Ebben is felzárkózott a Ford a Teslához

Az elmúlt években sorra jelentek meg az újabb és újabb villanyautók Plug & Charge funkcióval, ami valljuk be nemcsak gyors, de rendkívül kényelmes töltést is kínál. Mint sok mindenben a Tesla ebben is úttörő volt és a gyakorlatban sok éve működik a Superchargereken a funkció. Ennek lényege, hogy az embernek semmi más dolga nincs, csak bedugni egy működőképes oszlop kábelét az autóba, és néhány másodperc után indul a töltés. Az autentikációt, az autóhoz kapcsolt felhasználói fiók szinkronját, a fizetési módot, majd a tényleges fizetést az oszlop és a kocsi lerendezi egymás között. Hatalmas előny, hogy pl. hidegben, esőben, elegáns ruhában, hóban, sárban, sietve, nem kell applikációkkal, térerővel, lemerült telefonnal, mobilinternet kapcsolattal, RFID kártyával és ilyen-olyan regisztrációkkal foglalkozni közvetlenül a töltést megelőzően. Sajnos a Tesla után loholó gyártók a funkció tényleges működését eddig csak nehézkesen, vagy egyáltalán nem tudták megoldani a gyakorlatban. Legalábbis Magyarországon!

Lépésről lépésre

Az elmúlt egy évben, mióta a Ford villanypaciját használom gyakran ellenőriztem, hogy vajon tudok-e ebben a formában tölteni. Az autó elvileg már a gyártás megkezdésekor képes volt rá, és számtalan videót is láttam a 2021-es évben gyártott szériák Plug & Charge töltéséről, amelyek jellemzően Amerikából kerültek fel a netre.

Az első hetekben azzal szívtam, hogy kiderítsem milyen szolgáltató, milyen előfizetése áll itthon az autóba épített SIM kártyás előfizetés mögött. Nem volt egyszerű. Majd következett a funkció beállítása, ami egy évvel ezelőtt még azért volt döcögős, mert a Ford applikációja nem volt teljesen készen. Ekkor még heti szinten érkeztek a frissítések és változtak az elérhető funkciók, valamint a kinézet, de aztán megjelent a várva várt menüpont, ahol ki lehetett választania P & C töltési lehetőséget.

Sajnos azonban azon kívül, hogy engedélyezni lehetett a funkciót még az égvilágon semmi nem történt! Néhány hét és pár frissítést követően aztán az autó az egyik bekapcsoláskor a képernyőre küldött egy üzenetet, amely szerint a P & C funkció mostantól aktív. Ezen ismét felbátorodva elmentem két IONITY töltőszigetre, de továbbra sem tudtam automatikusan töltést indítani, kizárólag a Fordhoz járó RFID kártyával. Pedig elvi akadálya nem kellett volna, hogy legyen, hiszen a kártya is csak úgy használható, hogy előre regisztrálva van egy fiókhoz, amihez meg vannak adva a bankkártya-, és az esetleges számlázási adatok. Ennek ellenére még mindig szórakozni kellett az RFID kártyával.

Ilyen csomagolásban érkezik a gyári töltőkártya, amit a Ford account-ban kell az Ügyfélnek regisztrálnia, így 1 évig Premium Ionity előfizetést kap ajándékba.

Két szék között

Tekintve, hogy nem volt több ötletem és úgy éreztem felhasználóként már nem tehetek többet felhívtam Tibort, hátha tud valamit mondani, amire nem gondoltam. Végül abban maradtunk, hogy ő az IONITY felé indít el egy kérdést én pedig a Fordot nyüstölöm. Ekkor jött a meglepetés! Az Ionity válasza az volt, hogy az oszlopok képesek a funkcióra és aktiválva is vannak, így valószínűleg az autóval, vagy a Fordnál van a hiba. Mit gondoltok mi lett a Ford válasza? Természetesen az, hogy az autó képes a funkcióra és minden hardvert tartalmaz, tehát, ha a fiók be van állítva és a Ford Passban be van kapcsolva a funkció, akkor működnie kell, vagy az oszlopokkal van gáz! Patt!

