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
auto
2024. 03. 01. péntek

Magyarországra érkezett a Volvo EX30 első példánya

A Volvo egyszerre leplezte le Magyarországon a legkisebb és legnagyobb elektromos modelljét, ebben a cikkben az EX30-at mutatjuk be, a nagytestvér bemutatója itt olvasható. A Geely alapokra épített Volvo EX30 a prémium B-SUV szegmensbe érkezik, de az autó méreteit áttekintve itt igazából nincsenek versenytársai. A piacon elérhető prémium elektromos kisautóknál (pl. Mini Cooper) egy jó húsz centivel hosszabb, így méreteit tekintve nem prémium modellekkel vethető össze, az árlistát átnézve pedig alaposan feladja a leckét a versenytársaknak.

A Geely SEA platformjára épülő EX30 20 centivel rövidebb az XC40 modellnél: 4233 mm hosszú, 1549 mm magas és 1836 mm széles, tengelytávja 2650 mm. Első pillantásra egyértelmű, hogy elektromos autónak tervezték, nincs az orrán több-kevesebb sikerrel utólag lefalazott hűtőmaszk. Az autó elejét legalább ennyire meghatározzák az alapfelszereltségként projektoros LED első fényszórók, melyek a széles sárvédőkkel együtt jellegzetes formát adnak az autónak. A látványt az alsó részen 3D barázdált mintázat egészíti ki.

A tervezéskor kiemelt cél volt a kedvező légellenállás, ezért az autó elejének alsó részén akár teljesen lezárható lamellák egyensúlyoznak a hűtési igény és a jobb aerodinamika között a pillanatnyi követelményeknek megfelelően, a két szélen lévő légbeömlő pedig légfüggönyt alakít ki a kerekek előtt.

A 18″, 19″, vagy 20″ méretű keréktárcsák is aero-betéteket kaptak, első körben feketében, de a későbbiekben talán egyéb színben is elérhetők lesznek ezek. Oldalról elképesztően látványosak a keret nélküli külső tükrök. Az autó hátsó lámpái is LED technológiát alkalmaznak, fent pedig tetőspoiler csökkenti a légellenállást és közben növeli a stabilitást.

A kedvező légellenállásra törekvés mellett a felhasznált anyagokból is egyértelmű, hogy a Volvo alapvető ismérvei között a biztonság mellett megjelent a környezetvédelem és a fenntarthatóság is. Az EX30 karbonlábnyoma a legkisebb az eddigi Volvo modellek között. Az autó teljes életciklusára számított mintegy 30 tonna széndioxid körülbelül 25%-kal alacsonyabb, mint a Volvo C40 vagy XC40 esetében. Az autóban felhasznált acél és műanyag alkatrészek kb. 17%-a újrahasznosított vagy megújuló, az alumíniumnak pedig 25%-a újrahasznosított. A dekorbetétek alsó felületeinek 30%-a újrahasznosított műanyag. Az első szintű beszállítók 95%-a elkötelezte magát, hogy 2025-re klímasemleges elektromos energiát használ, de a 2025-ös dátum azért is fontos a Volvo életében, mert terveik szerint akkor már az Európában eladott autóik fele, globálisan pedig harmada tisztán elektromos lesz.

A belső hangulatot meghatározza a panorámatető, amely ugyan nem nyitható, cserében hatalmas és ennek köszönhetően magasabb a fejtér, mint üvegtető nélkül. A nap hősugárzását sötét tónus és UV-védő bevonat csökkenti. A laminált üveg a zajszintre is jótékonyan hat, de biztonságos is.

A Geely alapok miatt néhány kezelőszerv eltér a Volvo modellekben megszokottól és első körben külön applikációt is kap az EX30, amit a későbbiekben majd integrálnak a Volvo alkalmazásával. A svéd vonalat apró gegek hangsúlyozzák, így a frunk fedelének belső oldalán jávorszarvas, a hátsó csomagtérajtó belső műanyag burkolatán pedig pakolási útmutató található.

Az alul-felül lapított kormánykerék mögé nem került műszerfal vagy kijelző, minden információ a középső, Android Automotive rendszerű infotainment képernyőről olvasható le, amely 12,3 hüvelyk méretű, álló képarányú. A felső részén a legfontosabb vezetési információk, például a sebesség, a kiválasztott irány, a hatótáv és a töltöttség jelenik meg, majd felülről lefelé haladva a navigációs információk, a médialejátszó és a csatlakoztatott mobiltelefon adatai, legalul pedig a menürendszer gombjai találhatók, ahonnan előhívhatjuk például a fűtés-szellőztetés vezérlését és a további beállításokat. Gyakorlatilag minden beállítás a középső képernyőről érhető el, még a keret nélküli külső tükrök is innen mozgathatók.

