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
auto
2024. 04. 28. vasárnap

Modellváltás: globális készletkisöprés a Teslánál

elektromos autó

Ha igazak voltak a korábbi pletykák, akkor most hétfőn állt át teljesen a Giga Shanghai az új Model 3 gyártására.

GPS blokkolók, letakart autók, alacsony készletek és újabb árengedmények jelzik, hogy valóban megtörténhetett az átállás.

Készletkisöprés és árigazítás

A vállalat európai webshopjának kínálatát nézve, rég nem láttunk ennyire kevés Model 3-at raktáron, mint most – illetve ez normális lenne a negyedév végén, de nem a közepén.

Ezzel párhuzamosan az új rendelések kiszállítása is október-novemberre csúszott a kisebb szedánból.

Kínában hétfőn újabb akciót jelentett be a Tesla a Model 3 alapváltozatára, 8000 jüan, azaz 390 ezer forint kedvezményt kap a vásárló a cég biztosítási ajánlatából, ha augusztus 14. és szeptember 30. között átveszi az eredetileg megrendelt autót.

Kínában a Model 3 Long Range nincs a kínálatban, a Performance-ra pedig nem vonatkozik az ajánlat. De nem csak a szedán, az amúgy rekord eladásokat produkáló Model Y két drágább kiadása is árcsökkentést kapott, ráadásul közvetlen formában, nem pedig biztosítási ajánlaton keresztül.

A Long Range és a Performance Model Y nagyjából 4-4 százalékkal, 14 ezer jüannal (680 ezer forint) lett olcsóbb, miután az idén januári árcsökkentés után már kétszer emelték az autó árát a kínai piacon.

A Model Y alapváltozatának ára változatlan. Becslések szerint az alapváltozat az eladások 82 százalékát teszi ki a hazai piacon, így az árengedménnyel az lehet a cél, hogy kicsit eltolja a modellmixet a drágább változatok felé. Érdekesség, hogy az árcsökkentés után most már, százalékosan, ugyanakkora az árkülönbség az alap és a Long Range változat között Kínában, mint Európában – eddig a nagyakkus arányaiban drágább volt az ázsiai országban, mint nálunk.

A Model Y az idei első félévben a legnagyobb darabszámban eladott SUV volt Kínában.

Highland és Juniper?

A hír nemcsak önmagában, hanem az időzítés miatt is sok figyelmet kapott a közösségi médiában.

Korábbi hírek szerint az elmúlt hetekben már részben megkezdődött az új, Highland kódnéven fejlesztett Model 3 gyártása Sanghajban, amit megerősíteni látszik a gyár területén ponyvával lefedett, elkerített területen tárolt autók képe.

A pletykák arról szóltak, hogy augusztus 14-én kezdődik meg a teljes átállás az új kiadásra, ám a felfutás eltart egy darabig, állítólag erre a hónapra 6-7 ezer, szeptemberre 10 ezer autó legyártása a cél. Ez nagyjából 30 ezres elmaradást jelentene a harmadik negyedévben a korábbi időszakok gyártásához képest, de a modellváltások már csak ilyenek, a Highland pedig nem egy egyszerű lámpa vagy lökhárító cserével letudott ráncfelvarrás, hanem strukturálisan nyúl hozzá az autóhoz.

Ezzel párhuzamosan a kínai gyárat rendszeresen drónnal filmezők azt jelentették, hogy most hétfőn a Tesla aktiválta a nemrég telepített GPS zavarókat az üzem körül, így nem tudnak közel menni és felvételeket készíteni. Ez szintén azt teszi valószínűvé, hogy megkezdődött a Highland gyártása.

Egyesek a Model Y egyes változatainak árcsökkenését azzal magyarázták, hogy lehet, ez az autó is megújul a Model 3-mal egyidőben, ám ez kevéssé valószínű. Ugyan az SUV frissítése is tervben van a Juniper néven futó projekt keretében, de ez a korábbi információk szerint egy évvel az új Model 3 után jöhet csak.

Az a pletyka viszont akár be is igazolódhat, hogy az új Model 3 feltételezett, a CATL által gyártott, és az új M3P cellákat használó strukturális akkupakkját az Y is hamarosan megkapja még bőven a Juniper előtt. Majd elválik ez a jóslat bejön-e, de ha igen, a korábban tudni vélt 66, mások szerint 69 kWh-s alapváltozat érdekes helyzetet teremtene a 78 kWh-s nagyakkus és sportverzió szempontjából, hiszen a hatótávkülönbség minimalizálódna. Így a nagyakkus kiadások vagy megszűnhetnek, vagy szintén egy újabb, még nagyobb kapacitású pakkot kaphatnak, hogy legyen értelme a gyártásuknak.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.