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
auto
2024. 07. 04. csütörtök
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

Az Egyesült Királyság nagyfeszültségű villamos energia infrastruktúráinak független átviteli fejlesztő és befektető cége, a Transmission Investment meglepő sajtóközleményt adott ki, mely alapján az eddigi EU-Egyesült Királyság energetikai jövőképet máris át lehet kissé rajzolni. Ahogyan korábban írtunk róla – annak kapcsán, illetve: annak realizálási kísérlete kapcsán, hogy érdemes-e az azeri távvezetékkel Magyarországon érdemben számolni vagy sem – Norvégia és Anglia, plusz Franciaország és Írország között épült és épül olyan egyenáramú távvezeték (HVDC) , amely a térség országainak rugalmasabb és tovább optimalizálható, rendszerszintű energiaellátását szolgálja.

Anglia és Norvégia között készült el a világ leghosszabb tenger alatti távvezetéke

Nos, a 720 kilométeres North Sea Link és a több mint 600 kilométeresre számolt Celtic Interconnetor a jelek szerint hamarosan kap egy „kistestvért”, mivel az évtized végére Észak-Írországot és Skóciát is szeretnék összekötni egy HVDC távvezetékkel. Erre vonatkozóan adtak be ugyanis szállítási engedély iránti kérelmet Észak-Írországban.

Az máris a projekt érdekessége, hogy a jelek szerint teljes mértékben magánfinanszírozásból épülne meg a két országot a tengerfenékre fektetett kábelekkel összekötő „köldökzsinór”. Ez – vagyis a hasonló projektek uniós pénzleszívásokra és állami támogatásokra játszó gyakorlatával történő szakítás – arra utal ugyanis, hogy üzleti alapon is megéri a 130 kilométeres új, egyenáramú távvezeték megépítése, mely csökkenti majd az áramkimaradások valószínűségét azzal, hogy az árampiachoz való hozzáférést mindkét ország számára megkönnyíti.

HVDC
A nagyfeszültségű egyenáramú átviteli hálózat (High voltage direct current power line, HVDC) létjogosultságát az adja, hogy nagytávolságú villamosenergia-átvitel esetén ezek a rendszerek olcsóbbak, mint a váltakozó áramú távvezetékes rendszerek. Leegyszerűsítve: azért olcsóbbak, mert kevesebb alkatrészből megépíthetők, és kisebb a hálózati veszteségük. A víz alatti rendszerek jellemzője az is, hogy HVDC kiküszöböli a kábelek kapacitásának feltöltéséhez és kisütéséhez szükséges nagy áramokat, ám az is előnyt jelenthet, hogy az ilyen rendszerek a nem szinkronizált váltakozó áramú átviteli rendszerek közötti energiaátvitelre is használhatók. Az előnyök azonban csak nagyobb távolságban, többszáz kilométeres távon érvényesülnek, mivel az átalakítók költségesebbek, mint az AC rendszerek esetében.
A HVDC-ben rejlő potenciál olyan nagy, hogy az Egyesült Államokban nemrég terv készült egy országos hálózat kiépítésére is. A 400 milliárd dolláros beruházás legfőbb haszna az lehetne, hogy a termelési és fogyasztási helyek közötti, nem ritkán valóban országméretű távolságokat hatékonyan, alacsony költségszinten áthidalhatóvá tegyék. Ezzel, legalábbis ami a megépítését illeti, egy április végén bejelentett, gigantikus német-holland beruházás – úgyis mint minden idők legnagyobb költségvetésű európai infrastruktúra-teremtő beruházása – kelhet majd versenyre.

Lezárták a 30.000.000.000 eurós tendert

A LirIC projekt élére álló Transmisson Investment becslései szerint, az új, tenger alatti infrastruktúra fejlesztése, megépítésére és beüzemelése 700 millió font körüli (jelenlegi forintárfolyamon számoltan több mint 300 milliárd forint) beruházási összegbe kerülhet.

+700 MW oda-vissza

A LirIC energetikai missziója az, hogy a Skócia és Észak-Írország között 2001 óta meglévő, oda is, vissza is 250 MW maximális teljesítményátvitelre képes Moyle rendszerösszekötő kapacitását jócskán felülírja. Az új projekttől akár 700 MW további kapacitásátviteli nagyság biztosíthatóságát várják az integrált ír energiapiac és az Egyesült Királyság nagykereskedelmi árampiaca között – mindkét irányba. Ez a teljesítényméret Észak-Írország téli csúcsigényének több mint 40 százalékát jelenti. Ami pedig a betáplálást illeti: a térség továbbra is dinamikusan növekvő zöldenergia termelését kötik majd be ide; a megújuló energiaforrásokból származó energia további térnyerésével pedig a szennyező fosszilis energiaforrások (mint a földgáz) kiszorítását segítik majd elő.

Elértek a széntelenítési roham végére a britek

A bejelentés volt annyira fontos hír a szigetországban, hogy a BBC is lehozta. Akkor is, ha maga a most benyújtott engedély még igencsak a projekt előtt álló út elejének számít. „Az átviteli engedély iránti kérelem egy hosszú út egyik első, de jelentős mérföldköve, mivel egy lépéssel közelebb visz bennünket a megvalósításához” – mondta Keith Morrison, a LirIC projektigazgatója. Hozzátette, hogy a LirlC továbbra is növekedési lehetőséget biztosít a szélerőmű építéseknek, és csökkenteni fogja a nagykereskedelmi árakat, ami a kábel két végén lévő gazdaságoknak mindenképpen jót hoz majd. „Ez a rendszerösszekötő segít majd kiegyensúlyozni a rendszert. Azt, hogy az áramot a piaci igényeknek megfelelően lehessen importálni vagy exportálni. Hosszú út áll még előttünk a folyamatban, de örülünk, hogy elértük ezt a mérföldkövet” – mondta Morrison.

A skót és északír kábelvégekre két átalakító állomás kerül majd, de jelenleg még nem fixálták a helyszíneket, mivel az engedély benyújtásával egyidőben a lehetséges útvonalak és helyszínek részletes tanulmányozása is éppen csak elindult. A Transmission Investment azt viszont máris közölte, hogy a távvezeték nyomvonalának kiválasztásánál szempont, hogy az új infrastruktúrának ne csupán az építésre, de a majdani üzemeltetése is a lehető legkisebb mértékben zavarja a környezetet és a helyi közösségeket.

Bill Gates-nek megint támadt egy jó ötlete

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

Szabó M. István