Ezek után hónapokig semmi nem történt és egy kicsit elengedtem a dolgot. Nyilván a Ford – aki egyébként tulajdonos az IONITY-ben – a háttérben dolgozott az ügyön, és azért az igazsághoz hozzátartozik, hogy a folyamat még egy harmadik szereplőn, a roaming partneren is elbukhat. Közben valamiért reménykedtem abban, hogy a saját, 2022-es modellemben már automatikusan működni fog a dolog, de nem így lett.

Júliusban meg is jött a kocsi és egy héttel később éppen a Balatonon nyaraltam, amikor meglátogattam a keresztúri töltőszigetet. Igazából eszembe sem jutott, hogy teszteljem a P & C funkciót, automatikusan az RFID kártyámmal töltöttem, azóta viszont nem jártam IONITY töltő közelében. Egészen mostanáig.

Egy kis meglepetés

A szigetszentmiklósi IONITY 2-es számú, még mindig nem működő, új, 350kW-os DC oszlopa.

Szeptember 9-re ígérte az IONITY a szigetszentmiklósi töltősziget bővítésének indulását. Mint ismert az oszlopok már hetek óta a helyükön vannak, de nem kapcsolták be őket, így az elmúlt napokban folyamatosan oda jártam, hogy amint működőképesek lesznek be tudjunk számolni róla.

És ekkor jött a meglepetés. Amikor szeptember 14-én délután az új 1-es számú oszlop már aktív volt, gondoltam csinálok egy próbatöltést. Bedugtam az autót és átsétáltam az anyósüléshez, mert a kesztyűtartómban volt az RFID kártya. Megkerestem, elővettem és mire visszaértem az oszlophoz, az már töltött! Nem akartam hinni a szememnek, ezért újra és újra kipróbáltam. Sőt! Tekintve, hogy éppen senki nem volt a töltőszigeten mindegyik oszlopon kipróbáltam!

Működik a Plug & Charge?

Annak érdekében, hogy teljesen biztos legyek a dologban vártam 24 órát és újra kimentem. Ezúttal vittünk magunkkal egy kontroll járművet is, ami nem rendelkezik P & C funkcióval. Ezek alapján pedig kijelenthetjük, hogy a Ford és az IONITY között már biztosan minden rendben van technikai oldalról, mert működik a Tesláktól irigyelt plug & charge funkció. Egyelőre még csak az IONITY töltőkön – és az igazsághoz hozzátartozik, hogy eddig csak Szigetszentmiklóson próbáltuk ki – de ez is hatalmas előrelépés! Bízunk benne, hogy ez még csak a kezdet!

Először a 94Ah-s i3-al próbálkoztunk, majd újra ellenőriztük a Fordon a Plug & Charge működését.

„Az én autóm ne fizessen helyettem!”

A fenti mondatot tegnap hallottam egy villanyautós társunktól, aki éppen a videó felvételekor érkezett meg tölteni. Látta mi történik és megkérdezte, hogyan fizetek, ha automatikusan indul a töltés. Elmondtam neki röviden, hogyan működik a funkció és mennyire kényelmes, majd jött az azonnali rögzült szemléletű megközelítés és a fenti mondat! Szeretném kihangsúlyozni, hogy pontosan ugyanúgy fizetek, mintha lecsippantanám az RFID kártyát, csak nem teszem, mert ezt tulajdonképpen megteszi helyettem az autó. Vagyis nem az autó fizet, az autó csak átveszi a kommunikációt ezzel kiváltva az RFID kártyát. A fizetés ugyanazon a fiókon keresztül történik, ami a Fordnál regisztrálva van! Tehát a funkció teljesen biztonságos!

Az alábbi videóban vágatlanul mutatjuk mi történik, ha egy Plug & Charge funkcióval nem rendelkező autót próbálunk tölteni RFID kártya nélkül és mi akkor, ha a Mustangot:

Ez a videó pedig 24 órával korábban készült, amikor felfedeztem a dolgot és még csak a Forddal próbálkoztam, ráadásul az egyik régi oszlopon:

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Zvara Szabolcs

Hiszek abban, hogy a legkisebb tettnek is lehet óriási hatása ezért villanyautót használok, amit napelemről töltök. Igyekszem a háztartást műanyagmentesíteni, a hulladékot szelektíven gyűjteni, az elhasznált dolgokat újra felhasználni és amit lehet a saját kertben megtermelni. Jó érzés tudni, hogy ez nem csak nekem számít, ezért csatlakoztam a Villanyautósok.hu csapatához.