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
auto
2024. 10. 15. kedd

Idén kezdődik a CATL vadonatúj akkujának sorozatgyártása

elektromosautó-akkumulátor
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

A világ legnagyobb akkugyártója már tavaly belengette, hogy dolgozik az akkumulátorok következő generációján, amelyet M3P-nek neveznek.

A technológiáról sokat nem lehet tudni, de a vállalat még idén megkezdi a tömegtermeléstidézi a CATL vezetőjét a Reuters.

Új alapanyag-technológia

Rendszeres olvasóink tudják, hogy szinte minden hónapra jut valami világmegváltó-akku bejelentés, amelyet közelebbről megvizsgálva kiderül, hogy egyelőre legfeljebb laborban működik és/vagy a szalagcímekben szereplő remek tulajdonságai mellett van pár másik, amely miatt egyelőre nem lehet versenyképes.

Így nem meglepő, ha sokan egészséges szkepticizmussal kezelik a hasonló híreket, pláne, ha nem lehet sokat tudni az akku paramétereiről, összetételéről. Csakhogy itt most nem valami startupról, hanem a világ legnagyobb akkugyártójáról beszélünk, amely az idei évre mér tömegtermelést ígér.

A Sina Technology kínai lap tavaly augusztusban arról írt, hogy az általuk látott dokumentumok szerint

az M3P akkucellák energiasűrűsége 15%-kal magasabb az LFP cellákénál, és elérik a 210 Wh/kg-ot, az autók hatótávját pedig 10%-kal növelhetik meg.

A lap akkor azt is tudni vélte, hogy a CATL egyik első ügyfele a Tesla lesz, és a Model 3 alap és Long Range változata is megkapja az új cellákat, a hatótáv pedig a kínai CLTC szabvány szerinti 556, illetve 675 kilométerről 600, és 700 kilométer fölé nő. Ezek a típusok az Európában használt WLTP szabvány szerint jelenleg 491, illetve 626 kilométert tudnak. A tavalyi cikk arról is írt, hogy az új cellák nagy előnye az alacsony gyártási költségük, amely lehetővé tenné az autógyártónak, hogy csökkentse az árait. Ebből a technológia váltásból mostanáig semmi nem lett, de ha helytállóak az értesülések, logikus lenne, hogy az őszre tervezett Highland kódnevű, megújított Model 3 kapja meg az új aksikat.

Az Autoevolution nevű lap pedig azt is megszellőztette, hogy az M3P továbbra is alapvetően egy LFP-szerű akkumulátor, ám magnéziummal, cinkkel és alumíniummal helyettesítik benne a vasat.

Visszatérve a Reuters friss hírére, kérdésekre válaszolva Robin Zeng Yuqun, a CATL alapítója és elnöke múlt pénteken azt is megerősítette, hogy az M3P cellák olcsóbbak lesznek az NMC/NCA kémiánál. A cégvezetőt arról is beszélt a befektetőkkel folytatott telekonferencián, hogy a CATL egyelőre nehézségekbe ütközött a megvalósítható és versenyképes szilárdtest-akkuk fejlesztése során.

A CATL egyébként egyelőre nem aggódik a versenytársak miatt, véleményük szerint a kisebb szereplőknél átrendeződés várható, de ők továbbra is a legnagyobb gyártó maradnak. A kínai autópiac alakulása kapcsán azon a véleményen van a cég vezetője, hogy az év eleji visszaesés a villanyautó eladásokban részben azért következett be, mert a kibocsátási normák szigorítása miatt a hagyományos gyártók kisöpörték a korábbi raktárkészleteiket, de ez csak átmeneti változást hozott. A Reuters szerint több, mint 40 autógyártó csökkentette árait az elmúlt hónapokban.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.