auto

Ilyen egy igazi faszállító teherautó

A svédek már jó párszor bebizonyították, hogy fantáziájuk nem ismer határokat, ha arról van szó, milyen extrém feladatot végző nehéz tehergépjárművet cseréljenek le elektromosra. Nemrég beszámoltunk arról a 74 tonna össztömegű teherautóról, amelyet naponta 19 órában dolgoztat az üzemeltető bányászvállalat, korábban pedig arról a villanyautóról is írtunk, amely az északi sarkkörön túl, -40°C-nál is alacsonyabb hőmérsékleten szállít ércet.

Tesztelik, mit tud egy villanyautó a bányában

Természetesen ezektől a járművektől nem azt kell várni, hogy a fagyban, több tonnányi rakománnyal több száz kilométert elmennek töltés nélkül – sokkal inkább arra kiváló példák ezek a projektek, amikor az elektromos hajtás ideális felhasználási körülményein túl találnak az üzemeltetők olyan feladatokat, ahol villanyautóval le lehet váltani a dízelt. Most a faszállításban is megjelent az elektromobilitás.

Az SCA, Európa legnagyobb magánkézben lévő erdészeti és papírgyártó vállalata arról számolt be, hogy megérkezett hozzá az a 80 tonna kapacitású elektromos teherautó, amely alighanem a világ legelső, farönkszállító villanyhajtású tehergépjárműve. A cég a működésével járó szén-dioxid-kibocsátást szeretné csökkenteni ily módon, és azáltal, hogy villanyautó szállítja a fát az SCA gimonäsi terminálja és az Uumeå melletti obbolai papírgyár közötti szakaszon, évi mintegy 55 tonna üvegházhatású gáz emisszióját tudja elkerülni.

A Scania által fejlesztett teherautó hétfőtől péntekig, reggel 7 és délután 5 között dolgozik, naponta 6 fordulóval. Egy oda-vissza út távolsága nagyjából 30 kilométer, amit durván 75 perc alatt tesz meg a jármű, de ebbe a fel- és lepakolás is beletartozik. A töltéshez a obbolai papírgyár mellett telepítettek egy 180 kW teljesítményű ABB töltőoszlopot. A teherautó közutakon 64 tonna össztömeggel, magánutakon pedig 80 tonnával vezethető.

A Volkswagenhez tartozó Scania elárulta, hogy a különleges teherautó a jelenlegi kínálatában elérhető elektromos technológiát alkalmazza, de erősebb komponensek kerültek a villanymotorba.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.