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
auto
2024. 04. 20. szombat

A hétvégi megegyezés után ez már tényleg csak formaság volt, de azért ennyi kavarást követően nem ártott az óvatosság az eredmények kihirdetéséig.

Végül tényleg megszavazták.

Mit tiltottak be?

Március 28-án az EU országok környezetvédelmi miniszterei megszavazták, hogy 2035-től kezdve csak klímasemleges üzemanyagokkal működő személy és kisteherautókat lehet forgalomba hozni a 27 tagállam területén. Egészen pontosan

a törvény szerint 2030-tól a 2021-es szinthez képest 55 százalékkal, 2035-re pedig 100 százalékkal kell csökkenteni a széndioxid kibocsátást.

Az elmúlt hetekben Németország vétóval fenyegetett, amennyiben nem kapnak kivételt a kizárólag e-üzemanyaggal hajtott autók, az Unió pedig engedett a nyomásnak.

Az e-üzemanyag támogatói azt állítják, hogy az klímasemlegesnek tekinthető, hiszen CO2-ből állítják elő, így az egyenlet eredménye nulla. Független kutatások szerint azonban az e-üzemanyagok előállítása rendkívül sok energiát igényel, ugyanannyi zöld árammal egy elektromos autó ötször akkora távot tesz meg, mint egy szintetikus benzinnel hajtott. Az e-üzemanyagok égésük során a CO2 mellett más üvegházhatású gázokat, így metánt és dinitrogén-oxidot is kibocsátanak, de ammóniából is legalább annyit mértek, mint a hagyományos, fosszilis üzemanyagok esetén, a szénmonoxid szint pedig még emelkedett is.

A szavazáson Olaszország, Bulgária és Románia tartózkodott, Lengyelország pedig nemmel szavazott.

Épp most lövi magát lábon Európa – vagy mégsem?!

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.