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
auto
2024. 04. 19. péntek

Az idei első negyedévben 11%-kal kevesebb új autót adtak át Magyarországon, mint 2021 azonos időszakában, és az év további részében is lassulásra számítanak. Továbbra is magas az új autók forgalomból kivonásának aránya. A tisztán elektromos és konnektoros hibrid eladások azonban jelentősen növekedtek – közölte a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) szerdán az MTI-vel, a DataHouse Kft. adatai alapján.

Január és március között összesen 28.690 új személygépkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, amely 11 százalékos csökkenést jelent az előző évhez viszonyítva. Az MGE összefoglalója szerint a gépjárműgyártók, a piac és a javítási szolgáltatások egyaránt az utóbbi évtizedek legnehezebb időszakát élik át. Az ügyfelek számára ez hosszabb szállítási határidőt, esetenként változó felszereltséget és magasabb árat jelent. A megrendelők száma egyelőre nem csökkent, így a piac zsugorodását az átadások elhúzódása okozza.

A kishaszonjárművek eladása 27%-kal csökkent (4257 db), növekedni tudott viszont a motorkerékpárok értékesítése (1159 db, +21%), melynek okaként a nagyvárosokban egyre gyakoribb közlekedési dugókat jelölte meg az egyesület. A nagyhaszonjárművek (1333 db) és a pótkocsik (839 db) eladása szintén növekedni tudott 27, illetve 1 százalékkal.

A tisztán elektromos és konnektoros hibrid gépkocsik értékesítése jelentősen, 127 százalékkal növekedett 2021 első negyedévéhez képest, bár a növekedési ütem is elmaradt a várakozásoktól. A jelentős növekedés ellenére darabszámot tekintve még mindig kevés tiszta üzemű autót adnak el hazánkban. Az első negyedévben 1272 tisztán elektromos személyautót helyeztek forgalomba. Magyarországon tehát mindössze 4,4% a villanyautók aránya az új autók értékesítésében, amely jelentősen elmarad Nyugat-Európához viszonyítva. Németországban például az újautó-eladások 13,4%-át, Franciaországban 11,9%-át, az Egyesült Királyságban pedig 15,4%-át adták a tisztán elektromos modellek.

Az igényektől elmaradó új autó kínálat a zöld rendszámok arányában is megjelenik. 2022 első negyedévében összesen 3251 tisztán elektromos járműre került zöld rendszám, amelynek mintegy 39%-át adta az új elektromos személyautók forgalomba helyezése. Nagyot nőtt tehát a használt villanyautó import aránya, mivel a korábbi időszakban közel felét tette ki az új autók eladása az összes elektromos autó forgalomba helyezésnek. 2021-ben összesen 8978 pár zöld rendszám került tisztán elektromos járművekre, amelyből 4311 (48%) volt újként eladott személyautó.

Az MGE az év további részében sem számít fellendülésre, ezért félév környékén felülvizsgálják majd az év elején reálisnak látott 125.000 darabos eladásra vonatkozó becslést. Az egyesület felhívta a figyelmet, hogy továbbra is nagyon magas, közel 16 százalékos a forgalomból kivonás aránya a forgalomba helyezést követő 6 hónapon belül. Ezek oka reexport, tesztautó-leállítás, bérletből való visszavétel vagy egyéb üzleti ok.

Az MGE megjegyezte, hogy a trend nincs jó hatással a belföldi autópark összetételére sem műszaki, sem közlekedésbiztonsági, sem környezetvédelmi szempontból.

Enyhe növekedést vár az MGE a magyar autópiacon

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.