2035 vétójával fenyeget a német közlekedési miniszter
Már csak formaságnak tűnt, hogy az EU egyes kormányai, parlamentjei is jóváhagyják a 2035-ös dátumot a belsőégésű motoros autók forgalmazásának kivezetése kapcsán, hiszen azt már az Unió minden testülete megszavazta – ezekbe pedig az említett kormányok, illetve a választóik delegálnak képviselőket. Most úgy néz ki a német közlekedési miniszter mégis az e-üzemanyagokhoz kötné a szavazatát.
A német sajtó koalíciós feszültségről ír.
Kitámasztaná a kiskaput
Volker Wissing, a német FDP politikusa és a koalíciós kormány közlekedési minisztere azzal fenyeget, hogy
nem szavazza meg, és ezzel elakasztja az EU 2035-ös terveit amennyiben nem garantálják, hogy az e-üzemanyagok kivételt kapnak.
A miniszter azzal magyarázza álláspontját, hogy Németországban hatalmas meglévő autóflotta üzemel, és azt is hozzátette, az Európai Bizottságnak lehetővé kell tennie, hogy mind ezek, mind a 2035 után (!) bemutatandó belsőégésű motoros autók használhassák az e-üzemanyagot. Wissing szerint fontos a technológia-semlegesség.
A jelenlegi tervek szerint 2026-ig adott magának határidőt az Unió, ekkor ugyanis felülvizsgálják az ilyen üzemanyagok fejlesztési állapotát, költségeit és forgalmazását. Az Európai Bizottság egy utolsó pillanatban született kompromisszumnak köszönhetően nyitva hagyta ezt a kiskaput. Igaz, ez a kitétel nem magában a törvény szövegében, hanem annak bevezetőjében szerel, ráadásul a flottaátlagon kívüli, azaz például, speciális, tűzoltó és mentőautókra vonatkozhat – emlékeztet rá az ICCT, a fenntartható közlekedéssel foglalkozó független szervezet.
Megéri?
Az e-üzemanyagot az elmélet szerint zöld áramból, elektrolízissel előállított hidrogén átalakításával készítik.
A Transport & Environment (T&E) 2022 júniusában publikált életciklus elemzése szerint a rossz hatásfok és az előállítás nagy energiaigénye miatt az e-benzinnel hajtott autók teljes életciklusuk alatt csak 5 százalékkal bocsátanak ki kevesebb széndioxidot, mint a hagyományos társaik, ha az olajvállalatok jelenlegi tervei szerinti arányban keverik azt a benzinhez.

Ha pedig száz százalékban e-benzint használunk, a szén-dioxid érték még akkor is a duplája, mint egy akkumulátoros autó esetén.

Bár sokan azzal érvelnek, hogy az e-üzemanyag azért tiszta, mert megújuló energiával lehet előállítani, a tanulmány azt is kimutatta, hogy a belsőégésű motorok gyenge hatásfoka miatt, egy azonos méretű elektromos autó ugyanannyi zöld energiával ötször-hatszor távolabb jut, mint az e-benzines.

A The ICCT 2022 júniusi anyaga hasonló következtetésre jutott, és azt mondják, az e-üzemanyagok egyik legnagyobb veszélye, hogy elpazarolják a megújuló energiát, így ahelyett, hogy azzal meglévő fosszilis erőműveket váltanánk ki, vagy hatékony elektromos autókat töltenénk, a hálózatra kapcsolt újabb és újabb tiszta forrásokat elszívnák a gazdaság elől az e-benzin gyárak.

Az e-üzemanyagok azonban az erős lobbiérdekek ellenére sem valószínű, hogy elterjednek, ugyanis előállítási költségük rendkívül magas, 2020-ban hatszorosa volt mint a benziné, 2035-re pedig ez mindössze a négyszeresére mérséklődhet.
2500 forintos benzinnel pedig nem sokan akarnak majd járni.