Már csak formaságnak tűnt, hogy az EU egyes kormányai, parlamentjei is jóváhagyják a 2035-ös dátumot a belsőégésű motoros autók forgalmazásának kivezetése kapcsán, hiszen azt már az Unió minden testülete megszavazta – ezekbe pedig az említett kormányok, illetve a választóik delegálnak képviselőket. Most úgy néz ki a német közlekedési miniszter mégis az e-üzemanyagokhoz kötné a szavazatát. A német sajtó koalíciós feszültségről ír. Kitámasztaná a kiskaput Volker Wissing, a német FDP politikusa és a koalíciós kormány közlekedési minisztere azzal fenyeget, 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 nem szavazza meg, és ezzel elakasztja az EU 2035-ös terveit amennyiben nem garantálják, hogy az e-üzemanyagok kivételt kapnak. A miniszter azzal magyarázza álláspontját, hogy Németországban hatalmas meglévő autóflotta üzemel, és azt is hozzátette, az Európai Bizottságnak lehetővé kell tennie, hogy mind ezek, mind a 2035 után (!) bemutatandó belsőégésű motoros autók használhassák az e-üzemanyagot. Wissing szerint fontos a technológia-semlegesség. A jelenlegi tervek szerint 2026-ig adott magának határidőt az Unió, ekkor ugyanis felülvizsgálják az ilyen üzemanyagok fejlesztési állapotát, költségeit és forgalmazását. Az Európai Bizottság egy utolsó pillanatban született kompromisszumnak köszönhetően nyitva hagyta ezt a kiskaput. Igaz, ez a kitétel nem magában a törvény szövegében, hanem annak bevezetőjében szerel, ráadásul a flottaátlagon kívüli, azaz például, speciális, tűzoltó és mentőautókra vonatkozhat – emlékeztet rá az ICCT, a fenntartható közlekedéssel foglalkozó független szervezet. Megéri? Az e-üzemanyagot az elmélet szerint zöld áramból, elektrolízissel előállított hidrogén átalakításával készítik. A Transport & Environment (T&E) 2022 júniusában publikált életciklus elemzése szerint a rossz hatásfok és az előállítás nagy energiaigénye miatt az e-benzinnel hajtott autók teljes életciklusuk alatt csak 5 százalékkal bocsátanak ki kevesebb széndioxidot, mint a hagyományos társaik, ha az olajvállalatok jelenlegi tervei szerinti arányban keverik azt a benzinhez. Ekkora a különbség a benzin (fekete) és az e-benzin (szürke) között, ha az olajcégek előrejelzései szerint 2030-ban rendelkezésre álló e-benzin mennységet keverjük a hagyományossal. A zöld a 2030-ban töltött villanyautó. Forrás: T&E. Ha pedig száz százalékban e-benzint használunk, a szén-dioxid érték még akkor is a duplája, mint egy akkumulátoros autó esetén. Ha valami miatt mégis korlátlan mennyiségű e-benzinünk lenne, és csak azt használnánk, akkor így változna a helyzet. Forrás: T&E Bár sokan azzal érvelnek, hogy az e-üzemanyag azért tiszta, mert megújuló energiával lehet előállítani, a tanulmány azt is kimutatta, hogy a belsőégésű motorok gyenge hatásfoka miatt, egy azonos méretű elektromos autó ugyanannyi zöld energiával ötször-hatszor távolabb jut, mint az e-benzines. Ennyire pazarló az e-benzines belsőégésű motor. Forrás: T&E A The ICCT 2022 júniusi anyaga hasonló következtetésre jutott, és azt mondják, az e-üzemanyagok egyik legnagyobb veszélye, hogy elpazarolják a megújuló energiát, így ahelyett, hogy azzal meglévő fosszilis erőműveket váltanánk ki, vagy hatékony elektromos autókat töltenénk, a hálózatra kapcsolt újabb és újabb tiszta forrásokat elszívnák a gazdaság elől az e-benzin gyárak. Egy e-benzinnell hajtott és egy elektromos autó üzemeltetési költségei 2020-ban és 2035-ben. Forrás: The ICCT. Az e-üzemanyagok azonban az erős lobbiérdekek ellenére sem valószínű, hogy elterjednek, ugyanis előállítási költségük rendkívül magas, 2020-ban hatszorosa volt mint a benziné, 2035-re pedig ez mindössze a négyszeresére mérséklődhet. 2500 forintos benzinnel pedig nem sokan akarnak majd járni. Európai Parlament: tényleg 2035 lesz a vége! 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!