PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 28. vasárnap

Kína a világ legnagyobb elektromosautó-gyártója, amihez kétség sem fér és legújabb modelljei Európába is szépen lassan becsorognak. Az idei év elején Sanghajban megrendezett autókiállítás látogatói nemcsak az elektromos járművek dominanciáján lepődhettek meg, hanem azon is, hogy a kínai gyártók milyen gyorsan törnek előre a hazai és a nemzetközi piacokon. Utóbbi különösen igaz Európában, amely Kína után a világ második legnagyobb EV-értékesítési piaca. Az EU ambiciózus CO2-csökkentési célkitűzései pedig szintén Kínának kedveznek, hiszen az öreg kontinens gyártóinak még nem sikerült megvalósítani az olcsó termelést, így nem jött el a régen várt zöldautó-kánaán sem. MÉG! Jó hír vagy sem a piacon egyelőre az látszik, hogy a kínaiak szívesen kitöltik a tátongó réseket (ráadásul nem csak az olcsó szegmensben), így sok európai autógyártó attól tart, hogy ezzel átformálják a kontinens autóiparát.

Íme néhány az Euronews által összeszedett, Európába is érkező modell, amire érdemes lesz odafigyelni. Főleg akkor, ha nálunk is kaphatóvá válnak.

HiPhi X

A HiPhi Kína egyik leginnovatívabb elektromosautó gyártója, amely a SUV kategóriában száll harcba a Tesla Model X, Audi Q8 e-tron és BMW iX modellekkel. A HiPhi X 97 kWh-s akkumulátorral, két motorral és 460 km-es hatótávval érkezik. A vásárlók választhatnak négy- vagy hatüléses konfiguráció között, de akár olyan egyedi jellemzőkkel is rendelhetik az autót, mint a képeket vagy filmeket is vetíteni képes fényszórók, valamint automatikusan, érintés nélkül nyíló szárnyak. A rendeléseket már Németországból és Norvégiából is felveszik, de később egyéb európai piacokat is megnyitnak. A jobbkormányos verziók Nagy-Britanniában és Írországban várhatóan csak 2024-ben, vagy később lesznek elérhetőek.

BYD Seal

A BYD legújabb elektromos limuzinja, a Seal, a Tesla Model 3, BMW i4, Polestar 2 és a Hyundai Ioniq 6 modelljeivel versenyez. Elérhető hátsó- és összkerékhajtással, mindkettő ugyanazzal a 82,5 kWh-s akkumulátorral rendelkezik. A hátsókerék-hajtású verzió akár 570 km-es hatótávra is képes egyetlen töltéssel, míg az összkerékhajtású modell várhatóan 520 km-re lesz elég. A BYD az LFP akkukémiát használja a Seal akkumulátorához, ami kobaltmentes és olcsóbb a hagyományos lítium-ion akkumulátoroknál. Az új modell várhatóan az év utolsó negyedévében érkezik Európába, az árak pedig várhatóan 44.900 Eurótól indulnak majd.

Komoly hiányosságot pótolt a Tesla az új Model 3-ban

MG Cyberster

Az MG az egyik legsikeresebb kínai márka Európában. Az exangol vállalat következő Európában is megjelenő modellje egy szemet gyönyörködtető, kétüléses elektromos sportautó, a Cyberster lesz. A SAIC csoport részeként, valamint Kína legnagyobb autógyártójaként, az MG eddig jellemzően versenyképes áron kínált családi elektromos autókat, így a Cyberster egyfajta visszatérés az MG sportos múltjához. A modell a Shanghai Motor Show-n debütált, majd az IAA Mobility 2023 autószalonon mutatkozott be Európában. A klasszikus brit sportautókat idéző formanyelvű Cyberster, hátsó- és összkerékhajtással is elérhető lesz és várhatóan akár 480 km-es hatótávra lesz képes. Az értékesítést az MG a cég jövő évi százéves évfordulója alkalmából kezdi meg. Az árról még nincs hivatalos információ, de valószínűsíthető, hogy nem a piac alsó árszegmensébe pozícionálják majd.

Zeekr X

A Zeekr a Geely csoport része, amely a Volvo és a Smart Automotive partnere. A vállalat mindössze két évvel ezelőtt alakult, de máris áttolja Európába két zászlóshajóját, az első 1000 km megtételére képes 001-et és az X-et. Ez utóbbi egy kis elektromos crossover, amely sokban hasonlít a Smart #1 és a Volvo EX30 modellekhez, és kezdetben két verziója lesz elérhető egy- és kétmotoros változatban. A Zeekr X 69 kWh-s akkumulátorcsomaggal érkezik, és a gyártó állítása szerint akár 440 km-es hatótávra is képes lesz, ami nagy hajtáslánc-hatékonyságot ígér. Az előrendelések már leadhatóak Hollandiában és Svédországban, de később valószínűleg más európai piacok is csatlakoznak. A Zeekr X ára 44.990 Eurótól indul majd az egymotoros Long Range modell esetében. Az első szállítások 2023 őszére várhatóak.

Nio EL6

A 2014-ben alapított Nio a kínai válasz a Teslára. Új EL6 modelljét már Németországban, Hollandiában, Svédországban, Dániában és Norvégiában is meg lehet rendelni, az autók érkezése azonban még bizonytalan. Az EL6 a Tesla Model Y és a BMW iX3 versenytársa, ugyanakkor új elemet hoz az elektromos családi SUV-k világába az akkumulátor-cseretechnológia révén. Az ötlet alapja, hogy az akkumulátor költségét az autó árából kivonva az elektromos autók szélesebb közönség számára lesznek elérhetőek. Ezzel a technológiával az elektromos autó tulajdonlása jobban megfizethető lesz azok számára, akik rendszeresen hosszú utakat tesznek meg és nincs otthoni töltőjük, vagy csak aggódnak az akkumulátor hosszú élettartamával kapcsolatban. Az üres akkumulátort egy teljesen feltöltöttre cserélni csak 5 percig tart, azonban ennek sikeressége a csereállomások elterjedésétől függ. Jelenleg Európában mindössze 25 ilyen aktív állomás található. Az EL6 két akkumulátortípussal érhető el: az alapmodell 75 kWh-s csomaggal rendelkezik, míg a csúcsmodell egy 100 kWh-s egységet kap és akár 520 km-es hatótávolságot kínál.

Zvara Szabolcs

Hiszek abban, hogy a legkisebb tettnek is lehet óriási hatása ezért villanyautót használok, amit napelemről töltök. Igyekszem a háztartást műanyagmentesíteni, a hulladékot szelektíven gyűjteni, az elhasznált dolgokat újra felhasználni és amit lehet a saját kertben megtermelni. Jó érzés tudni, hogy ez nem csak nekem számít, ezért csatlakoztam a Villanyautósok.hu csapatához.