év végi 54 ezres csúcs volt.

Itt a toplista: tavaly minden ötödik újautó konnektoros volt Európában

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.