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
auto
2024. 07. 27. szombat

A Toyotától vesz hidrogén üzemanyagcellákat a BMW az új kalandjához

Sajtóközleményben tudatta a BMW Group, hogy valós körülmények közötti tesztelésre, hidrogén-meghajtású autókat enged az utakra. A BMW iX5 Hydrogen mögött négy év fejlesztőmunka áll, a tesztflotta pedig száznál kevesebb modellből áll ugyan, de sokfelé elviszik majd a világban, hogy a hajtáslánc-technológiában rejlő innovációkat promótálják.

A hidrogén egy rendkívül sokoldalú energiaforrás, amely energiaátállási folyamatainkban, és így a környezetvédelem tekintetében is kulcsfontosságú szerepet játszik. Mindent egybevetve, ez a megújuló energiaforrások tárolásának és felhasználásának egyik leghatékonyabb módja” – közölte Oliver Zipse, a BMW AG igazgatótanácsának elnöke. Hozzátette: a technológiában rejlő potenciált a BMW-nek ki kell használnia az iparág átalakításának felgyorsításához.

A BMW iX5 Hydrogen négy éves feljesztés eredménye (forrás: BMW Group)

De az elnök azt is elmondta, hogy a globális méretű klímasemlegességhez nem egyetlen technológia juttatja majd el az emberiséget, így nekik – mint e folyamatban vezető szerepet vállaló cégnek – minden reális megoldást fel kell tudniuk használni.

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

Erőltetni kell a zöldhidrogént – ha sikerül, évekkel hamarabb kidobható a szén

Felspécizve

A BMW iX5 Hydrogen az aktuális BMW X5 műszaki alapjaira épül, az üzemanyagcella-technológiája a cégcsoport saját fejlesztése, amely a müncheni Kutatási és Innovációs Központ (FIZ) kísérleti üzeméből származik. Az egyedi üzemanyagcellák a Toyota Motor Corporationnel tíz éve kötött partnerségnek köszönhetően a japán autógyártótól érkeznek, ezeket pedig a kötegekbe rendezés után azokba a speciális „házakba” építik be, amelyeket a BMW Landshutban működő könnyűfémöntödéjében gyártanak és fejlesztenek.

A hidrogénes BMW-hez az alapot a BMW iX5 jelenti (forrás: BMW Group)

A gyors, mindössze 4-5 percet igénylő újratöltést lehetővé tevő hidrogén-technológia az energiaforrásként használt hidrogént a BMW tesztautóiban két, szénszál-erősítésű műanyagtartályban tárolja. A tartály természetesen szintén speciális anyagból készül; abból a Carbon-fiber-reinforced polymerből (CFRP), melyet a 21. század autóipari szuperanyagának tartanak. Azért is, mert a kiváló fizikai tulajdonságai mellett nagysorozatú gyártásban, versenyképes áron előállítható.

A hidrogán hajtású BMW-k a világ számos pontján felbukkannak majd (forrás: BMW Group)

A 700 bar nyomás elviselésére is képes tartályok együttesen mintegy 6 kg hidrogén tárolására képesek, míg az üzemanyagcella teljesítménymaximuma 125 kW / 170 lóerő. A BMW iX5 Hydrogen „a valós körülmények közötti legdinamikusabb járműhasználat” mellett is több mint 500 km megtételére képes.

Pár perc csak a tankolási idő – ígérik (forrás: BMW Group)

A bajor autógyártó közlése szerint a BMW iX5 Hydrogen műszaki adatai a következők:

  • Maximális rendszerteljesítmény: 295 kW / 401 lóerő
  • Az üzemanyagcella-technológia folyamatosan rendelkezésre álló maximális teljesítménye: 125 kW / 170 lóerő
  • Az akkumulátor (lítium-ion technológia) maximális teljesítménye: 170 kW / 231 lóerő
  • A hajtáslánc-technológia maximális rendszerteljesítménye: 295 kW / 401 lóerő
  • A hidrogéntartályok térfogata: 6 kilogramm
  • Gyorsulás 0-100 km/óra: kevesebb, mint 6 másodperc
  • Végsebesség: 180 km/óra fölött
  • Hidrogénfogyasztás (WLTP): 1,19 kg / 100 km
  • Hatótávolság (WLTP): 504 km

A bajor autógyártó szerencsére nem hanyagolja el a tisztán elektromos modellek fejlesztését sem, így idén is jönnek az új modellek:

Ez volt tavaly a legnépszerűbb elektromos BMW Magyarországon

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

Szabó M. István