PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2luc3Rlci8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pbnN0ZXIvJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMi9oeXUta2FtcGFueW9rLWluc3Rlci12aWxsYW55YXV0b3Nva2Jhbm5lcmVrLTYwMHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto

Hidrogén-üzemanyagcellás terepjárókkal is elstartol a világ egyik legextrémebb versenysorozata, az Extreme E – a bajnokság keretrendszerének megalkotásáról a napokban írtak alá egyetértési nyilatkozatot a szervezők valamint a Fédération Internationale de l’Automobile (FIA) képviselői. Ha minden a tervek szerint halad, és tényleg a rajthoz állhatnak az új versenyszéria járművei, ez lesz a világ legelső bajnoksága kizárólag hidrogénmeghajtású versenyautókkal.

A versenysorozat az Extreme H nevet viseli majd, nyitószezonját 2025-ben fogják tartani, egy évvel később pedig már a FIA World Championship részeként tartanák számon a sorozatot, amennyiben minden ehhez szüksége kritérium teljesül.

„A fenntartható energiaforrások használata az autósportban az FIA kulcsfontosságú célja és hosszú távú stratégiánk része, és ez a sorozat ideális ennek bemutatására. A hidrogén fontos része ennek a mixnek, és kidolgoztunk egy biztonsági előírást a hidrogénüzemű járművekre, amely az FIA Nemzetközi Sportszabályzatának részét képezi – mondta Mohammed Ben Sulayem, a FIA elnöke. Hozzátette: „Bíztató, hogy egy olyan jelentős motorsportcég, mint az Extreme E a maga híres csapatsorával, ugyanazt a lehetőséget látja a hidrogéntechnológiában. Az egyenlőséghez és a sokszínűséghez való hozzáállásuk megegyezik a miénkkel, miközben arra törekszünk, hogy mindenki számára elérhetővé tegyük a motorsportot.”

Az első versenyautó-prototípusok már az idén elkészülhetnek. A tavaly bejelentett első tervek szerint a hidrogénautók ugyanazt a futóművet és karosszériát cipelik majd, mint az Odyssey 21 névre keresztelt elektromos megfelelőik, csupán az akkumulátort cserélik ki hidrogéntartályokra és üzemanyagcellákra a fejlesztők. Arról azonban továbbra sincs információ, hogy a hidrogénautókat felvonultató Extreme H hogyan fog létezni az Extreme E mellett: a két különböző kategória egymással párhuzamosan fut majd, teljesen átállnak hidrogénre, vagy másként képzelik az Extreme E jövőjét.

Hidrogénautókkal is elindul a legextrémebb ralibajnokság

Az Extreme E sorozat, melynek futamait az érdeklődők idehaza is figyelemmel kísérhették a tévében, 2021-ben indult azzal a céllal, hogy a versenysportot és a klímavédelmet ötvözve, egyfajta tudományos szórakoztató műsorként hívja fel a nézők figyelmét a klímaváltozás súlyos hatásaira a Föld legsérülékenyebb területein. Az elektromosautó-bajnokság jelenleg a harmadik szezonját futja.

Ilyen, amikor a Forma-1 világbajnokot beültetik a legextrémebb villanyautóba

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.