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
auto
2024. 05. 26. vasárnap
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

Érdekes mini-balhé bontakozott ki az elektromos autók körül az elmúlt héten Amerikában, amelynek persze túl sok gyakorlati jelentősége nincs, de jól mutatja, hogy mennyire értelmetlen dolgokon tud pörögni a politika.

A Ford inkább elébe ment a fejleményeknek.

OK, boomer

Az autók fedélzeti szórakoztató rendszere nagy átalakuláson ment át az elmúlt évtizedekben ma a legfontosabb specifikáció az, hogy a telefonunkkal megfelelően párosítható legyen a fejegység, aztán majd onnan a kedvenc zenelejátszó alkalmazásunkkal megoldjuk a többit.

Kazettás, vagy CD-s fejegységet alig-alig kapni, és valószínűleg nem is nagyon keresik már ezt a fogyasztók. De persze ettől még hagyományos rádióvevő azért szokott lenni az autórádiókban, bár nagyrészt ebből itthon is csak az FM sávot használjuk. Egyre gyakoribb azonban, hogy az ember rádiót is interneten keresztül hallgat az autóban, vagy otthon.

Az elektromos autók terjedése furcsamód még fel is gyorsította ezt a folyamatot, főleg hogy egyre több ilyen modellből az AM frekvenciák vételét teljesen el is hagyták már. A hivatalos ok az, hogy a villanymotorok és egyéb elektronikus berendezések túl nagy interferenciát jelentenek, és ezért zavaró lenne az amúgy is gyengébb hangminőségű AM adásokba besípoló jel. Ám ezt legfeljebb csak félig hisszük el, mivel azért vannak olyan villanyautó modellek, amelyek ezt meg tudták oldani (lásd. Nissan, illetve a régebbi Teslák), legfeljebb kicsit több árnyékolás kellett. A valódi ok valószínűleg inkább az, hogy túl költséges, vagy túl nagy nyűg az AM vétel megoldása, és mivel ezt az emberek ma már alig, vagy egyáltalán nem keresik, a gyártók igyekeztek kivezetni a kínálatból.

Az Egyesült Államokban (is) kikerült már ez az áramkör a Polestar, a Tesla, illetve a Volkswagen villanyautóiból, de a képzeletbeli bili csak most borult, amikor a Ford is bejelentette, hogy a 2024-es modellévtől nem kerül AM rádió a Mustang Mach-e és F-150 Lightning modellekbe sem. Ez kiverte a biztosítékot a kongresszus egy részénél, így kétpárti (!) törvényjavaslatot készül benyújtani egy-egy demokrata, illetve republikánus szenátor, ami előírná, hogy kötelező minden autóba az AM rádió.

Vészhelyzet

A hivatalos indoklás szerint erre azért van szükség, mert vészhelyzetek esetén az USA vagy az adott állam kormányzata el tudja érni az állampolgárokat – ez a rendszer még a hidegháborúból maradt fenn, a régebbi rádióvevőkön még fizikailag meg is volt jelölve két külön frekvencia erre az eshetőségre. Eredetileg 1951 és 63 között működött a CONELRAD nevű vészhelyzeti rádiós rendszer, majd ez az Emergency Broadcast System (EBS) váltotta 1963 és 97 között, amikor bevezették a ma is használatos Emergency Alert System (EAS) nevű rendszert, amelynek egyik fő ismérve, hogy nem csak kijelölt frekvenciákon működik. Alapvetően 77 AM és FM rádióadó áll szolgálatba az országban, ha működésbe lép, de a hírközlési törvények értelmében az összes TV és rádióadónak át kell venni a vészhelyzeti adást. Az AM vészhelyzeti adások ráadásul csak akkor jutnak el az autóshoz, ha a rádiója be van kapcsolva, és a megfelelő frekvenciára van hangolva.

Régi amerikai autórádió a két megjelölt CONELRAD frekvenciával. Forrás: Wikimeadia

Többek között utóbbi tényekre hívta fel négy fogyasztóvédelmi, autós és a zöld átállással foglalkozó szervezet is a törvényjavaslat szerzőinek és 9 további támogatójának figyelmét, valamint arra is emlékeztettek, hogy az amerikaiak 97 százalékának zsebében ott a mobiltelefonja, és a Wireless Emergency Alerts (WEA) nevű állami szolgáltatás ezekre még akkor is tud vészhelyzetei szöveges üzeneteket küldeni, ha nincs elég térerő a hagyományos beszélgetések bonyolításához – írja az Ars Technica. Véleményükhöz persze hozzácsaphatták volna azt is, hogy mostanra már a legtöbb mobiltelefonban sincs rádióvevő, AM talán soha nem is volt, a törvényhozás mégsem aggódik emiatt, valahogy csak a villanyautóknál került elő a probléma.

A képviselők egyelőre azonban hajthatatlanok, ahogy egy demokrata küldött fogalmazott, „ha Elon Musknak van arra pénze, hogy megvegye a Twittert, és rakétákat küldjön az űrbe, akkor tud AM rádiót szerelni a Teslákba is” – szólt a megdönthetetlen érvelés.

A Ford észlelte, hogy a végén még az ő kasszájukba is benéznek, ezért gyorsan visszakoztak is, Jim Farley, a cég vezetője Twitteren jelentette be, hogy megváltoztatták a döntésüket, marad az AM rádió, az enélkül gyártott autók pedig szoftverfrissítést kapnak.

Rossz nyelvek szerint egyébként a dolog hátterében leginkább az áll, hogy számos politikai tematikájú vidéki rádió AM frekvencián sugároz, egyes politikusok pedig attól tartottak, hogy üzeneteik kevesebb autóshoz juthatnak majd el a jövőben.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.