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
auto
2024. 04. 20. szombat

A Daimler összesen öt tisztán elektromos meghajtású újdonsággal készült az idén először Frankfurt helyett München városában megrendezett IAA 2021 autókiállításra és mobilitási rendezvényre, amelyek egyike egy vadonatúj Smart koncepció.

A Smart Concept #1 villanyautó érkezése korszakváltást jelent az 1997 óta működő, városi kisautókra specializálódott márka történetében, hiszen nem csupán az elektromos technológiával szerelt modellek egy új generációját képviseli, hanem abban is úttörő, hogy a tervezők megpróbálták az SUV szegmens jellemzőivel felvértezni. Ez persze nem azt jelenti, hogy a parányi autóiról ismert német cég elkezd több tonnás terepjárókat gyártani, hanem inkább azt, hogy a kompakt külső mögött nagyobb helyet rejt az utastér.

A Smart számára 2019-ben érkezett az igazi változás, egyrészt ekkor váltott belsőégésű motorról kizárólag villanymotorra, másrészt a Mercedes-Benz AG és a kínai Geely létrehozta a Smart Automobile Co., Ltd. közös vállalkozást azzal a céllal, hogy globális értékesítésre szánt villanyautókat gyártson Kínában. Ennek az együttműködésnek köszönhető az a dedikált elektromos padlólemez, amely a Concept #1 és az ebből kifaragott sorozatgyártású modell műszaki jellemzőit meghatározza.

Az elektromos platform és az SUV-jelleg minden korábbinál jobb helykihasználást biztosít az utastérben, nagyobb szegmensekben tapasztalható lábteret és csomagteret kínálva az utasoknak. Az autóban ülők szabadságérzetét a panoráma üvegtető is fokozza.

A 4,290 méter hosszú, 1,910 méter széles, 1,698 magas, és 2,750 méteres tengelytávú tanulmányba egyébként négy ülést szereltek be, de a gyártási változat ötszemélyes lesz. A műszerfal kidolgozásával nem sokat időztek a tervezők, tulajdonképpen nincs is műszerfal, a vezérlési lehetőséget a középen elhelyezett 12,8 colos, 3D-s érintőkijelző biztosítja. Az autó frissíthető lesz Over-the-Air módon.

A koncepcióra gyártásközeli tanulmányként hivatkozik a Smart, azaz külsőre valószínűleg nem fog számottevően változni az autó. A hajtásláncról egyelőre nem árult el részleteket, mindössze annyi derült ki, hogy várhatóan 430 kilométer körül alakul a WLTP szerinti hatótávolság. Korábbi hírek szerint a forgalmazása már a jövő évben 2022-ben megkezdődik, de ezt nem erősítette meg a cég.

 

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.