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 Sajtóközleményben tudatta a BMW Group, hogy valós körülmények közötti tesztelésre, hidrogén-meghajtású autókat enged az utakra. A BMW iX5 Hydrogen mögött négy év fejlesztőmunka áll, a tesztflotta pedig száznál kevesebb modellből áll ugyan, de sokfelé elviszik majd a világban, hogy a hajtáslánc-technológiában rejlő innovációkat promótálják. „A hidrogén egy rendkívül sokoldalú energiaforrás, amely energiaátállási folyamatainkban, és így a környezetvédelem tekintetében is kulcsfontosságú szerepet játszik. Mindent egybevetve, ez a megújuló energiaforrások tárolásának és felhasználásának egyik leghatékonyabb módja” – közölte Oliver Zipse, a BMW AG igazgatótanácsának elnöke. Hozzátette: a technológiában rejlő potenciált a BMW-nek ki kell használnia az iparág átalakításának felgyorsításához. A BMW iX5 Hydrogen négy éves feljesztés eredménye (forrás: BMW Group) De az elnök azt is elmondta, hogy a globális méretű klímasemlegességhez nem egyetlen technológia juttatja majd el az emberiséget, így nekik – mint e folyamatban vezető szerepet vállaló cégnek – minden reális megoldást fel kell tudniuk használni. Erőltetni kell a zöldhidrogént – ha sikerül, évekkel hamarabb kidobható a szén Felspécizve A BMW iX5 Hydrogen az aktuális BMW X5 műszaki alapjaira épül, az üzemanyagcella-technológiája a cégcsoport saját fejlesztése, amely a müncheni Kutatási és Innovációs Központ (FIZ) kísérleti üzeméből származik. Az egyedi üzemanyagcellák a Toyota Motor Corporationnel tíz éve kötött partnerségnek köszönhetően a japán autógyártótól érkeznek, ezeket pedig a kötegekbe rendezés után azokba a speciális „házakba” építik be, amelyeket a BMW Landshutban működő könnyűfémöntödéjében gyártanak és fejlesztenek. A hidrogénes BMW-hez az alapot a BMW iX5 jelenti (forrás: BMW Group) A gyors, mindössze 4-5 percet igénylő újratöltést lehetővé tevő hidrogén-technológia az energiaforrásként használt hidrogént a BMW tesztautóiban két, szénszál-erősítésű műanyagtartályban tárolja. A tartály természetesen szintén speciális anyagból készül; abból a Carbon-fiber-reinforced polymerből (CFRP), melyet a 21. század autóipari szuperanyagának tartanak. Azért is, mert a kiváló fizikai tulajdonságai mellett nagysorozatú gyártásban, versenyképes áron előállítható. A hidrogán hajtású BMW-k a világ számos pontján felbukkannak majd (forrás: BMW Group) A 700 bar nyomás elviselésére is képes tartályok együttesen mintegy 6 kg hidrogén tárolására képesek, míg az üzemanyagcella teljesítménymaximuma 125 kW / 170 lóerő. A BMW iX5 Hydrogen „a valós körülmények közötti legdinamikusabb járműhasználat” mellett is több mint 500 km megtételére képes. Pár perc csak a tankolási idő – ígérik (forrás: BMW Group) A bajor autógyártó közlése szerint a BMW iX5 Hydrogen műszaki adatai a következők: Maximális rendszerteljesítmény: 295 kW / 401 lóerő Az üzemanyagcella-technológia folyamatosan rendelkezésre álló maximális teljesítménye: 125 kW / 170 lóerő Az akkumulátor (lítium-ion technológia) maximális teljesítménye: 170 kW / 231 lóerő A hajtáslánc-technológia maximális rendszerteljesítménye: 295 kW / 401 lóerő A hidrogéntartályok térfogata: 6 kilogramm Gyorsulás 0-100 km/óra: kevesebb, mint 6 másodperc Végsebesség: 180 km/óra fölött Hidrogénfogyasztás (WLTP): 1,19 kg / 100 km Hatótávolság (WLTP): 504 km A bajor autógyártó szerencsére nem hanyagolja el a tisztán elektromos modellek fejlesztését sem, így idén is jönnek az új modellek: Ez volt tavaly a legnépszerűbb elektromos BMW Magyarországon 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 Szabó M. István Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!