PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 20. szombat

Az Egyesült Királyságban az autósok az eddig vártnál sokkal gyorsabban váltanak elektromos hajtásláncú autókra. A hírt a Bloomberg közölte, annak kapcsán, hogy kiderült: ez a szigetország államkincstárában, az üzemanyagadóból beszedett 32 milliárd fontos (aktuális forint árfolyamon 13.706 milliárd forintos) tételen már most jól látható lyukat üt.

Az alsó és középosztály életszínvonalának változásait, javítási lehetőségeit fókuszban tartó Resolution Foundation nevű thinktank szervezet ezért azt javasolja, hogy a hiány pótlására – de még inkább a benzinadó helyett – kilométer alapú úthasználati díjat vezessen be a kormány. Az erről szóló Where the rubber hits the road  címmel megjelent, majdnem 40 oldalas tanulmány szerint az Egyesült Királyságban a villanyautós átállás már rendszer szintű; tavaly minden hetedik eladott autó elektromos hajtásláncú volt az országban, jelenleg pedig már több mint egymillió ilyen jármű közlekedik az útjaikon.

Ami egyrészről jó hír, másrészről viszont a következő évtized elejére ez a benzinadó elmaradások miatt már 10 milliárd fontos állami bevételcsökkenést fog eredményezni.

A független tanácsadó cég szerint azért jelent majd problémát, mert ha az olcsóbban üzemben tartható elektromos autók válnak a szigetországban a domináns közlekedési formává, akkor az úgy fog forgalomnövekedéssel társulni, hogy a jelenlegi rendszer szerint egyre kevesebb pénz jut majd az utak karbantartására, üzemeltetésére. A Resolution Foundation úgy véli, hogy a 2050-re prognosztizált, több mint 25 százalékos forgalomnövekedés – amennyiben nem alakítják át radikálisan a jelenlegi adóztatási struktúrát – negatív hatással lesz a termelékenységre éppúgy, mint az életszínvonalra.

A hollandok már kitalálták hogyan adózzanak a villanyautók

Ha nem korszerűsítjük a közúti adózást úgy, hogy az tükrözze a ma és holnap az utcáinkon közlekedőket, akkor azt kockáztatjuk, hogy még nagyobb nyomás alá kerül az államháztartás” – közölte a Bloomberggel Jonny Marshall, a Resolution Foundation vezető közgazdásza. Aki szerint a brit adórendszernek úgy kell lépést tartania a villanyautókra váltással, hogy a plusz terhek ne csak az alacsony és közepes jövedelmű háztartásokat sújtsák. Az útadó bevezetése mellett azzal érvelnek, hogy a villanyautók kilométerenként 60 százalékkal olcsóbban üzemeltethetők, mint a hagyományos motorral hajtott járművek, ám elektromos autó sokkal nagyobb valószínűséggel van már most is a leggazdagabb háztartásokban, mint a szegényebb osztályokba tartozóknál. (Egy felmérés szerint az új autók kétharmadát a háztartások leggazdagabb ötöde veszi meg az Egyesült Királyságban.) A benzin után fizetett adóval így az a helyzet áll elő, hogy az alacsonyabb jövedelmű háztartások fizetik a teljes számlát, míg a gazdagok – akik nem fizettek az üzemanyagért – ez alól mentesülnek.

A Bloomberg úgy tudja, hogy azt írja, hogy Rishi Sunak miniszterelnök kormánya a benzin utáni adóbevételek csökkenését máris kompenzálni tervezi, ennek egyik lehetséges tétele a távolság alapú útdíj bevezetése.

Felfüggesztik a londoni útdíjakat a koronavírus miatt

Szabó M. István