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
auto
2024. 05. 01. szerda

Jaj az Egyesült Királyságban annak a cégnek, szervezetnek, melyet az ASA, a brit reklámipari önszabályozó szervezet a „szájára vesz”. Az Advertising Standards Authority ugyanis lehet, hogy nem állami szerv, és így nem alkot vagy értelmeztet, szankcionál jogszabályokat, de ha az ASA kijelenti, hogy valamelyik reklámmal, reklámozóval baj van, az ritkán áll meg ennek kimondásánál. Rendszerint a cégek önként lépnek, mielőtt még a komolyabb vizsgálat megkezdődik – és az esetek túlnyomó részében a vétségük is bebizonyosodik.

Nos, az ASA azzal állt elő, hogy jól ismert cégek félrevezető reklámokkal tömik az emberek agyát. A cégek mind a szénhidrogén ipar szereplői, a félrevezetés pedig abból áll, hogy a Shell, a Petronas és a Repsol az Egyesült Királyságban túltolják a megújuló energiaforrásokkal való kapcsolatukat. Ergo: zöldebbnek mutatják magukat, mint amilyenek valójában, és kampányaikban nem a valóságról, hanem legfeljebb az ambícióikról számolnak be.

A Bloomberg azt írja, hogy az ASA mindezt a fosszilis tüzelőanyag-óriások újabb adagnyi zöldmosásának tekinti. A három említett cég újság-, tévé- és plakáthirdetéseit ennek hatására be is tiltották az országban – pláne, hogy a zöldenergiás beruházásokról szóló reklámokból az kimaradt, hogy az egyes társaságok amúgy milyen (mértékű) szennyező tevékenységet végeznek.

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

Valószínűleg egy kis egyensúlyra törekvést kell hozzáadniuk a hirdetésekhez” – mondta a lapnak Guy Parker, a reklámhatóság vezérigazgatója, aki nem csak a brit humor megvillantásában jeleskedik, de mivel 30 éve van a szervezetnél, ahol az egész karrierjét építette, a reklámszabályozási piac afféle nyomozó-felügyelő figurája, aki sosem beszél a levegőbe. „Ezek a cégek nem mentek el elég messzire kampányaik során ahhoz, hogy legalább némi információval szolgáljanak az olvasók és a hirdetések nézői számára, amelyek a történet másik oldalát mesélték el” – mondta Parker.

Zöldfestés a vád ismét a Shell ellen

A maláj Petronas TV-reklámja azt állította, hogy a cég „az életeket gazdagítja a fenntartható jövő érdekében”, de nem csak azt felejtette el hozzátenni, hogy a Petronashoz köthető globálisan is jelentős méretű szén-dioxid-kibocsátás, hanem azt sem, hogy a fenntartható jövőről tett állítások csak tervekben léteznek, és a cég most még egyáltalán nem fejt ki e területen pozitív környezeti hatást.

A spanyol Repsol online hirdetése, mely a Financial Times honlapján is megjelent, a cég bioüzemanyagokkal és szintetikus üzemanyagokkal kapcsolatos befektetéseit népszerűsítette, miközben ezek valójában a Repsol befektetéseinek csak egy töredékét teszik ki – de ezt a spanyolok „nem részletezték”. A holland Shell pedig óriásplakátok és tévés, illetve Youtube-reklámok miatt feszül: mindegyikben ügyesen becsomagolták a „tisztább energia” kifejezést, ami a szabályozó szerint megtévesztővé tette a hirdetéseket, mivel kimaradt annak a ténynek az ismertetése, hogy a Shell tevékenységeinek zöme a kőolajhoz és földgázhoz – ezáltal a környezetszennyező energiához kapcsolódik.

Mind a három cég megmagyarázta, hogy nem is úgy gondolták, illetve, hogy a nézők nem buták, de ettől még a reklámok eltűntek. Guy Parker úgy látja, hogy az ASA gyakorlata, az, hogy elhallgatásra, lényegi információ kihagyására és félrevezetésre hivatkozva lép fel akár globális horderejű kampányok ellenében, igazolást nyert. „Nem azért kell szankcionálni ezeket a próbálkozásokat, amit a cégek a hirdetéseikben mondtak, hanem mert azáltal, amit nem mondtak el ezügyben, a reklámok állítása önmagában valótlan volt” – magyarázta a szakember.

Alig ér valamit a multicégek zéró karbon ígérete

Szabó M. István