Nemzetközi bonyodalmat okozott a Tesla akkugyárról érkező hír

Egymásnak ellentmondó hírek érkeztek a napokban a Tesla berlini akkugyártásáról. A Wall Street Journal (WSJ) úgy értesült, hogy stratégiát váltott a Tesla, és leáll a berlini akkugyár építése. Eközben a Giga Berlin legutóbbi nyílt napján az ott dolgozókkal beszélgető helyiek látszólag ezzel ellentétes információkat kaptak.

Bár nem szeretem ezt a túlhasznált bölcsességet, de az igazság, valószínűleg most mégis valahol félúton van.

Túl jó biznisz

Amikor a Tesla úgy döntött, hogy Berlin mellett autógyárat épít, lehetett tudni, hogy ez helyi akkugyártást is jelent. Kezdetben a projekt második fázisára tervezték a cellagyártást, de végül hozzácsapták az elsőhöz – részben ez magyarázta az építkezés csúszását, az engedélyeztetési eljárás megismétlését.

A Giga Berlin akkugyára kívülről mér kész, jelenleg belül folyik a munka. Forrás: Tobias Lindh, YouTube

Akkoriban még arról is volt szó, hogy a német kormány és az EU akkumulátorgyártás-ösztönző programjainak keretében az autógyártó akár egy milliárd euró támogatást is kaphat a kezdetben 50, később 200 GWh kapacitású cellagyárhoz, azonban ezt a Tesla végül elutasította. Hivatalos okokat azóta sem lehet tudni, de azt beszélik, olyan feltételei voltak a pénznek, amit nem tudtak elfogadni.

Időközben a cellagyár épülete elkészült, jelenleg belül folynak a munkák. Úgy tudni, egyes gyártósorokat már telepítettek is. Csakhogy eközben Amerikában is zajlottak az események, és elfogadták Biden elnök új programját, amely többek között a villanyautó és akkumulátor gyártást szeretné hazai földre édesgetni. A hivatalosan inflációcsökkentő névre (IRA) keresztelt program egyik ilyen eleme, hogy

amennyiben Amerikában készül az akkucella, kilowattoránként 35 dollár, ha pedig az akkupakk is, további 10 dollár támogatás jár a gyártónak. Ez gyakorlatilag a harmadával, avagy akár a felével is csökkentheti a villanyautó legdrágább alkatrészének, az aksinak a gyártási költségeit.

Ebből nyilván senki nem akar kimaradni.

Nem leáll, csak csúszik

A WSJ értesülései szerint a fenti okok miatt a Tesla azt fontolgatja, hogy jegeli a német akkugyár indításnak terveit, és a Giga Berlinbe szánt 4680-as gyártósorokat Texasba viszi, hogy minél hamarabb, minél több cella készüljön az austini üzemben. A lap szalagcíme úgy fogalmaz, hogy a Teslának megváltozott az akkustratégiája.

A hír annyira nagy port kavart, hogy 24 órán belül a Brandenburg tartomány gazdasági minisztere már arról beszélt, hogy EU-s segítséget fog kérni, hogy vissza tudják csábítani az akkugyártást Berlinbe.

A téma súlyát mutatja, hogy a Tesla akkugyárának ügye előkerült a G7-es országok kereskedelmi tárgyalásán is, ami véletlenül, pont most és pont Brandenbrug tartományban zajlik. A német fél nemtetszését fejezte ki amerikai kollégájának, amiért vissza akarják tartani az amerikai vállalat befektetését.

Itt ugyanis az EU akkugyártó ambíciói mellett 2000 munkahelyről is szó van.

Az eredeti hír kapcsán több ismert német Teslás hírforrás is jelezte, hogy szerintük nem teljesen helytállóak az amerikai lap értesülései. A múlt vasárnapi Tesla nyílt napon ugyanis többen beszéltek a cég munkatársival, akik név nélkül azt mondták, hogy az év végén, vagy legkésőbb 2023 első negyedévében megkezdődik a cellagyártás Berlinben.

Időközben az értesüléseiket megerősítette több német lap is, amelyek arról számoltak be, hogy bár igaz, hogy a Tesla prioritásként kezeli Austint, és a korábbi tervekhez képest gyorsabban akarja felpörgetni az ottani cellagyártást, de

Berlin sincs elfelejtve, továbbra is a tervek szerint halad az akkugyártás beindítása.

A sorok között olvasva, egyértelmű, hogy Berlin második a sorban, de arról szó sincs, hogy leállítanák az ottani akkugyár építését.

Nincsenek végtelen készletek

Az igazsághoz legközelebb talán az Electrified értesülése van, amely egy belsős Tesla emailt idéz.

Az akkumulátorgyártás is egy olyan terület, ahol nem a helyi barkácsboltból szedik össze a gyártósor eszközeit, különösen akkor nem, ha egy új, saját fejlesztésű akkutechnológiáról, és azon belül is új gyártástechnológiáról van szó. Az ezekhez szükséges berendezések egy része egyébként a Tesla saját német szerszámüzemében, a Tesla Automationnél, leánykori nevén a Grohmannál gyártják, másokat bizonyosan beszállítóktól szereznek be. És mivel nem nagyszériás berendezésekről van szó, a szállítási idők sem hetekben, hanem minden bizonnyal hónapokban mérhetőek. Az Electrified által idézett levél szerint

a cég előtt hatalmas lehetőség áll, ha mielőbb felfuttatja az austini akkugyártást, ezért ez az üzem most elsőbbséget élvez. A Berlinbe megrendelt gyártósorok egy részét most Texasba irányítják majd át, ezzel átmenetileg, hátráltatva a német gyártás indulását.

Azaz nem a WSJ által vizionált új stratégiáról van szó, a Tesla inkább csak reagál a dollármilliókban (milliárdokban?) mérhető mézesmadzagra, és Berlin kárára gyorsítja Austin felfuttatását. Addig nekünk maradnak a kínai 2170-es cellák, de jövőre bizonyosan érkezik majd a német aksi is.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.