Nem csak a képernyőről elérhető beállítások hasonlítanak a Tesla megoldásához, az infotainment képernyő alatti vezeték nélküli mobiltelefon töltő elhelyezése is ismerős lehet sokaknak. A kormány jobb oldali bajuszkapcsolója szolgál irányválasztó karként, ezért az ablaktörlő a bal oldalra került. Az ajtókban nincs hangszóró, ezeket a műszerfalra helyezett soundbar helyettesíti, így az ajtózsebek a megszokottnál jóval tágasabbak. Feláras hangrendszernél már az autó hátsó részébe is kerülnek hangszórók. Az ajtókon már észrevehető a fenntartható műanyagok alkalmazása, a mintázata vidám és érdekes.

Az autó ülései kényelmesek, de a hátsó lábtérben már észrevehető, hogy kisautóban ülünk. A csomagtér 318 literes, a padló két szinten helyezhető el. A hátsó ülések támlái 60/40 arányban dönthetők, így akár 904 liternyi csomagnak is jut hely. Az autó orrába is került egy aprócska, 7 literes csomagtér, amibe néhány kötelező tartozék és a töltőkábel épp belefér. Ezeket már hosszabb úton sem kell a csomagok alól kibányászni.

Ahogy a mai autók, természetesen az EX30 is csatlakozik az internethez, mobiltelefonos applikációból elérhetjük a szokásos információkat és kezelőelemeket, az ajtók nyitásától a töltési adatokig. A Volvo három szintű kulcsrendszert kínál az autóhoz. Az alapot jelentő kártyát a B oszlophoz érintve nyitható, a középkonzolra helyezve indítható az autó. A kártya adatait tárolhatjuk az okostelefonunkon, így NFC technológiával a kártya helyett a mobilunkat használhatjuk. A harmadik szint, amikor a mobilt elő sem kell venni a zsebünkből az autó használatához. A digitális kulcs megosztható ismerőseinkkel, persze a tulajdonos természetesen vissza is vonhatja a kulcsok megosztását. A kulcs a profilokhoz rendelhető, így az autó automatikusan beállítja például a vezetőülést és a tükröket, de az infotainment beállítások, a Google fiók vagy a harmadik féltől származó applikációk is a sajátunkra váltanak.

A vezetéstámogatásról tíz szenzor-csoport gondoskodik. Az autó elején egy nagy hatótávolságú radar, egy normál és egy széles látószögű kamera, két első oldalradar, valamint 6 első ultrahangos érzékelő található. Oldalanként 1-1 parkolókamerát építettek a külső tükrökbe és 2-2 ultrahangos érzékelőt is elhelyeztek. Hátul két hátsó radar, egy széles látószögű parkolókamera, valamint 6 ultrahangos szenzor figyeli a környezetet. Az EX30 nem csak az autóban ülőket védi ezekkel a rendszerekkel, hanem a környező forgalmat, elsősorban annak legsérülékenyebb résztvevőit, így például ajtónyitáskor figyelmeztetést kapunk, ha véletlenül egy kerékpáros útjába nyitnánk az ajtót.

Az aktív vezetéstámogató funkciók között sávtartót, frontális ütközést elkerülő aktív kormányzást, valamint útelhagyást megakadályozó rendszert is kapunk. Utóbbi nem a sávon belül segít tartani az autót, hanem az útelhagyás miatt bekövetkező balesetek ellen véd, szükség esetén visszakormányozva a járművet az útra, de akár a féket is aktiválja. A holttérfigyelő nem csak hang- és fényjelzést ad, szükség esetén a kormányzásba is beavatkozik.

Az EX30 rendelkezik kamera és térkép alapú közlekedési táblafelismerő rendszerrel, intelligens gyorshajtásra figyelmeztető rendszerrel és természetesen a követési távolságot is tartja a sebességtartó automatika, amely állóra is fékezi az autót, és 10 másodpercen belül beavatkozás nélkül újra is indul dugóban. Tíz másodpercen túl a vezetőnek kell jelezni a folytatáshoz, például a gázpedál megérintésével. A sávtartó rendszer újdonsága a teherautók kikerülésekor a 20 centivel nagyobb oldaltávolságot tartó rendszer. Az EX30 teljesen automatikus parkolásra is képes, a kormányt, a fék- és gázpedált egyaránt kezeli helyettünk parkoláskor. Merőlegesen és halszálka alakzatban csak beparkolni tud, párhuzamos parkolás esetén akár ki is hajt helyettünk.

