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
auto

Engedélyt kapott Európa első lítiumfinomítója

elektromosautó-akkumulátor
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

A villanyautózás kapcsán még mindig sokak fejében él az a tévhit, hogy az elektromos átállás akadálya, hogy nincs elég lítium a bolygónkon. Azon túl, hogy a lítiumion akkumulátorok mellett már más kémiák is a startvonalnál állnak, szerencsére a leggyakrabban használt akku alapanyagaiból is van elég, a gond inkább az, hogy a kitermelés és a feldolgozás nem tartott lépést az igények növekedésével.

Ez most végre Európában is változásnak indult.

Egy lépés az önellátás felé

A bányászat kapcsán jó hír, hogy bár jelenleg pár jól körülhatárolható régióból érkezik a lítium jelentős része, nem egyetlen országtól függ az egész iparág, ráadásul mind Ausztrália, mind Dél-Amerika jó kereskedelmi viszonyt ápol Európával. Ennél is jobb hír, hogy már kontinensünkön is megindult a lítium készletek feltérképezése, és például a Rajna völgyében is hamarosan megkezdődhet a kitermelés a Vulcan Energy zero carbon névre keresztelt széndioxid mentes, és víztakarékos technológiájával a kitermelés, amely évi több millió villanyautóhoz elég alapanyagot állíthat elő.

Lítiumba fektet a Stellantis is

Ám a bányászat csak egy része az egyenletnek, a nagyobb gond az, hogy a világ lítium finomítóinak nagy része Kínában található, és Európa is innen importálja az értékes alapanyag 80 százalékát.

A luxemburgi Livista Energy most engedélyezett új projektje lehet az első európai lítiumfeldolgozó, amely változtathat ezen a helyzeten. A cég a német Emden városának közelében fogja felépíteni a létesítményt, amely évi 850 ezer autóhoz elég akkumulátor-minőségű lítiumot lesz képes előállítani, de igény esetén megduplázható lesz a kapacitása.

A Livista emdeni feldolgozójának látványterve.

A feldolgozó 2026-ban léphet működésbe, és évi 30 ezer tonna lítium-hidroxidot, illetve 10 ezer tonna lítium-karbonátot lesz képes előállítani – a lítium ezt a két feldolgozott formáját használja az akkumulátoripar. A források szempontjából mindenevőre tervezik az üzemet, így az képes lesz a kristályos formátumú spodumen, vagy a nedves halmazállapotú brine (sűrű sós víz) fogadására, illetve a használt akkumulátorokból kinyert lítium-szulfát és lítium-karbonát feldolgozására is.

A helyszínválasztást a kikötők közelsége és a rendelkezésre álló nagy mennyiségű zöld energia is befolyásolta a cég közleménye szerint.

Évente egymillió villanyautót lát majd el lítiummal a Tesla saját finomítója

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás