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
auto
2024. 05. 04. szombat

Engedélyt kapott Európa első lítiumfinomítója

elektromosautó-akkumulátor

A villanyautózás kapcsán még mindig sokak fejében él az a tévhit, hogy az elektromos átállás akadálya, hogy nincs elég lítium a bolygónkon. Azon túl, hogy a lítiumion akkumulátorok mellett már más kémiák is a startvonalnál állnak, szerencsére a leggyakrabban használt akku alapanyagaiból is van elég, a gond inkább az, hogy a kitermelés és a feldolgozás nem tartott lépést az igények növekedésével.

Ez most végre Európában is változásnak indult.

Egy lépés az önellátás felé

A bányászat kapcsán jó hír, hogy bár jelenleg pár jól körülhatárolható régióból érkezik a lítium jelentős része, nem egyetlen országtól függ az egész iparág, ráadásul mind Ausztrália, mind Dél-Amerika jó kereskedelmi viszonyt ápol Európával. Ennél is jobb hír, hogy már kontinensünkön is megindult a lítium készletek feltérképezése, és például a Rajna völgyében is hamarosan megkezdődhet a kitermelés a Vulcan Energy zero carbon névre keresztelt széndioxid mentes, és víztakarékos technológiájával a kitermelés, amely évi több millió villanyautóhoz elég alapanyagot állíthat elő.

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

Lítiumba fektet a Stellantis is

Ám a bányászat csak egy része az egyenletnek, a nagyobb gond az, hogy a világ lítium finomítóinak nagy része Kínában található, és Európa is innen importálja az értékes alapanyag 80 százalékát.

A luxemburgi Livista Energy most engedélyezett új projektje lehet az első európai lítiumfeldolgozó, amely változtathat ezen a helyzeten. A cég a német Emden városának közelében fogja felépíteni a létesítményt, amely évi 850 ezer autóhoz elég akkumulátor-minőségű lítiumot lesz képes előállítani, de igény esetén megduplázható lesz a kapacitása.

A Livista emdeni feldolgozójának látványterve.

A feldolgozó 2026-ban léphet működésbe, és évi 30 ezer tonna lítium-hidroxidot, illetve 10 ezer tonna lítium-karbonátot lesz képes előállítani – a lítium ezt a két feldolgozott formáját használja az akkumulátoripar. A források szempontjából mindenevőre tervezik az üzemet, így az képes lesz a kristályos formátumú spodumen, vagy a nedves halmazállapotú brine (sűrű sós víz) fogadására, illetve a használt akkumulátorokból kinyert lítium-szulfát és lítium-karbonát feldolgozására is.

A helyszínválasztást a kikötők közelsége és a rendelkezésre álló nagy mennyiségű zöld energia is befolyásolta a cég közleménye szerint.

Évente egymillió villanyautót lát majd el lítiummal a Tesla saját finomítója

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.