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
auto
2024. 04. 24. szerda

A Tesla első európai gyára február végén kezdte meg a termelést, de a vállalat nem túl bőbeszédű a gyártás felpörgetésének konkrét tervei kapcsán. Azt tudjuk, hogy a most átadott első ütem végső kiépítettségében évi 500.000 autóra lett tervezve, de ehhez még nem telepítettek minden gyártósort és további több ezer alkalmazott toborzása is hátra van még.

Most viszont egy német teslás oldal állítólag megtudta a jelenlegi gyártási adatokat és a következő hónapok terveit.

Ez még nem Kína

Egy autógyár beindítása egy hajszállal komplikáltabb, mint bekapcsolni egy új berendezést. Azt eddig is tudtuk, hogy lassú felfutás előzi meg a tervezett heti 10 ezres maximális ütemet. A termelés emelkedése ráadásul nem is folytonos, mivel az újabb gyártósorok beindítása, új műszakok bevezetése, a lassú, vagy hibás folyamatok miatti változtatások pár napos/hetes leállásokat, illetve hirtelen ugrásokat eredményezhetnek. Így nézett ki anno 2020-ban a Model 3, majd 2021-ben a Model Y gyártásának beindítása Kínában – mind a két típus tömegtermelése az adott év januárjában kezdődött:

A Teslamag.de információi szerint a Giga Berlinben jelenleg mindössze napi 86, heti nagyjából 500 Model Y készül.

A gyártás felfuttatása során még egészen biztosan nincs minden rendben, ugyanis a tervek szerint 90 másodpercenként kellene elkészülnie egy autónak, de jelenleg kétszer ennyi ideig tart legyártani a járműveket. Ami elkészül az sem tökéletes, az elkészült példányok gyakran utólagos korrekciókra szorulnak, mielőtt elhagyják a gyárat.

Az üzemben jelenleg mintegy négyezren dolgoznak, és a következő negyedévben be akarják vezetni a második műszakot is, de jelenleg még nincs elég alkalmazott ehhez.

Német villanymotor

Azt eddig is tudtuk, hogy az akkupakkok készre szerelve érkeznek Kínából - állítólag a sanghaji COVID lezárás lemerítette a készleteket, de még nem fogytak ki, két heti tartalék van ezekből. Más forrásokból úgy tudjuk, valamikor nyár végén, a harmadik és negyedik negyedév környékén kezdődhet meg a 4680-as cellák és a strukturális akkupakkok helyi gyártása, ha minden a terv szerint halad. Addig maradnak a 2170-es LG aksik Kínából.

Fotó: Kristian Kratochvil / mojelektromobil.sk

Jelenleg a villanymotorokat is a sanghaji üzem szállítja Berlinnek, de ez hamarosan változhat. Júniusban kezdődik ugyanis a hajtóművek helyi gyártása - már telepítették az ehhez szükséges berendezéseket.

Júliusban azután két hét leállás következik, amely után immár több műszakkal és gyártósorral 30 másodpercenként készülhet el egy autó. Ehhez többek között azt is tervezik, hogy megerősítik a minőségellenőrzést az egyes állomásokon is.

Az oldal azt is tudni véli, hogy egyhamar nem kezdődik meg a Long Range verzió helyi gyártása, mert a Performance-ra 2 millió megrendelése van Berlinnek. Ezt azért elég nehezen hisszük el, hiszen a Tesla tavaly összesen 930 ezer autót adott el, idén pedig nagyjából 1,5 millió a terv. Bár még a termelés drasztikus emelkedése mellet is van, hogy akár egy évet is várni kell az autóra, még azt is kétkedve fogadnánk, ha a teljes vállalatnak két millió előrendelése lenne a csúcsváltozatra. A Tesla gyártási terveit és a naponta készülő autók számát megtudni egy dolog - a napi legyártott darabszám sokszor LCD kijelzőkön virít a gyártósorok mellett, és négyezer szempárnak van esélye látni azt, majd egy újságíró ismerősnek leadni a drótot. A rendelési könyv azonban ennél százszor jobban őrzött üzleti titok, aminek végső számait valószínűleg csak a vállalat felsővezetői, esetleg a gyárak szűk helyi menedzsmentje ismeri. Így érdemes minden erről szóló értesülést erős fenntartásokkal kezelni.

Újabb leállás Sanghajban – akadozik az ellátási lánc

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.