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
auto

Saját lítium feldolgozót épít a Tesla

elektromosautó-akkumulátor
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

Addig mondogatták, hogy kell, míg végül megépítik saját maguk.

Magad uram

Elon Musk már többször beszélt róla, hogy a villanyautózás jelenleg megoldandó legnagyobb problémája nem az, hogy nincs elég lítium – vagy egyéb szükséges alapanyag – a világon, hanem az, hogy ezek bányászatát, illetve legfőképp a kitermelt ércek feldolgozását, finomítását fel kell futtatni. A cég legutóbbi pénzügyi jelentését kísérő telekonferencián odáig ment a Tesla vezérkara, hogy azt mondták, ha valaki pénzt szeretne nyomtatni a következő években, építsen lítium feldolgozót.

Most úgy tűnik megfogadták a saját tanácsukat.

A cég új texasi gyára egy hatalmas, 10 négyzetkilométeres földterületen fekszik, amelynek még csak egy kis részét építették be. A Model Y, a Cybertruck és a cellagyártás részére épített 400 ezer négyzetméteres alapterületű csarnok mellett már készül egy új, három emeletes katódgyár is. Van itt még hely bőven, most mégis úgy tűnik Texas egy másik területén, a Mexikói-öböl partján fekvő Corpus Christi városa mellett jöhet a következő nagy projekt

egy saját lítium-hidroxid feldolgozó.

A cég egyszerre több vasat tart a tűzben, így versenyben van egy másik város is Louisiana államban, és ahogy az Austin Business Journal által megszerzett dokumentumukban írják, a végső döntést több gazdasági tényező befolyásolja majd, így például az is, hogy elengedik-e a helyi adók egy részét – írja a Drive Tesla amerikai oldal. A texasi helyszínen a Tesla azt is kéri, hogy szabjanak ki egy 20 millió dolláros felső korlátot a 2025-2034 közötti időszakra, amellyel számítások szerint 16,2 millió dollárt spórolna meg a cég.

Érdekesség, hogy egyébként nem ez Elon Musk egyedüli új texasi terve. A Neuralink nevű ember-gép kapcsolaton dolgozó techcége jelenleg is Austinban működik, de egy friss beadvány szerint a Tesla gyárától mintegy három mérföldre alakítanák ki annak új, 7000 négyzetméteres központját.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás