A villanyautós átállás kapcsán legtöbbször a számok éves változásáról beszélünk, ami az elmúlt években erős növekedést mutatott. Az EU államaiban például átlagosan 76 százalékkal nőttek a tisztán elektromos eladások 2020 és 2021 között. De a sikerjelentések mellett nem árt ha egyet visszalépünk és megnézzünk, hogy állunk az igazi feladattal, a szennyező flotta lecserélésével. Nem jól. 1 százalék alatt Az EU statisztikusainak malmai lassan őrölnek, ezért sajnos még nincsenek 2022-es összesített adataink, csak a 2020-2021-es változást tudjuk megnézni. Az országok terén van jó és rossz hírünk is: nem csak az Unió, de az ESZT tagállamai, így Izland, Liechtenstein, Norvégia és Svájc adatai is rendelkezésre állnak. Sajnos azonban Görögország, Szlovákia ebben a két évben, illetve Bulgária 2020-ra nem közölt villanyautós adatokat, így az ő számaikat ki kellett hagynunk. A fenti táblázatot sokféle szempont szerint lehet rendezni - az oszlopok fejlécére kattintva mindenki nyugodtan állítsa át a rangsort a számára érdekes szempont szerint. Mi itt most az EU és hazánk adatait emelnénk csak ki. Az EU 27 tagországában 2021 végén 253 millió személyautó volt, ami 2,8 milliós növekedést jelentett - a növekedés 30 százalékát, 830 ezer darabot a tisztán elektromos autók adták. Talán mindennél jobban mutatja a növekedés gyorsulását, hogy az utakon lévő 1,9 millió villanyautóból 800 ezer egy év alatt került forgalomba, azaz a villanyautók 42 százalékát 2021-ben állították üzembe. Az egész flottából azonban még így is csak 0,76% villanyautó, és egy év alatt 0,32 százalékot javult csak az arány. Van még hová fejlődni, ha 250 millió autó lecserélésről beszélünk. Fél százalék Hazánk tekintetében is érdekesek a számok. 2021 végén kevéssel több, mint 4 millió személyautó volt forgalomban, amelynek 0,47 százaléka, nagyjából 19 ezer darab volt teljesen elektromos. Egy év alatt csak az egész flotta 0,19 százaléka lett elektromos, azonban a 7811 darab azt is jelenti, hogy a teljes hazai villanyautó állomány 41 százaléka 2021-ben került az utakra, azaz ez is egy gyorsuló vonat. A magyar eredmény megítélése nézőpont kérdése. Ha azt mondom, hogy míg az EU átlag az, hogy a flotta 0,76 százaléka volt tisztán elektromos, akkor ahhoz képest nem borzasztóan rossz a 0,47 százalékos magyar adat. A lista 28 országa közül ezzel hazánk a 18., és ami lényegesebb a régióban a legjobb, előttünk csak nálunk gazdagabb, nyugati országok állnak, Szlovénia, Csehország, vagy Románia is mind mögöttünk vannak. Persze ilyen alacsony százalékoknál, ahogy mondják, vakok között a félszemű a király. Az jól látszik, hogy még az eszelős norvég tempóval is csak a flotta 3-4 százaléka cserélődött villanyosra egy év alatt, de azért a skandináv éltanulót érdekes lesz figyelni, hiszen azt más forrásból már tudjuk, hogy míg 2021-ben is már kiemelkedő, 15,5 százalékos volt a villanyautó arány a teljes autóállományhoz képest, 2022-ben ez 20 százalékra emelkedett. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!