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
auto
2024. 04. 30. kedd

Új padlólemez, ultrahatékony hajtás: ilyen lesz az új CLA Mercedes

elektromos autó

Concept CLA Class néven mutatkozott be vasárnap este a Mercedes-Benz újdonsága, amely betekintést nyújt a stuttgarti prémium márka kompakt modellcsaládjának fejlett technológiájú, magasan digitalizált, és teljesen elektromos jövőjébe.

A müncheni IAA rendezvényen kiállított tanulmány ajtót nyit új műszaki fejlesztések felé, az autó ugyanis a legelső a Mercedes‑Benz Modular Architecture (MMA) padlólemezén, és egyike annak a négy új villanyautónak, amely a belépő szintet képviseli majd a márka megújult portfóliójában. A négyajtós kupé mellé készül egy kombi, és két SUV is. Az MMA padlólemezt egyébként elsősorban, de nem kizárólag villanyautókhoz tervezték, azaz belsőégésű motoros változatok továbbra is készülhetnek az új generációban.

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

Az autónak már a formáján is látszik, hogy a tervezők kiemelten figyeltek a hatékonyságra. A koncepciót az elektromos korszak „egyliteres” autójának nevezik, amivel az alacsony üzemanyag-fogyasztásra utalnak: a jármű csupán 12 kWh-t eszik 100 kilométeren, és egyetlen feltöltéssel akár 750 kilométer távolságra is eljuthat az európai WLTP szabvány szerint. Az elképesztő hatékonyság egy korábbi Mercedes-tanulmányból származik: a mérnökök a minden idők egyik leghatékonyabb autójaként megismert, több mint 1000 kilométer hatótávú EQXX technológiáját ültették át a CLA-ba.

Bár a Mercedes sajtóközleménye nem említi, az Autocar információi szerint két akkuméretben is elérhető lesz a modell, 58, illetve 85 kWh kapacitással.

Az MMA padlólemezhez egy új akkumulátorrendszer készül, amely az alkalmazott kémia tekintetében rugalmasságot kínál a fejlesztőknek, a vásárlók pedig két opció közül választhatnak. A csúcsváltozat szilícium-oxid tartalmú anód kialakítással rendelkezik a magas energiasűrűség érdekében, míg a belépő szintű változat a lítium-vas-foszfát (LFP) kémiával tud olcsóbb lenni.

Maga az akkumulátor rendkívül kis össztérfogatú, amely részben annak köszönhető, hogy a cellamodulokat csavarok helyett ragasztó segítségével tartják a helyükön. Az így kapott szerkezet nemcsak könnyebb, mint egy hagyományos akkumulátor-konfiguráció, hanem merevebb is, ami ütközésbiztonsági előnyöket is kínál.

A 800 V-os rendszerrel nagy teljesítményű, 250 kW-os egyenáramú töltés lehetséges, ami 15 perc alatt akár 400 kilométeres hatótávolságra elegendő áram felvételét is lehetővé teszi. Az autó kétirányú töltésre is képes, azaz akár otthoni energiatárolónak is használható.

A Mercedes-Benz elektromos meghajtóegysége (MB.EDU) házon belül fejlesztett motorból, váltórendszerből, és elektronikából áll. A Concept CLA Class esetében a 175 kW-os, hátsó tengelyt hajtó motorhoz kétsebességes váltó tartozik egy kevesebb mint 110 kilós meghajtóegységben. Az MMA platform összekerékhajtásra is alkalmas. Az új CLA-ból készül majd erősebb AMG változat is 2025-ben.

Az EQXX tanulmány az utastérben is visszaköszön, elsősorban a fenntartható anyaghasználat által, másrészt a hatalmas, három képernyőből álló MBUX Superscreennel. Az új MB.OS operációs rendszerhez folyadékhűtéses processzort használ a Mercedes a zökkenőmentes futtatás érdekében.

Az MMA-alapú Mercik gyártását hazánkban, a kecskeméti gyárban, a németországi Rastattban, valamint Pekingben kezdik meg. Az MO360 gyártási rendszer lehetővé teszi a Mercedes-Benz számára, hogy elektromos, hibrid és benzines modelleket gyártson ugyanazon a gyártósoron, és az elektromos járművek gyártását a piaci igényekhez igazodva méretezze. Ezenkívül az MO360 rendszert mesterséges intelligencia támogatja: a vállalat már idén májusban elindított egy ChatGPT projektet az MO360 digitális termelési ökoszisztémán belül, hogy segítse a gyártási folyamatok optimalizálását és a hibaazonosítás felgyorsítását. Az MMA platform új rastatti csarnokában egy kísérleti project indult, melynek célja az akár 20 százalékos energiamegtakarítás az AI által.

A modell végleges változata körülbelül egy év múlva érkezik az európai kereskedésekbe.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.