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 Franciaországban megnyitotta első akkugyárát az ACC, az üzemet német és olasz gyárak követik majd. Az ázsiai függőség mérséklése a cél. Közös projekt A Stellantis és a Total (Saft nevű leányvállalata) 2020-ban hozták létre az ACC (Automotive Cells Co.) nevű akkugyártó vállalatot, amelyhez 2021 szeptemberében csatlakozott a Mercedes-Benz. A közös projekt célja, hogy 2030-ra már legalább évi 120 GWh gyártókapacitással rendelkezzenek, ezzel is csökkentve a partnerek függőségét az ázsiai akkugyártóktól. A német és a francia politikai vezetés képviselői az Airbus hajdani megalapításának jelentőségéhez hasonlították a vállalkozást, amely akkor az egyeduralkodó amerikai Boeinggel segített felvenni a versenyt Európának. Még ha az analógia a cég ambícióihoz mérten kicsit túlzó is, a két ország komolyan gondolja a támogatást, és a szavakon túl 1,3 milliárd eurót is adtak az első üzem felépítéséhez. Az új gyár első fázisa. Forrás: ACC Az észak-francia Billy Berclau városában átadott új gyár kezdetben 600 főt foglalkoztat, és évi 13,4 GWh kapacitással rendelkezik, ám mire teljesen kiépül 2000 embernek ad majd munkát és 40 GWh akkucellát állít majd elő. A cég honlapja alapján ezek NMC kémiát használnak majd. A három fázisban épülő gyár első egysége 20,000 négyzetméteren 16 darab, egyenként 16 literes mixerben keveri össze az anyagokat, amelyeket három katód és két anódgyártó sor használ fel. Ezek mindegyike 10-12 szárítókemencében rögzíti a masszát az alumínium illetve réz hordozóra, miközben a gyártósor 80 m/perc sebességgel halad. Az első fázis napi 56 ezer cellát, és ezekből évi 2,4 akkumodult állít majd elő, ami az akkumérettől függően 200-300 ezer autóhoz lesz elég. A gyár évente 230.000 m3 vizet igényel, amelyből 20 ezer a munkatársak ivóvíz igénye, a többi kell a gyártásnak. A cég szerint egy átlagos autógyár 5-10× több vizet használ mint az ő cellagyáruk, ráadásul egyáltalán nem számolnak ipari, szennyezett víz kibocsátással, mivel azt egy külső partnerük teljesen megtisztítja, mielőtt visszakerül a természetbe. A sajtóközlemény szerint a hulladék 90 százaléka is újrahasznosításra kerül. A gyár energiaigénye 362 GWh évente, de már vizsgálják annak lehetőségét, hogy napelemmel ennek egy részét maguk termeljék meg. Az első üzemet a német Kaiserslauternben épülő követi, amely 2025-ben nyílik majd meg, de az olasz Termoliban is lesz ACC gyár. A Teljes beruházás 7,3 milliárd eurót tesz ki, és csak a francia helyszín áttételesen 10 ezer munkahelyet teremt majd a beszállítók révén. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!