PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtbi8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pb25pcS01LW4vJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNW4tYmFubmVyZWstNjAweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto
2024. 07. 24. szerda

A villanyautósok többsége nem kedveli, ha kWh helyett perc alapon számláz a töltőszolgáltató, ami érthető is, hiszen tejet is literre veszünk, nem pedig aszerint mérik, hogy mennyi ideig tartott megfejni a tehenet. Arról már nem is beszélve, hogy így régebbi, szerényebb töltési teljesítményű autók tulajdonosai  ugyanannyi áramért többet fizetnek, ami nem korrekt. De sok esetben nem valami sunyi lehúzásról, hanem helyi szabályozásról, mérési nehézségekről van szó.

Ez mostanáig Kanadában is hasonlóan volt, de a napokban változott – számol be róla a Drive Tesla kanadai villanyautós oldal.

Felmentés

Az okok Kanadában is hasonlóak voltak, mint nálunk: a helyi mérésügyi hatóság eddig nem fogadta el a villámtöltők üzemeltetőinek DC oldali mérési megoldásait. A Measurement Canada azonban a napokban jóváhagyta, hogy az L3-as, azaz villámtöltők üzemeltetői kWh alapján számlázzanak ügyfeleiknek.

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

Nem arról van szó, hogy Kanadában ne vennék komolyan a hiteles mérés kérdését, de

ahogy Benoit Desforges a hivatal elnöke fogalmazott, közérdeknek tartják, hogy átmeneti felmentést adjanak a töltőüzemeltetőknek.

De miről is van pontosan szó?

A hivatal 2022 októberében átmeneti felmentést adott a Level 1 és Level 2 töltők, tehát, az egyszerűség kedvéért az autók mellé csomagolt EVSE és a nyilvános AC töltők kapcsán, amelynek értelmében a 2024. január 1-ig üzembe állított eszközök 2030-ig nem kell, hogy teljesítsék a korábban elfogadott hitelesítési követelményeket. Most februárban ezt egészítették ki a Level3+, azaz a DC villámtöltők esetével.

A döntés értelmében a 2024. július 1. előtt üzembe helyezett villámtöltők, tíz – nem-megugorhatatlan – feltételnek eleget téve, 2030-ig felmentést kapnak, hogy teljesítsék a hitelesítési követelményeket. A feltételek között van többek között, hogy

  • pár adatot be kell küldeni a telepített töltőről
  • berendezésnek közölnie kell a tranzakció releváns adatait, többek között legalább három tizedesjegynyi pontossággal feltüntetve a kiszámlázott kWh mennyiséget
  • biztosítaniuk kell egy olyan rendszer működtetését ahol a fogyasztók megreklamálhatják a kiszámlázott mennyiséget
  • biztosítaniuk kell, hogy a felmentést kapott töltő a lehető legkorábbi időpontban, de legkésőbb 2030-ig hitelesíttetik a mérőt.

2024 júliusától a követelmény annyiban szigorodik, hogy garantálniuk kell a 3%-on belüli mérési pontosságot, és ezt mérésekkel bizonyítani is kell a hatóság felé, valamint meg kell jeleníteniük a mérőeszköz szoftverének verziószámát.

A Supercharger is OK

A kanadai villanyautós oldal azt is megjegyzi, hogy a felmentés olyan kitételeket is tartalmaz, amelyek biztosítják, hogy a Tesla supercharger hálózata is megfelel a követelményeknek. Korábban ugyanis a szabályozás előírta, hogy a töltőoszlopnál digitális kijelzőknek kell lenniük, most viszont a feltételrendszer megengedőbb, és lehetővé teszi, hogy a töltés adatait akár az oszlopnál, akár egy távolról elérhető számlázórendszer segítségével vagy felhő alapú megoldással tegyék elérhetővé. Csak annyit kérnek, hogy tisztán, jól elkülönítve legyenek feltüntetve a különböző kiszámlázott tételek.

A hatóság azt is bejelentette, hogy még az idei év elején konzultációt kezdenek az L3+ villámtöltők típusengedélyeinek feltételrendszeréről és még az év vége előtt véglegesítik a követelményeket.

Be akarták tiltatni a Tesla német töltőit

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.