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 A villanyautózás kapcsán még mindig sokak fejében él az a tévhit, hogy az elektromos átállás akadálya, hogy nincs elég lítium a bolygónkon. Azon túl, hogy a lítiumion akkumulátorok mellett már más kémiák is a startvonalnál állnak, szerencsére a leggyakrabban használt akku alapanyagaiból is van elég, a gond inkább az, hogy a kitermelés és a feldolgozás nem tartott lépést az igények növekedésével. Ez most végre Európában is változásnak indult. Egy lépés az önellátás felé A bányászat kapcsán jó hír, hogy bár jelenleg pár jól körülhatárolható régióból érkezik a lítium jelentős része, nem egyetlen országtól függ az egész iparág, ráadásul mind Ausztrália, mind Dél-Amerika jó kereskedelmi viszonyt ápol Európával. Ennél is jobb hír, hogy már kontinensünkön is megindult a lítium készletek feltérképezése, és például a Rajna völgyében is hamarosan megkezdődhet a kitermelés a Vulcan Energy zero carbon névre keresztelt széndioxid mentes, és víztakarékos technológiájával a kitermelés, amely évi több millió villanyautóhoz elég alapanyagot állíthat elő. Lítiumba fektet a Stellantis is Ám a bányászat csak egy része az egyenletnek, a nagyobb gond az, hogy a világ lítium finomítóinak nagy része Kínában található, és Európa is innen importálja az értékes alapanyag 80 százalékát. A luxemburgi Livista Energy most engedélyezett új projektje lehet az első európai lítiumfeldolgozó, amely változtathat ezen a helyzeten. A cég a német Emden városának közelében fogja felépíteni a létesítményt, amely évi 850 ezer autóhoz elég akkumulátor-minőségű lítiumot lesz képes előállítani, de igény esetén megduplázható lesz a kapacitása. A Livista emdeni feldolgozójának látványterve. A feldolgozó 2026-ban léphet működésbe, és évi 30 ezer tonna lítium-hidroxidot, illetve 10 ezer tonna lítium-karbonátot lesz képes előállítani – a lítium ezt a két feldolgozott formáját használja az akkumulátoripar. A források szempontjából mindenevőre tervezik az üzemet, így az képes lesz a kristályos formátumú spodumen, vagy a nedves halmazállapotú brine (sűrű sós víz) fogadására, illetve a használt akkumulátorokból kinyert lítium-szulfát és lítium-karbonát feldolgozására is. A helyszínválasztást a kikötők közelsége és a rendelkezésre álló nagy mennyiségű zöld energia is befolyásolta a cég közleménye szerint. Évente egymillió villanyautót lát majd el lítiummal a Tesla saját finomítója Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!