Leválthat egy elektromos teherautó egy dízelt a sarkkörön túl?

A hideg és az akkumulátor köztudottan nem jó barátok. A rutinos villanyautósok azonban tudják, hogy néhány trükkel és óvintézkedés betartásával a fagypont alatti hőmérséklet sem állhat az emissziómentes közlekedés útjába, ezért lehetséges az is, hogy Európa vezető elektromosautó-piaca éppen egy skandináv ország. Na de mi a helyzet akkor, ha a motor beindításának célja nem az, hogy mi eljussunk valahova, hanem történetesen nagy tömeget kell szállítanunk? És mi van akkor, ha mindezt nem egy átlagos mérsékelt övi téli időben, hanem kőkemény fagyban kell megtennünk?

Ez a kérdés foglalkoztatta a Volvót és partnereit is, amikor elhatározták, hogy letesztelik az FMX Electric teherautót egy jelenleg dízeles tehergépjárművek által végzett feladatban. A Volvo Trucks, ABB, Vattenfall, Kaunis Iron, és a Wist Last & Buss közös projektjükben arra keresték a választ, hogy hol húzódnak az elektromos technológia határai egy nem éppen kíméletes környezetben.

A bruttó 32 tonna össztömegű FMX Electric egyike a Volvo Trucks hamarosan megjelenő három elektromos teherautójának, így az északi sarkkörön túli móka kiváló vizsga számára a piaci bevezetése előtt. A feladata az volt, hogy a svédországi Kaunisvaara melletti vasércbányából leszállítsa az ásványkincset a svédül Malmbanan néven ismert „ércvasút” átrakodó állomására, gyakran akár -44°C-os hőmérsékletben. Ez oda-vissza egy 280 kilométeres túra, aminek egyik felét 14 tonna rakománnyal, másik felét pedig rakomány nélkül tette meg a jármű. Az idén februári, több mint négyhetes projekt során a teherautó 400 kW teljesítményű, 264 kWh kapacitású változatát használták.

Képes lehet egy ilyen villanyautó leváltani a dízelest? Az egyik sofőr így foglalta össze tapasztalatait az elektromos teherautóról:

„Azt kell mondanom, hogy minden várakozásomat felülmúlta. A teszt bebizonyította, hogy elektromossággal is működik a dolog. Ha a töltési leállások hátrányt is jelentettek, a bányától az átrakodóállomásig, majd vissza is meg tudtuk tenni a teljes távolságot, benne 140 kilométert 14 tonna érckoncentrátummal.”

Hozzátette, hogy a vezetési élmény meglepően jó, sokkal könnyebbnek találta a jármű kezelését a dízeleshez képest, és kiemelte a motorzaj és a rezgés, zúgás hiányát. „Összességében ez egy sokkal kellemesebb munkakörnyezet.

A Volvo Trucks sikeresnek könyvelte el a tesztet, de ahogy a sofőr is utalt rá, a hatótávolság továbbra is kihívást jelent. Habár a 140 kilométert gond nélkül teljesítette a jármű még rakománnyal is, a két út között rá kellett csatlakoztatni a hálózatra, hogy ne merüljön le út közben visszafele.

A teherautó 2022-es megjelenését követően 180 és 540 kWh közötti kapacitásokkal lesz elérhető.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.