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
auto
2024. 04. 19. péntek

500 kW és elhanyagolható veszteség – jön a svédek indukciós töltője

A vezeték nélküli elektromosjármű-töltéssel kapcsolatban sokakban él az a tévképzet, hogy csupán alacsony teljesítménnyel, és meglehetősen nagy veszteség mellett működik. A valóság azonban az, hogy ez a töltési megoldás is elképesztő tempóban fejlődik, és mind hatásfokban, mind teljesítményben felveheti a versenyt a vezetékes töltőkkel. A svéd Chalmers Egyetem kutatói olyan indukciós technológiát fejlesztettek ki, amely közel 100%-os hatásfokot érhet el, és 500 kW-tal adja át az elektromosságot az akkumulátoroknak. A csapat szerint a rendszer fejlesztése már annyira előrehaladott állapotban van, hogy hamarosan bemutathatják az iparágnak.

Yujing Liu professzor és az indukciós töltőrendszer

A Chalmers szakértői által ismertetett műszaki adatok szerint az 500 kW-os egyenáram-átvitel egy két négyzetméteres területen történik úgy, hogy a töltőpad és a jármű aljára szerelt fogadó között 15 centiméter a távolság. A hatásfok 98%, azaz nem termelődik több veszteség, mint a vezetékes töltés esetében.

„A kulcsfontosságú tényező az, hogy most már hozzáférhetünk a nagy teljesítményű, szilícium-karbid alapú félvezetőkhöz, az úgynevezett SiC-komponensekhez” – magyarázza Yujing Liu, az egyetem egyik professzora. „Bár ezek csak néhány éve vannak forgalomban, a klasszikus, szilícium alapú alkatrészekhez képest nagyobb feszültséget, magasabb hőmérsékletet és jóval magasabb kapcsolási frekvenciát tesznek lehetővé.”

A mágneses tér frekvenciája azért lényeges, mert ez szab határt annak, hogy mekkora teljesítmény vihető át két adott méretű tekercs között. A korábbi vezeték nélküli töltőrendszerek általában 20 kHz körüli frekvenciát használnak, körülbelül mint egy normál főzőlap. A Chalmers csapata azonban négyszer magasabb frekvenciával dolgozik.

A kutatók kiemelt figyelmet fordítottak a tekercsekben lévő rézhuzalokra, amelyek küldik és fogadják az oszcilláló mágneses teret. Itt is a cél a minél magasabb frekvencia használata, ehhez pedig jó minőségű tekercsekre van szükség. A Chalmers csapata ezért fonott ‘rézkötelet’ használ, amelyek legfeljebb 10.000 darab, mindössze 70-100 mikrométer vastag rézszálból állnak – írják közleményükben a fejlesztők, hozzátéve, hogy a magas teljesítményhez egy harmadik tényező, mégpedig egy új típusú kondenzátor is hozzájárul.

Tömegek számára lesz elérhető hamarosan a vezeték nélküli autótöltés

Liu és csapata úgy véli, hogy technológiájuk nem fogja leváltani a villanyautók vezetékes töltését. Szerintük elsősorban a nagy akkumulátorral hajtott elektromos járműveknél bizonyul majd sorsdöntőnek, például buszok, teherautók, kompok, bányagépek esetében, ahol a nagy teljesítmény már nehezen kezelhető vastag kábeleket erdeményezne.

A napokban egyébként a Hyundai mutatta be robottöltőjét, amely egy másik megoldás arra, hogyan lehet a jövőben elektromos autót tölteni emberi beavatkozás nélkül.

Automata villanyautó-töltőt tervezett a Hyundai

 

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG90b2x0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LnZvbHRpZS5ldS8/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWVsZWt0cm9tb3NhdXRvdG9sdG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0JywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wMi8yMDI0LTAyLTAxLXZvbHRpZS1jaGFyZ2VyLTEzMDB4NjAwLTIuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wMi8yMDI0LTAyLTAxLXZvbHRpZS1jaGFyZ2VyLTEzMDB4NjAwLTIuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.