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
auto

Elektromos rollerek miatt módosul a KRESZ – a villanyautók mikor kerülnek sorra?

elektromos motor
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

Hamarosan módosulhat a KRESZ, és rendeződhet az elektromos rollerek jogi helyzete Révész Máriusz, aktív Magyarországért felelős államtitkár szerint, adta hírül a Magyar Nemzet. Az elkészült tervezet jelenleg az Építési és Közlekedési Minisztériumnál van, a végső döntést Lázár János miniszter fogja meghozni.

A tervezet szerint a legfeljebb 25 km/h-s sebességre képes elektromos rollerek kerékpárnak fognak minősülni, míg az ennél gyorsabbak segédmotoros kerékpárnak.Ha az összes elektromos rollert segédmotoros kerékpárnak minősítenénk át, akkor a rollermegosztó cégek lehúzhatnák a rolót. A segédmotoros kerékpár használatához kötelező a bukósisak, viszont a rollerezők közül senki sem hord ilyen védőeszközt. Tehát azoknál a rollereknél, ahol 25 kilométer/óra sebességnél gyárilag lekapcsol a motor, egységesen az unióban kerékpárokra vonatkozó szabályozás van érvényben” – magyarázta Révész Máriusz, aki hangsúlyozta, hogy Magyarország a többi uniós tagállam példáját követi.

Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács ennél is szigorúbb, uniós szinten egységes szabályozást javasol, amely 20 km/h-nál húzná meg a sebességhatárt, előírná a kötelező bukósisak-viselést, és csak 16 éven felülieknek engedné meg az elektromos rollerek használatát.

Révész Máriusz azt is elmondta a Magyar Nemzetnek, hogy célszerű lenne bevezetni az általános iskolákban a közlekedési alapvizsgát, amelyet a gyerekeknek 12 éves korukig le kellene tenniük.

A hatályos jogszabályok alapján az elektromos roller ma még nehezen kategorizálható, az eszközhöz ezidáig nem dolgoztak ki egységes szabályozást Magyarországon. Jelenleg nincs tételesen besorolva a KRESZ hatálya alá a jármű, amely jellemzői szerint leginkább a kerékpár és a segédmotoros kerékpár közé sorolható. A Pesti Központi Kerületi Bíróság egy 2020-as ítéletében kimondta, hogy „amíg az elektromos roller jogszabályi kategorizálása nem történik meg, addig használójával szemben sem a segédmotoros kerékpárra, sem a kerékpárra, sem a gyalogosokra vonatkozó KRESZ-szabályok alkalmazása nem lehetséges.” Éppen ezért a Jövő Mobilitása Szövetség már korábban is szorgalmazta az elektromos rollerek jogi helyzetének rendezését, ami úgy tűnik, hogy a közeljövőben végre meg fog történni. Az viszont jelenleg még kérdéses, hogy pontosan mi számít majd elektromos rollernek, ki fog-e térni a szabályozás az egyéb mikromobilitási eszközökre, mint például a Segway, vagy az elektromos egykerekűek.

Kép: teksomolika/Freepik

A közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM–BM együttes rendeletet – közismertebb nevén: KRESZ – az 1975-ös hatálybalépése óta 40 alkalommal módosították, ebből 18 módosítás esik a 2010-óta tartó időszakra. A legutolsó változtatás idén január 1-én lépett hatályba, amely szerint többé már nem kell magunknál hordanunk a jogosítványunkat.

Sajnálatos, hogy egyik korábbi módosítás sem érintette azokat a problémákat, amelyeket a villanyautósok közössége, illetve a Magyar Elektromobilitás Egyesület is már többször megfogalmazott.

Melyek lennének ezek?

A töltőhelyek parkolóinak jelölésére szolgáló szabványos piktogramot jelenleg a Magyar Közút által kiadott Útburkolati jelek és jelzőtestek tervezése és alkalmazása című Útügyi Műszaki Előírás tartalmazza. Szerencsésebb volna azonban, ha ezt beemelnék a sokkal többek által forgatott KRESZ-be is.

Milyen alapon várjuk el az autósoktól, hogy tudják, hogy mi mit jelent?

A felfestés mellett célszerű volna a töltőt jelző táblák KRESZ-be való beillesztése, illetve a töltőknél történő várakozás szabályozása is. Jelenleg ugyanis csak akkor tilos egy hagyományos autóval egy töltő előtt parkolni, ha ezt külön tábla megtiltja.

Ezek mellett nagy szükség lenne az autópályákon olyan, a töltési helyeket előjelző táblákra, amelyeket a benzinkutak esetében is alkalmaznak, illetve Szlovákiában már elektromos töltőpontok esetén is a szabályozás és a mindennapok része.

(fotó: Molnár István)

Reméljük, hogy a minisztériumban mielőbb meghallgatásra találnak a villanyautósok kérései, és az elektromos rollerek után a töltők jogi helyzetének rendezésére is sor kerülhet.

A villanyautósok hangját közvetíti az ELMOB a MEKH felé

Címlapkép: Freepik

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.