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
auto
2024. 10. 05. szombat

Irdatlan méretű akkumulátort kap a népszerű SUV elektromos változata

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

Bemutatkozott a Cadillac legújabb tisztán elektromos modellje, egy újabb akkumulátoros óriás, amely kapcsán Európából ismételten elszörnyedve nézzük, milyen méreteket ölt az elektromosítás a tengerentúlon – sajnos a szó szoros értelmében. Akinél már a villamos Hummer kiverte a biztosítékot, az minden bizonnyal most sem fogja azt érezni, hogy közelebb kerültünk volna a fenntartható és környezetbarát autózáshoz, ráadásul a helyzetet most az is rontja, hogy a közkedvelt SUV szegmens súlyát növelik, nem is kevéssel. A vadonatúj Escalade IQ a General Motors luxusautó-márkájának legnépszerűbb modelljét emeli át a villanyautózás világába, így aztán nem is meglepő, hogy az amerikaiak úgy érezték, mindent bele kell adni ebbe a fejlesztésbe.

Aki követte a Cadillac villanyautóiról szóló eddigi híreket, tudhatja, hogy a márka elektromos modelljei -iq végződésű nevet kapnak (Lyriq, Celestiq, Optiq) – a legújabb modellel csak egy kis trükközéssel sikerült követni ezt a rendszert, a márka vezetői ugyanis érthető módon bizonyára meg akarták tartani a sikermodell eredeti nevét, így ahhoz csapták hozzá az IQ utótagot.

Az Escalade IQ egyébként az eddigi első elektromos Cadillac, amely már elérhető, hagyományos hajtású modell alapján készül, de műszaki kapcsolat nincs a két változat között – az alapot a kizárólag villanyautók alá fejlesztett Ultium padlólemez adja. Ez a fajta részben hagyományőrző, részben előremutató magatartás a dizájnon is látható, ugyanis az Escalade IQ olyan, mintha a Lyriq, a Celestiq, és a benzines Escalade lenne egybegyúrva. Az autó „arcából” egyértelműen visszavettek a belsőégésű testvérhez képest, és állítólag 15%-kal tudták csökkenteni a légellenállási együtthatót, viszont még így is jókora fallal tolja maga előtt a levegőt az SUV, ami biztosan nem tesz jót a fogyasztásnak.

Egy hagyományos Escalade könnyen nyomhat 2,5-3 tonnát is, tehát egy eleve nagy és nehéz autóról van szó, amelyben akár hét felnőtt személy is utazhat. Azt, hogy egy ilyen behemót vállalható hatótávot kínáljon elektromos változatban, a GM brutális mennyiségű akkuval oldja meg. A 24 modulból álló Ultium akkurendszer nettó kapacitása 200 kWh, ami csupán 12,7 kWh-val marad el a Hummer EV 1325 kilogramm tömegű akkupakkjától. Nem nehéz tehát kiszámolni, hogy az Escalade IQ könnyen megközelítheti akár a négy tonnát is. Az előzetes adatok szerint 724 kilométer lesz a hatótávolsága.

A duplamotoros hajtáslánc csúcsteljesítménye úgynevezett Velocity Max üzemmódban körülbelül 750 lóerő, csúcsnyomatéka pedig 1064 Nm, az autó 5 másodperc alatt gyorsul nulláról 96 km/h sebességre. A 800V-os rendszer villámgyors DC töltést biztosít, 10 perc alatt akár 160 km-re elég energia is betölthető egy 350 kW-os oszlopon. Ami viszont a fedélzeti töltőt illeti, alapfelszereltségként 7,7 kW jár, amivel biztos nem fog minket teli akku várni ébredéskor, hacsak nem tervezünk egyhuzamban több mint 25 órát aludni – ehelyett opcionálisan 19,2 kW választható, de ezzel is több mint 10 óra egy teljes, 0-100%-os töltés.

Az áram felvételekor a nagy akku hátrány, visszafele azonban előny – az autó ugyanis kétirányú töltésre képes, azaz a vásárlók 200 kWh-nyi energiatároló rendszert kapnak az otthonukhoz a V2H (vehicle-to-home) funkcióval.

További említésre méltó jellemzők a közel 3,6 tonnás vontatási kapacitás, az egypedálos vezetés, a négykerékkormányzás, rákjárás, állítható hasmagasság, OTA frissíthetőség, valamint az egész műszerfalon végighúzódó, 55 col átlójú kijelző.

Az Escalade IQ a GM michigani Factory Zero gyárában fog készülni jövő nyártól, a kiszállítások 2024 végén indulnak. A modell indulóára várhatóan 130.000 dollár, átszámítva körülbelül 45,5 millió forint lesz.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.