PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtbi8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pb25pcS01LW4vJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNW4tYmFubmVyZWstNjAweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzExL2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzExL2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto
2024. 11. 21. csütörtök
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

Amikor egy autógyártó frissíti egy típusát, általában igyekszik minden korábbi paraméteren javítani. Az új Model 3 bemutatója alkalmával azonban egy műszaki adat lefelé változott – és itt most nem a légellenállásra gondolunk.

Miért lett lassabb az autó?

Nem elírás

Amikor péntek hajnalban megláttuk az adatokat a Tesla weboldalán, először azt hittük, hogy elírás lehet, hogy a Long Range 235, az alapváltozat pedig 225 km/h helyett csak 201 km/h végsebességre képes. Ám mivel cikkünk megjelenéséig az adat nem frissült, és a cég kínai weboldala is közeli, kerek 200 km/h értéket mutatott, jobb híján elfogadtuk a hivatalos verziót.

Mostanra kiderült, hogy ez volt a helyes döntés, mivel a Highland valóban lassabb, mint elődje.

Az autógyártó a norvég bemutatón résztvevő kiválasztott újságíróknak elmondta, hogy ez egy tudatos döntés volt, ugyanis Németországon kívül a világon szinte sehol nem lehet szabályosan 130 km/h felett hajtani, így a 200 km/h is bőven elég kell, hogy legyen a vásárlók többségének.

A kényelmesebb rugózás és a csendesebb utastér megteremtéséhez több ponton változtattak az autó felépítésén, és az egyik kompromisszum ezen célok elérése érdekében az alacsonyabb végsebesség volt, ugyanis ennek megfelelően választottak abroncsokat, és erre optimalizálták a hajtáslánc áttételezését is.

A Model 3 „Highland” frissített beltere.

Persze emellett immár az utaskabin összes üvegfelületét dupla rétegű, szendvicsszerkezetű hangszigetelő változatra cserélték – korábban csak az első szélvédő és az első ajtók ablakai, voltak ilyenek. De hasonlóan nem csak a prémium érzés miatt döntöttek úgy, hogy a korábban kopogósabb burkolatok több elemét is puhább műanyagokra és szövetborításra cserélik, ez is a decibelek kedvéért történt. Emiatt változott az első csomagtartó fedelének kialakítása is, amelynek szélvédő felöli pereme csendesebben tereli a levegőt az autó ívén át, de a felfüggesztés átdolgozásában is kiemelt szerepet kapott az úthibák jobb elrejtése mellett az útzaj átvezetésének megakadályozása.

Az új, 18 colos Photon felnije az Aero dísztárcsa nélkül. Forrás: Automobile Propre

Visszatérve a gumiválasztásra, a Model 3 – legalábbis itt Európában – korábban a Michelin Pilot Sport 4-es abroncsait kapta az alap 18 colos változatban, amelyek, nevüknek megfelelően rendkívül sportosak, és inkább fogyasztás és a zaj területén kötnek kompromisszumot. A gyártó gumijának T0 jelzésű verziója a Tesla által jóváhagyott, akusztikus habbal bélelt kiadás.

Az új 19 colos Nova felnik. Forrás: Carwow

A 19 colos a Hankook Ventus S1 Evo3 mellett tette le a voksot – ebből szintén T0 jelzéssel került gyártásba a Teslának szánt OEM változat.

Az új Photon fantázianevű 18 colos kerekek szintén a francia gyártó gumijait kapták, ám a választás az e.Primacy sorozatra esett, amely kifejezetten villanyautókhoz lett tervezve, és a maximális hatótávot, valamint az alacsonyabb zajszintet célozza meg. A Tesla verziót a T2 jelzésről ismerjük meg.

Michelin Pilot Sport 4 Michelin e.Primacy
Méret 235/45 ZR18 235/45 R18
Üzemanyag hatékonyság B A
Tapadás nedves úton A B
Zajszint 71 db 70 db
Extra zajszűrés poliuretán hab poliuretán hab
Terhelhetőség 98 XL 98 XL
Tesla változat T0 T2
Sebességindex Y V

Az új 19 colos Nova felnikre a Hankook iON EVO, szintén villanyautókra optimalizált, akusztikus habbal bélelt gumijai kerültek, ám a hivatalos adatokban mi egyelőre nem látunk javulást. Az igazsághoz persze hozzá tartozik, hogy a Model 3 mérete még nem szerepel a gyártó honlapján, csak az EU gumi címke adatbázisában találtuk meg, de itt sincs még OEM specifikus, azaz a Teslának szánt változat. Az azonban nem túl valószínű, hogy az lényegesen eltérne az általános kiadástól.

Hankook Ventis S1 Evo3 (K127) Hankook iON EVO
Méret 235/40 R19 235/40 R19
Üzemanyag hatékonyság B B
Tapadás nedves úton C C
Zajszint 72 db 72 db
Extra zajszűrés poliuretán hab poliuretán hab
Terhelhetőség 96 XL 96 XL
Tesla változat T0 ?
Sebességindex W W

Az persze a táblázatból is látszik, hogy mindegyik abroncs legalább V sebességosztályú, tehát nem arról van szó, hogy ha maradt volna a végsebesség, akkor életveszélyesek lennének, sokkal valószínűbb, hogy egyszerűen ezek a gumik nem a nagy sebességre vannak optimalizálva.

Performance?

A ráncfelvarráson átesett Model 3 kapcsán már említettük, hogy eltűnt a kínálatból a sportváltozat, a Performance. A Highland alacsonyabb végsebessége kapcsán még inkább érdekes kérdés, hogy a Tesla úgy döntött-e végleg kiáll az M BMW-ék és AMG Mercik útjából és elengedi ezt a lukratív, ámde kicsi piacot.

A Model S Plaid szénszálas erősítésű villanymotorja.

Nos, a – meg nem erősített – legfrissebb kínai pletyka az, hogy nem. Azonban az új sportváltozat leghamarabb a negyedik negyedévben érkezhet, mivel a gyártó még további teszteket futtat a hajtásláncán. Hogy ez azt jelenti-e, hogy kapunk egy hárommotoros Plaid változatot, vagy marad a kétmotoros Performance, azt még nem tudni, de minden benne van a pakliban.

Az viszont szinte borítékolható, hogy ha lesz sportváltozat, az másfajta gumikat kap majd.

Megjelent az új Tesla Model 3

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZpbGxhbnlhdG9zb2todS1ub3YtMTMwMHg2MDAtMy12ZXIyLWF1dG9tb2Rvc2l0b3R0LTIwMjQtMTEtMDguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS92aWxsYW55YXRvc29raHUtbm92LTEzMDB4NjAwLTMtdmVyMi1hdXRvbW9kb3NpdG90dC0yMDI0LTExLTA4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.