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
auto
2024. 07. 27. szombat

Arról már a múlt héten beszámoltunk, hogy nagyjából fél évet késik az új, elektromos Ford Explorer piaci bevezetése.

Most a Handelsblatt német gazdasági lap megtudta a hivatalos okokat – no meg azt is, mi lehet a valóság.

Brüsszel Genf

Ahogy azt előző cikkünkben megjósoltuk, az autógyártó az ENSZ genfi székhelyű Európai Gazdasági Bizottságának (UNECE) egy idevágó rendelkezését okolja a csúszás miatt. (Ez ugyan egy európai szabályozásokkal foglalkozó testület, ám összesen 56 ország tekinti magára nézve kötelezőnek az előírásokat, köztük számos a kontinensünkön kívüli is, mint például az Amerikai Egyesült Államok.)

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

A Ford illetékesei most az ECE 324/100-as számú szabályozás harmadik revíziójára mutogatnak, amely új megfelelési szabályokat ír elő az elektromos autók akkumulátorai kapcsán. A változások érintik az áramütés elkerülését, a vízállóságot, az esetleges hidrogénkibocsátást, illetve az autók véletlenül bekövetkező működtetését is.

A Ford magyarázata azonban egyelőre inkább kényelmes kifogásnak tűnik, mivel a szabályozás harmadik és jelenleg is érvényes módosítása több, mint két éve, 2021 június 9-én lépett életbe, és a dokumentum legfrissebb változata is 2022 márciusi, így nem kellett volna, hogy most minden előjel nélkül meglepje a cég döntéshozóit. A rendelkezések idén szeptembertől érvényesek az újonnan kiadott típusengedélyekre – írja a német lap. A Handelsblatt szerint például a BYD és a Tesla már egy ideje globálisan az összes modelljét felkészítette az új előírásokra.

Iparági, illetve az autógyártón belüli forrásokra hivatkozva gazdasági lap azt írja, hogy más is lehet a háttérben.

Állítólag a vállalat arra akarja felhasználni az extra hat hónapot, hogy a tömeggyártás felfuttatásának gyermekbetegségeit orvosolni tudják.

A csúszás azonban az elégedetlen ügyfeleken kívül több problémát is okozhat. Úgy tudni, a Ford azt tervezte, hogy már 2024-ben megkezdi egy másik elektromos modell gyártását is Kölnben, hiszen a vállalat szűk határidőket szabott magának és 2030-ra be akarja fejezni a belsőégésű motoros típusok forgalmazását Európában. Ám most lehet, hogy ez a terv is csúszni fog.

A Ford átépített kölni gyára. Forrás: automotivemanufacturingsolutions.com

Ennél is sürgetőbb probléma a kölni gyárban dolgozó 3500 munkás helyzete. Az üzem átépítése után idén július elején leállt a Fiesta gyártása, és megkezdődött a felkészülés az Explorer gyártására. Az átállás heteire időzítették az autóiparban nyáron amúgy is szokásos szabadságolásokat, így a munkások nagy része úgy ért vissza pár hete, hogy felkészültek az első elektromos modell gyártására, most viszont áll minden. Egyelőre tárgyalnak a munkavállalói képviseletek és az üzem vezetése, de megoldásról még nem tudni.

MEB

Múltkori cikkünkben feltettük azt a kérdést is, hogy miként érintheti az akkor még meg nem nevezett szabályozás a donor, Volkswagen konszern termékeit. A Ford ugyanis a németek MEB platformjára építi új európai villanyautóját, és ennek része az akkupakk is. A Volkswagen talán annyi előnyt élvez, hogy modelljei már rendelkeznek korábbi típusengedélyekkel, így rájuk valószínűleg csak később lépnek életbe a szabályok, hiszen azok először mindig az új modelleket érintik, a meglévőeknek adnak egy kis átfutási, felkészülési időt.

A Handlesblatt kérdésére a Volkswagen szóvivője diplomatikusan úgy fogalmazott, hogy a Forddal párhuzamosan ők is dolgoznak akkutechnológiájuk kiigazításán, és a jövőben az ő típusaik is meg fognak felelni ezeknek az előírásoknak.

Fél évet is késhet az új elektromos Ford Explorer premierje

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.