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
auto
2024. 05. 19. vasárnap
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

Érdekes lépésre szánta el magát a CATL, amely egyes ügyfeleinek azt ajánlja, hogy a következő három évben a jelenlegi piaci ár kevesebb, mint feléért adja nekik a lítiumot.

Feltéve, ha az akkumulátorok legalább 80%-át tőlük veszik.

Megéri?

Az akkumulátorok gyártására alkalmas lítium-karbonát piaci ára az elmúlt év során rekord magasságba emelkedett, és tavaly novemberben tonnánként 600.000 jüan, átszámolva több, mint 30 millió forint körül tetőzött. Azóta már jelentősen mérséklődtek az árak, és jelenleg az egy évvel ezelőtti szintre, 427 ezer jüan (22 millió forint) környékére estek vissza. Persze a teljes képhez hozzátartozik, hogy az elmúlt évek mélypontján, 2020 novemberében kevesebb, mint 35 ezer jüant, azaz 1,9 millió forintot kértek egy tonnáért, tehát most még mindig a tízszeresét kérik érte.

A lítium-karbonát árának változása. Forrás: tradingeconomics.com

A spekuláció mellett az árak elszabadulása a villanyautók és az akkumulátoros energiatárolók iránti kereslet növekedésének tudható be. A szélsőséges ingadozás részben a nagyobb szereplőket is érinti, de ők többéves szerződéseikkel és nagy rendelési volumenükkel valószínűleg már eleve kedvezőbb árakat fixáltak le hosszabb időtartamra. A kisebb szereplőket azonban nagyon megviselheti ez az ingadozás.

A CATL, a világ legnagyobb akkugyártója most azt ajánlja egyes ügyfeleinek, így a CnEVPost kínai villanyautós lap információi szerint a NIO-nak, a Li Autónak, a Huaweinek és a Zeekernek, hogy ha vállalják, hogy az akkumulátorok 80 százalékát tőlük rendelik, akkor a következő három évben fix, 200 ezer jüanos (10 millió forint) áron kapják a lítium-karbonátot tőlük.

A lap megjegyzi, hogy a listán nem szerepel a Tesla, ám ez nem meglepő, hiszen az amerikai márka több akkugyártóval is dolgozik, és saját gyártását is növeli, így 80 százalékos elköteleződést biztosan nem vállalna.

Egyes elméletek szerint a lépés a kínai állam kísérlete arra, hogy helyzetbe hozza a kínai prémium márkákat a Tesla árcsökkentése után, amely tovább növelte veszteségeiket. De az sem kizárt, hogy ez egyszerűen csak egy ügyes üzleti húzás a CATL részéről. A szerződésekkel ugyanis előre lekötné jelenlegi és még építés alatt álló gyártási kapacitásait anélkül, hogy különösebben törődnie kellene a versenytársakkal, hiszen ezeket az ügyfeleket évekre magához láncolta. Másrészt elemzők csak idén 32 százalékos növekedést várnak a világ lítium-karbonát termelésében, ami ha a jelenlegi kereslet-növekedés fényében nem is feltétlenül elég az árak drasztikus letörésére, valószínűleg megakadályozza majd azok ismételt elszabadulását. Így a CATL óriási kockázatot nem vállal.

Lítiumbányászat az Atacama sivatagban. Forrás: scmp.com

A CnEVPost egyébként úgy tudja, a CATL a saját beszállítóitól 10 százalékos árcsökkentést kért.

A kínai lap egyébként arról is ír, hogy míg más kínai akkugyártók nem hárították át az elmúlt évek áremelkedését teljes egészében autógyártó partnereikre, sőt, az Svolt például nemrég 10 százalékos árcsökkentést jelentett be, a CATL nem volt ilyen nagyvonalú, és megfizettette ügyfeleivel a költségek egészét. Emiatt viszont azok alternatív akkugyártók iránt kezdtek nézni, vagy saját akkumulátorgyártást fontolgatnak. Így az is lehet, az összeesküvés-elméletekhez képest egyszerűbb magyarázat is van, miszerint a világ legnagyobb akkugyártója ezzel a lépéssel próbálja meg elkerülni, hogy kisebb ügyfelei elvándoroljanak.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.