A Toyotától vesz hidrogén üzemanyagcellákat a BMW az új kalandjához
Sajtóközleményben tudatta a BMW Group, hogy valós körülmények közötti tesztelésre, hidrogén-meghajtású autókat enged az utakra. A BMW iX5 Hydrogen mögött négy év fejlesztőmunka áll, a tesztflotta pedig száznál kevesebb modellből áll ugyan, de sokfelé elviszik majd a világban, hogy a hajtáslánc-technológiában rejlő innovációkat promótálják.
„A hidrogén egy rendkívül sokoldalú energiaforrás, amely energiaátállási folyamatainkban, és így a környezetvédelem tekintetében is kulcsfontosságú szerepet játszik. Mindent egybevetve, ez a megújuló energiaforrások tárolásának és felhasználásának egyik leghatékonyabb módja” – közölte Oliver Zipse, a BMW AG igazgatótanácsának elnöke. Hozzátette: a technológiában rejlő potenciált a BMW-nek ki kell használnia az iparág átalakításának felgyorsításához.

De az elnök azt is elmondta, hogy a globális méretű klímasemlegességhez nem egyetlen technológia juttatja majd el az emberiséget, így nekik – mint e folyamatban vezető szerepet vállaló cégnek – minden reális megoldást fel kell tudniuk használni.
Felspécizve
A BMW iX5 Hydrogen az aktuális BMW X5 műszaki alapjaira épül, az üzemanyagcella-technológiája a cégcsoport saját fejlesztése, amely a müncheni Kutatási és Innovációs Központ (FIZ) kísérleti üzeméből származik. Az egyedi üzemanyagcellák a Toyota Motor Corporationnel tíz éve kötött partnerségnek köszönhetően a japán autógyártótól érkeznek, ezeket pedig a kötegekbe rendezés után azokba a speciális „házakba” építik be, amelyeket a BMW Landshutban működő könnyűfémöntödéjében gyártanak és fejlesztenek.

A gyors, mindössze 4-5 percet igénylő újratöltést lehetővé tevő hidrogén-technológia az energiaforrásként használt hidrogént a BMW tesztautóiban két, szénszál-erősítésű műanyagtartályban tárolja. A tartály természetesen szintén speciális anyagból készül; abból a Carbon-fiber-reinforced polymerből (CFRP), melyet a 21. század autóipari szuperanyagának tartanak. Azért is, mert a kiváló fizikai tulajdonságai mellett nagysorozatú gyártásban, versenyképes áron előállítható.

A 700 bar nyomás elviselésére is képes tartályok együttesen mintegy 6 kg hidrogén tárolására képesek, míg az üzemanyagcella teljesítménymaximuma 125 kW / 170 lóerő. A BMW iX5 Hydrogen „a valós körülmények közötti legdinamikusabb járműhasználat” mellett is több mint 500 km megtételére képes.

A bajor autógyártó közlése szerint a BMW iX5 Hydrogen műszaki adatai a következők:
- Maximális rendszerteljesítmény: 295 kW / 401 lóerő
- Az üzemanyagcella-technológia folyamatosan rendelkezésre álló maximális teljesítménye: 125 kW / 170 lóerő
- Az akkumulátor (lítium-ion technológia) maximális teljesítménye: 170 kW / 231 lóerő
- A hajtáslánc-technológia maximális rendszerteljesítménye: 295 kW / 401 lóerő
- A hidrogéntartályok térfogata: 6 kilogramm
- Gyorsulás 0-100 km/óra: kevesebb, mint 6 másodperc
- Végsebesség: 180 km/óra fölött
- Hidrogénfogyasztás (WLTP): 1,19 kg / 100 km
- Hatótávolság (WLTP): 504 km
A bajor autógyártó szerencsére nem hanyagolja el a tisztán elektromos modellek fejlesztését sem, így idén is jönnek az új modellek: