Concept CLA Class néven mutatkozott be vasárnap este a Mercedes-Benz újdonsága, amely betekintést nyújt a stuttgarti prémium márka kompakt modellcsaládjának fejlett technológiájú, magasan digitalizált, és teljesen elektromos jövőjébe. A müncheni IAA rendezvényen kiállított tanulmány ajtót nyit új műszaki fejlesztések felé, az autó ugyanis a legelső a Mercedes‑Benz Modular Architecture (MMA) padlólemezén, és egyike annak a négy új villanyautónak, amely a belépő szintet képviseli majd a márka megújult portfóliójában. A négyajtós kupé mellé készül egy kombi, és két SUV is. Az MMA padlólemezt egyébként elsősorban, de nem kizárólag villanyautókhoz tervezték, azaz belsőégésű motoros változatok továbbra is készülhetnek az új generációban.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 Az autónak már a formáján is látszik, hogy a tervezők kiemelten figyeltek a hatékonyságra. A koncepciót az elektromos korszak „egyliteres” autójának nevezik, amivel az alacsony üzemanyag-fogyasztásra utalnak: a jármű csupán 12 kWh-t eszik 100 kilométeren, és egyetlen feltöltéssel akár 750 kilométer távolságra is eljuthat az európai WLTP szabvány szerint. Az elképesztő hatékonyság egy korábbi Mercedes-tanulmányból származik: a mérnökök a minden idők egyik leghatékonyabb autójaként megismert, több mint 1000 kilométer hatótávú EQXX technológiáját ültették át a CLA-ba. Bár a Mercedes sajtóközleménye nem említi, az Autocar információi szerint két akkuméretben is elérhető lesz a modell, 58, illetve 85 kWh kapacitással. Az MMA padlólemezhez egy új akkumulátorrendszer készül, amely az alkalmazott kémia tekintetében rugalmasságot kínál a fejlesztőknek, a vásárlók pedig két opció közül választhatnak. A csúcsváltozat szilícium-oxid tartalmú anód kialakítással rendelkezik a magas energiasűrűség érdekében, míg a belépő szintű változat a lítium-vas-foszfát (LFP) kémiával tud olcsóbb lenni. Maga az akkumulátor rendkívül kis össztérfogatú, amely részben annak köszönhető, hogy a cellamodulokat csavarok helyett ragasztó segítségével tartják a helyükön. Az így kapott szerkezet nemcsak könnyebb, mint egy hagyományos akkumulátor-konfiguráció, hanem merevebb is, ami ütközésbiztonsági előnyöket is kínál. A 800 V-os rendszerrel nagy teljesítményű, 250 kW-os egyenáramú töltés lehetséges, ami 15 perc alatt akár 400 kilométeres hatótávolságra elegendő áram felvételét is lehetővé teszi. Az autó kétirányú töltésre is képes, azaz akár otthoni energiatárolónak is használható. A Mercedes-Benz elektromos meghajtóegysége (MB.EDU) házon belül fejlesztett motorból, váltórendszerből, és elektronikából áll. A Concept CLA Class esetében a 175 kW-os, hátsó tengelyt hajtó motorhoz kétsebességes váltó tartozik egy kevesebb mint 110 kilós meghajtóegységben. Az MMA platform összekerékhajtásra is alkalmas. Az új CLA-ból készül majd erősebb AMG változat is 2025-ben. Az EQXX tanulmány az utastérben is visszaköszön, elsősorban a fenntartható anyaghasználat által, másrészt a hatalmas, három képernyőből álló MBUX Superscreennel. Az új MB.OS operációs rendszerhez folyadékhűtéses processzort használ a Mercedes a zökkenőmentes futtatás érdekében. Az MMA-alapú Mercik gyártását hazánkban, a kecskeméti gyárban, a németországi Rastattban, valamint Pekingben kezdik meg. Az MO360 gyártási rendszer lehetővé teszi a Mercedes-Benz számára, hogy elektromos, hibrid és benzines modelleket gyártson ugyanazon a gyártósoron, és az elektromos járművek gyártását a piaci igényekhez igazodva méretezze. Ezenkívül az MO360 rendszert mesterséges intelligencia támogatja: a vállalat már idén májusban elindított egy ChatGPT projektet az MO360 digitális termelési ökoszisztémán belül, hogy segítse a gyártási folyamatok optimalizálását és a hibaazonosítás felgyorsítását. Az MMA platform új rastatti csarnokában egy kísérleti project indult, melynek célja az akár 20 százalékos energiamegtakarítás az AI által. A modell végleges változata körülbelül egy év múlva érkezik az európai kereskedésekbe. Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!