Az EX30 kétféle akkumulátor kapacitással és kétféle teljesítménnyel rendelhető, melyek közös pontja a 180 km/h-ra korlátozott végsebesség. A kétmotoros összkerekes változat csak a nagyobb, 69 kWh kapacitású NMC akkuval választható. A rendszerteljesítmény 315 kW (428 LE), 543 Nm forgatónyomatékkal, 3,6 másodperces 100-ra gyorsulással és 1600 kg vontatási kapacitással, valamint 460 km WLTP hatótávval.

Az egymotoros változat a hátsó kerekeket hajtja, teljesítménye 200 kW (272 LE), nyomatéka 343 Nm. A nagyobb akkuval 5,3 mp-es százas sprintre képes és maximum 1400 kilós utánfutót vontathat, hatótávja 480 km. A kisebb akku 51 kWh-s LFP kémiás, amivel a hatótáv 344 km, a 100-ra gyorsulás 5,7 mp, a vontatási képesség pedig 1000 kg. Az autó saját tömege jól rámutat a két akku kémia közötti eltérő energiasűrűségre: a 69 kWh-s akkuval szerelt modell 3 kilóval könnyebb (1755 kg), mint az 51 kWh-s verzió (1758 kg).

A bruttó 51 kWh-s lítium-vas-foszfát akku 120 cellából épül, a csomag névleges feszültsége 386,4 V, a nettó kapacitása 49 kWh. A 69 kWh-s NMC akkupakk 107 cellás, 399,1 V névleges feszültséggel rendelkezik, nettó kapacitása 64 kWh. Az akku garancia 8 év vagy 160.000 km.

A nagyakkus változatnál meglepetés, hogy 22 kW-os fedélzeti töltővel is rendelhető, amivel kb. 4 óra alatt teljesen feltölthető. A kisebb akkuhoz 11 kW-os háromfázisú töltő jár, amivel egy fázisról 32A-rel is tölthetünk. A DC töltési teljesítmény maximuma az LFP akku esetében 134 kW, az NMC akku pedig maximum 153 kW-tal tölthető, így megfelelő teljesítménnyel rendelkező töltőoszlopról a 10-80% tartományban a töltési idő 26-28 perc. Amennyiben a hazánkban leginkább elterjedt 50 kW-os töltőoszloppal kell beérnünk, akkor a 10-80%-os tartományban 48, illetve 56 perces töltési idővel kalkulálhatunk. Az ideális töltési teljesítményhez persze elengedhetetlen a megfelelő akku-hőmérséklet, amelyről télen úgy gondoskodhatunk, ha az autó navigációs rendszerében töltőpontot állítunk be úti célként, legalább 30-40 perccel érkezés előtt. A hatótávval való takarékoskodás érdekében 20%-os töltöttség alatt az akku előkondicionálása nem működik.

Az EX30 induló ára hátsókerék-hajtással és a kisebb akkuval, Core felszereltségi szinten 14,49 millió Ft, amit a Plus felszereltség 1,2 millióval növel. A nagyobb akku felára 2,1 millió, és itt már elérhető az Ultra felszereltség is. 19,290 milliós áron. Az összkerekes változat 19,09 milliótól indul. Extraként fűthető üléseket és kormányt kérhetünk 143.000 forintért, sötétített üvegeket 157 ezerért. Az alapot jelentő ködszürke metáltól eltérő színek felára 264.000 forint, a textiltől az egyedi gyapjúkeverékig választható belső kárpitozás felára 242.000 forinttól 507.000-ig terjed.

Az autó gyártása a nyár végén indul, hazánkba januárban érkeznek az első példányok. A kínai gyártás viszonylag hosszú szállítással jár, ezért a Volvo arra számít, hogy az autókat elsősorban a belgiumi raktárkészletből vásárolják majd. Magyar piacra körülbelül 500 darab várható, amiből a vevők már több mint százat látatlanban megrendeltek, így jövőre a Volvo eladásaiban várhatóan jelentősen megnövekszik a jelenleg 10% körüli tisztán elektromos arány.

 

Volvo EX90, a hétszemélyes elektromos

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.